دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
آیت‌الله خاتمی

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت توجه به مسائل جاری روز توسط روحانیون، گفت: روحانیون بهدنبال فهم سیاسی از مسائل جاری کشور و نه سیاسی بازی باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیت الله سید احمد خاتمی در  همایش "روحانیون و وقف جمعی" که در حرم سید علی‌ ابن حمزه(ع) برگزار شد، با تشریح پیشینه روحانیت در طول تاریخ، اظهار کرد: سابقه تاریخی روحانیت  به عصر نبی اکرم (ص) می‌رسد و پس از تاریخ 250 ساله حضور امامان در جامعه هیچ گاه شکوفایی دین را به آن صورت ندیدیم.

وی با بیان اینکه روحانیت برای حفظ پیشینه تاریخی خود باید به حفظ ویژگی‌هایی چون علمی و اخلاقی توجه داشته باشد، تصریح کرد: اگر روحانیون بتوانند نیازمندی‌های مردم را اشباع کنند، موفق خواهند بود.

آیتالله خاتمی با اشاره به ماندگاری یاد و نام شهیدانی چون آیات دستغیب، صدوقی، مدنی و قاضی، این ماندگاری را به دلیل بی اعتنایی به تعلقات دنیای عنوان و اظهار کرد: مردم روحانیون را به ساده زیستی و عدم تعلق خاطر به دنیا می‌شناسند، پس روحانیون با رفتار خود باید به گونه‌ای ارزش‌های دینی را نشر دهند که آبروی روحانیت حفظ شود.

امام جمعه موقت تهران، اخلاق را درس رایج حوزه علمیه امام صادق (ع) معرفی کرد که نیاز امروز جامعه است و باید در تمامی عرصه‌ها ورود پیدا کند و گفت: روحانیون علاوه بر مراقبت از خود باید مراقب بستگان، فرزندان و همسر خود نیز باشند و اگر قصد داریم به مردم فضیلت قرآن را بگوییم ابتدا باید جایگاه خود را دراین ارتباط بررسی و شناسایی کنیم.

آیتالله خاتمی با بیان اینکه سیاست ما باید سیاست علوی باشد، افزود: حوزه علمیه امام صادق (ع) حوزه سیاسی سکولار نبود بلکه به اداره و تدبیر در مسائل سیاسی جامعه توجه داشت و امروز روحانیون نیازمند شناخت مطلوب سیاست هستند و البته در این راستا فهم سیاسی مورد تایید است اما سیاست زده شدن و سیاسی بازی در شأن روحانیت نیست چرا که مردم از روحانیون انتظار صداقت در مواضع را دارند.

وی نسبت‌دادن هویت روحانیت به دو باب اصنافی و شغلی را خطا عنوان کرد و با تأکید بر اینکه روحانیت صنفی از اصناف نیست, خاطرنشان کرد: دین اختصاص به صنف خاصی ندارد و متعلق به همه است و روحانیون نیز سخنگوی دین هستند، روحانیت شغل نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هویت روحانیت، هویت عشق به خدا، معنویت و دین است،  افزود: در شرایط فعلی ضروری است که روحانیون نگاه موفق در مهندسی مدیریت تبلیغی را دنبال کنند.

مردم‌سالاری دینی یعنی مردم در چارچوب دین باشند

آیتالله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حکومت در خصوص دین مسئولیت دارد، گفت: حکومت دینی نمی‌تواند در مقابل دین بی‌تفاوت باشد؛ مردم‌سالاری دینی در واقع یعنی اینکه مردم در چارچوب دین باشند.

وی با اشاره به رأی قاطع مردم به جمهوری اسلامی، بعد از انقلاب، خاطرنشان ساخت: مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند تا قوانین اسلام حاکم شود و لذا حاکم اسلامی باید قوانین دین را در حوزه‌های مختلف اعمال کند.

آیتالله خاتمی با انتقاد از از این دیدگاه که حکومت در مورد دین مسئولیت ندارد، این ادعا را نادرست عنوان و خاطرنشان کرد: حکومت در مورد دین نه تنها وظیفه ذاتی دارد بلکه باید دین و ارزش‌های دینی را تقویت کند

وی، پیشنهاد سپرده شدن کار فرهنگی به دست مردم را در صورت قرار گرفتن در چارچوب دین مطلوب دانست و تصریح کرد: تمام مسئولان عالی نظام امروزه دغدغه دین دارند گرچه اختلاف سلیقه وجود دارد اما پذیرش مسئولیت در قانون اساسی به معنای در خدمت دین بودن است.

آل سعود نوکر آمریکا در منطقه است

امام جمعه موقت تهران به وضعیت منطقه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه آل سعود نوکر آمریکا در منطقه است و از داعش حمایت مالی می‌کند، تصریح کرد: اگر سران داعش به قدرت برسند، مجسمه یزید را در شام نصب می‌کنند و در دستش سر بریده امام حسین(ع) را قرار می‌دهند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به وحشی‌گری‌های گروه داعش در عراق اشاره و  ابرازداشت: عربستان به عنوان نوکر آمریکا در منطقه، با تمام قوا آنان را تجهیز می‌کند و به جان مسلمانان می‌اندازد، عربستان به عنوان قارون منطقه، دیروز برای مبارزه با مظلومان فلسطین و لبنان هزینه می‌کرد و امروز تانک گروه داعش را تأمین می‌کند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دشمنان اسلام یک لحظه حکومت دینی را تحمل نمی‌کنند و پیوسته در سرکوبی و کمرنگ کردن آن در تلاش هستند، اظهار کرد: دعوای 1+5 به ویژه آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر انرژی هسته‌ای و بمب اتم نیست بلکه آنها حاکم شدن اسلام محمدی (ص) در منطقه را نمی توانند تحمل کنند.

اسرائیل را با خاک یکسان می کنیم اگر...

وی با بیان اینکه آمریکا و دنیای غرب دست سگ زنجیری منطقه یعنی اسرائیل غاصب را با 400 کلاهک بمب اتم باز گذاشته و هیچ نظارتی نیز بر آن ندارند، به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص پاسخ ایران به حمله احتمالی اسرائیل اشاره و تصریح کرد: اگر روزی اسرائیل بخواهد علیه جمهوری اسلامی دست از پا خطا کند، تلاویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ما با مذاکره مخالف نیستیم اما از این مذاکرات چشممان آب نمی‌خورد چراکه کسی که خودش را به خواب زده بیدار کردن آن محال است و در حال حاضر طرف‌های مذاکره ما به ویژه آمریکا این‌گونه بوده و در پی حل و فصل نیستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha