سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
آیت‌الله دری

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت:وجود امام‌(ره) سراسر اراده ، توکل و اقتدار بود ایشان مدیریت جهادی را به عینه به ما آموزش داد که با دست خالی چگونه ابرقدرت‌های دنیا را وادار به تعظیم در مقابل اسلام کردیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی ظهر امروز در ششمین کرسی هم‌اندیشی حوزه با موضوع «شاخصه های مدیریت جهادی»اظهارداشت: نظراتی که ارائه شده پیرامون موضوعاتی با ابعاد پژوهشی، علمی، عملی مدیریت جهادی بود که باید این پژوهش‌ها توسعه یابد تا تمامی این تحلیل‌ها بتواند در حوزه کاربردی نیز اجرایی شود.

وی گفت: باید در ارائه مولفه‌های قرآنی مدیریت جهادی،  به موضوعات کاربردی و ریشه‌ای در این حوزه توجه جدی داشت از جمله داستان مدیریت حضرت یوسف‌(ع) که متاسفانه تحت پوشش داستان یوسف و زلیخا محفوظ مانده است امام جمعه اراک بیان داشت: چگونه است که ایشان، منابع حداقلی در زمان خشکسالی در مصر و کشورهای اطراف برای حفاظت از جامعه افزایش تولید و بهره‌وری و انباشت سرمایه و استفاده دقیق از آن کوشش کردند.

حضرت یوسف‌(ع) نمونه مدیری کامل قرآنی

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی خاطرنشان کرد : حضرت یوسف‌(ع) نمونه یک مدیری کامل قرآنی است که حتی در زندان هم مدیریت فرهنگی را سرلوحه خود قرار داده و شاگردانی را برای مکتب الهی تربیت کردند؛  آن حضرت در حوزه‌های مختلف مدیریتی،  یک الگوی به تمام معناست از جمله دیگر بزرگان می‌توان به مدیریت حضرت سلیمان‌(ع)، حضرت طالوت، مدیریت پیامبر‌اکرم‌(ص) و... اشاره کرد.

مدیر سیاسی نباید فریب دشمن را بخورد

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی  با بیان این که مدیریت ایشان مبتنی بر تقوا و امانت‌داری و توکل برخدا بودگفت: مدیر باید قدرت تصمیم‌گیری و اقتدار در رای و همچنین پذیرش اشتباه را داشته باشد، مدیر سیاسی نباید فریب دشمن را بخورد باید تمام رفتارها را به دقت موشکافی کرده و برای همه آنها برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی اظهارداشت:بخاطر همین بود که مقام معظم رهبری تاکید بسیار زیادی داشتند، مذاکره کنندگان هسته‌ای نباید مذاکرات را به مشکلات اقتصادی گره بزنند که دشمنان فکر کنند، مشکلات اقتصادی ما را وارد مذاکرات کرده‌ است.

وی گفت: وجود امام‌(ره) سراسر اراده و توکل و اقتدار بود ایشان مدیریت جهادی را به عینه به ما آموزش داد که با دست خالی چگونه ابرقدرت‌های دنیا را وادار به تعظیم در مقابل اسلام کردیم،  ایشان در دوران تبعید و در سخت‌ترین شرایط ارزشمندترین کتب خود را به رشته تحلیل درآوردند مبانی ارزشمند مدیریت جهادی در رفتار ایشان به طور کامل متبلور بود.

حل مشکلات اقتصادی کشور را درخود جستجو کنیم

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: راه حل مشکلات اقتصادی کشور را بایدخودمان جستجو کنیم، نه دیگران؛ چاره کار ما افزایش بهره‌وری است، افزایش بهره‌وری باعث شد که کشوری مثل چین که تا بیست سال قبل  به کشور دوچرخه‌ها معروف بود،  امروز راه‌آهنی به سرعت بیش از 500 کیلومتر شهرهایش را به هم وصل کرده و به دومین ابرقدرت جهان مبدل شده است.

سخنران این نشست، بیان داشت: چین بازارهای اقتصاد آمریکا را نیز فتح کرده است این به خاطر تفکرات کمونیستی آنها نیست به خاطر یک نکته ساده است و همان افزایش بهره‌وری که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است.

امروزه ادارات ما مملو از کارمندان و نهادها و ادارات پیچ در پچ هستند که اگر نگاهی به خروجی آنها بیندازیم به نتایج تاسف‌باری بر می‌خوریم.

نظام‌های اداری دولتی را بر حوزه حاکم نکنیم

وی افزود: نباید نظام‌های اداری دولتی را بر حوزه حاکم کنیم، نباید حوزه علمیه قم این نظام اداری دولتی را بر حوزه حاکم کند، چون دیگر چیزی از حوزه باقی نخواهد ماند؛ زیرا از جایی بالندگی‌های حوزه را خواهد گرفت در پیروزی انقلاب همین مدیریت جهادی، اخلاص و توکل بود که توانستیم تمام مشکلات را پشت سر بگذاریم.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی گفت: یکی دیگر از مسایلی که باید در تحقیقات مدیریت جهادی به آن دقت شود پرهیز از فساد است، فساد باعث هدر رفت توان بی‌انگیزه کردن مردم و وارد کردن ضربات مهلک به بدنه نهاد و ارگان‌هاست.

انتقاد از بهره وری پایین

وی گفت: به جای فرهنگ وادادگی باید فرهنگ کار و تلاش را برنامه‌ریزی استفاده صحیح از منابع وقت، دوری کارهای ساعتی و مدیریت‌های پر هزینه حاکم شود، عدم فرصت‌شناسی و حاکمیت روح امتیاز محوری برای مدیریت ما را به عقب خواهد راند، نباید کشور شیعه علی‌بن ابیطالب‌(ع) اینچنین بهره‌وری پایینی داشته باشد.

امام جمعه اراک ادامه داد: در حالی که مصرف انرژی ما به اندازه کل اتحادیه اروپاست دو نکته مهم در فرهنگ اسلامی ما در حوزه مدیریت باید مورد توجه قرار گیرد که نکته نخست آن تقدیر و دومی تدبیر است.

وی ادامه داد: تقدیر به معنای آینده ‌نگری و تدبیر به معنی استفاده بهینه از منابع است به عنوان مثال بزرگانی مثل آیت‌الله العظمی  بهجت و بها الدینی چقدر هزنیه داشتند و می‌بینیم چقدر بهره‌وری داشته و چه دل‌هایی را به دنبال خود کشیده و چقدر در اصلاح  جامعه نقش داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha