پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
عزاداری

حوزه/ آنچه نهضت حسيني را در حال حاضر تهديد مي‌كند، نه عمليات نظامي علیه شيعه است و نه اقدامات فرهنگي، بلکه دشمنان تشيع، حركتي خزنده را آغاز نموده اند كه مرحله اول آن حذف روحانيت از مجالس مذهبي است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی فاضل، عضو جامعه روحانیت در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» از شیراز با اشاره به این که عزاداری و سوگواری از سنت های حسنه فرهنگ تشیع است، ابراز داشت: شیعه در دامان عزاداری حسینی توانسته معارف خود را عرضه کرده و رهبران خود را به جهان بشناساند.

وی با بیان این که اگر عزاداری ها آگاهانه و در مسیر صحیح باشد، اثر سازنده  خواهد داشت، افزود: اگر عشق و محبت به ائمه اطهار(ع)همراه با شناخت نباشد، نه تنها اهمیت آن چنانی ندارد، بلکه آسیبی برای دین محسوب می شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: دشمنان در صددند با رنگ مذهب و دین، عزاداری را از مسیر صحیح خارج نمایند، چرا که آنان می دانند که عزاداری صِرف، هیچ خاصیت و ارزشی نخواهد داشت.  

حجت الاسلام والمسلمین فاضل خاطر نشان کرد: مجالس عزاداري در طول تاريخ منشأ روشنگري و ره يابي به حقيقت بوده است. در این میان گاه خواسته یا ناخواسته این مجالس با آسیب هایی همراه شده است که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خارج نموده، بلکه گاه اصل عزاداری حسینی را زیر سئوال برده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: آسیب‌شناسی مجالس عزاداری و آسیب‌زدائی از آنها بزرگ‌ترین خدمت به مکتب حسینی است. در این راستا آگاه نمودن عزاداران با آسیب ها و راه های مبارزه با آن، وظیفه ای است که بر عهده روحانیان و مبلغان دینی نهاده شده است.

وی، تحریفات عاشورا از آسیب های جدی دانست که مجالس عزاداری را تحت شعاع قرار داده و گاه محتوی اصلی آن را زیر سئوال می برد، ابراز داشت: این تحریفات گاه در قالب سخنرانی و کتاب می باشد و گاه در قالب شعر بروز می کند. این تحریفات تا جایی پیش رفته است که حماسه عظیم عاشورا تا حد «كشته شدن براي شفاعت از گناهكاران امت» معرفی گردیده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: آن‌چه كه نهضت حسيني را در حال حاضر به شدت تهديد مي‌كند، نه عمليات نظامي علیه شيعه است و نه اقدامات فرهنگي. بلکه دشمنان تشيع، حركتي خزنده را آغاز نموده اند كه مرحله اول آن حذف نماد روحانيت از مجالس مذهبي است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر برخي از مجالس مذهبي بدون حضور واعظ توانمند و روحاني آگاه اداره شده، به حضور مداح اکتفا می شود تا این گونه القاء نمایند که بدون حضور روحانی نیز می توان مجلس عزاداری برپا نمود.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل یادآور شد: به عبارتی دیگر درست است كه اين شورها،عشق ها و سينه زني ها در نهايت موجب تقويت دين است، ليكن اگر اين شور با شعورگره نخورد، و معارف و اهداف عزاداری فراموش گردد، ماندگار نخواهد بود..

این کارشناس حوزوی با اشاره به این که حرکت دسته های عزاداری در خیابان ها و نشان دادن حزن و ماتم در مصیبت سالارشهیدان کار پسندیده ای است، افزود: در این میان حرکت در خیابان ها مشکلات متعددی برای عبور و مرور سایرین به وجود می آورد. باید توجه داشت که اگر این ترافیک ها به خاطر کثرت جمعیت عزادار بوده و چاره ای جز آن نباشد، لازم است به گونه ای برنامه ریزی شود که در مکانهای پر ترافیک، حرکت سریعتری داشته و مزاحمت برای سایرین را به حداقل برسانند.

عضو جامعه روحانیت تصریح کرد: در شرايطى كه دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را در منزوى ساختن مسلمانان به کار گرفته و با انواع حيله ها، سعی در خرافى جلوه دادن اسلام و بی منطق بودن مسلمانان دارند، هرگونه عملی كه به نام دین صورت پذیرد و خدای ناخواسته موجبات وهن شيعه و عزادارى را فراهم آورد، ناشایست و گاه حرام می باشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha