چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
12

بزرگترین اجتماع اهل سنت اندونزی با سخنرانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همان گونه که از «قبل» اعلام شده بود، آیین سنتی تابوت طبق رسم 300 ساله، در روز عاشورا در اجتماع عظیم مردم اهل سنت اندونزی در مرکز استان بنکولو با حضور استاندار، شهردار، مقامات لشکری و شخصیت های علمی  و نیز خانواده تابوت و همچنین حدود یکصد هزار نفر از مردم برگزار شد.

در آیین سنتی، پرچم های یا حسین و نیز دست هایی که نام پنج تن آل عبا بر آن نقش بسته بود، حمل می شد.

نکته مهم در این مراسم حمل 17 تابوت از محل جایگاه تا مقبره شیخ برهان الدین بوده است.

شیخ برهان الدین شخصیت شیعی پنجابی است که 300 سال قبل به بنکولو سفر کرده و این مراسم از یادگاری های ایشان می باشد. خانواده تابوت که محب اهل بیت (ع) هستند خود را منتسب به ایشان می دانند.

این مراسم با ذکر دعا توسط استاد حسین شهاب آغاز شد سپس تنها سخنران این مراسم، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی به ایراد سخن پرداخت.

وی با ارتباط دادن موضوع تابوت به قیام حضرت سید الشهداء، برخی از مشترکات ایران و اندونزی در خصوص موضوع تابوت و سایر جلوه های مرتبط جهت عرض ارادت به ساحت مبارک حضرت سید الشهداء را برشمرد.

ابراهیمیان افزود: ایران و اندونزی از جهت دین، زبان و فرهنگ اشتراکاتی دارند اما اشتراک ایران و بنکولو به خاطر موضوع تابوت، مضاعف می باشد.

سپس استاندار با در دست گرفتن پرچم یا حسین، رسماً این آیین را افتتاح کرد و مردم با ذکر یا حسین و حمل تابوت به سمت مقبره شیخ برهان الدین حرکت کردند.

گفتنی است استاندار و رایزن فرهنگی بنا به تقاضای کمیته برگزاری، دقایقی به طبل کوبیدند تا خاطره عاشورا در میان مردم تداعی شود.

* همایش علمی "تاریخ تابوت" در مرکز استان بنکولو

روز قبل از این مراسم نیز همایش علمی "تاریخ تابوت"، در سالن مرکز فرهنگی شهر بنکولو با حضور جوانان و شخصیت ها و رئیس خانواده تابوت برگزار گردید.

سخنرانان این مراسم عبارت بودند از آقایان:

1- حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران

2- حسین شهاب مدیر هادی تو وی و شخصیت شیعی اندونزی

3- استاد شیعافریل رئیس خانواده های تابوت

4- استاد امریل چانراس استاد دانشگاه بنکولو و از چهره های فرهنگی شهر بنکولو

رایزن فرهنگی با بیان اینکه مراسمی شبیه تابوت در قبل از اسلام در برخی نقاط آسیا از جمله ایران، وجود داشته، موضوع تابوت در زمان حاضر را به عصر بعد از اسلام و بعد از شهادت امام حسین مرتبط دانست.

وی  با ذکر نکات تاریخی از حمل تابوت در نجف و کربلا و نیز برخی شهرهای ایران به منظور تعظیم شعایر حسینی، اظهار داشت: بدون شک این آیین 300 ساله در بنکولو که توسط شخصیت شیعی پنجابی مرحوم شیخ برهان الدین در این منطقه، بروز پیدا  کرده است از تعالیم اهل بیت (ع) که در ایران و عراق وجود داشت الهام گرفته شد.

شیخ برهان الدین شعایر حسینی بومی شده در هندوستان را به این دیار منتقل کرد و لذا خانواده های تابوت که از نوادگان این شخصیت هستند، بر خود ببالند که خدای متعال در این سرزمین، توفیق احیای امر حسینی را با انجام مراسم تابوت، به آنها واگذار نمود.

ابراهیمیان سپس به وقایع کربلا در تاسوعا و عاشورا پرداخت و از مظلومیت و در عین حال شجاعت ابا عبدالله سخن گفت و در پایان اظهار امیدواری کرد: خانواده های تابوت مواظبت نمایند که حقیقت تابوت در بنکولو تحریف نشود.

سپس آقای سید حسین شهاب به ایراد سخن پرداخت که ابتدا به ایثار ابوالفضل عباس اشاره نمود و اظهار داشت: نماد دست (PENJA یا پِنجا) که در سلسه مراسم تابوت بنکولو به نام پنجا شویی در 4 و 5 محرم انجام می گیرد، دو معنی دارد که عبارتند از سمبل دست ابوالفضل قطع شده و نماد 5 تن از اهل بیت.

وی به نقل از گفته های ابو الاعلی مودودی عالم سنی در خصوص بدعت گذاری معاویه پرداخت و گفت: معاویه با تبدیل نظام خلافت به وراثت بزرگترین بدعت در اسلام را انجام داد.

سید شهاب ادامه داد: حادثه کربلا از لسان پیامبر گرامی (ص) به صحابه گفته شد و روایت معروف ام کلثوم در خصوص دریافت امانت خاک از حضرت (ص) یکی از این اخبار حادثه کربلا است.

وی در ادامه اظهار داشت: حادثه کربلا به دشمنی قدیمی بنی امیه و بنی هاشم که در آن ابو سفیان با نبی اسلام، هند با حمزه، معاویه با علی و یزید با حسین رو به رو شدند، بر می گردد. و حادثه کربلا اوج اظهار دشمنی آنها به اهل بیت می باشد.  تابوت جلوه غم و اندوه است که نه تنها در بنکولو برگزار می گردد، بلکه در جای جای جهان سایر جلوه های آن به یاد کربلا و شهادت حسین مشاهده می شود. حسین تنها متعلق به شیعه و حتی امت اسلامی نیست، بلکه امت بشری از این خاندان عصمت و طهارت بهره برده و می برند. مبارزات شخصیت های جهانی مانند نلسون ماندلا، گاندی و سوکارنو نخستین رئیس جمهور اندونزی از مبارزات حسین علیه ظلم الهام گرفته است.

سید شهاب در پایان بیان داشت: وجود تابوت در این شهر، برکت اعم از مادی و معنوی را می آورد. تابوت وسیله ای برای شناحت نبی، خاندان نبی و دین رحمۀً للعالمین است. کشف حقایق تابوت عظمت خاندان نبوت را بالا می برد و منافع آن به ما بر می گردد: "قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی".

سپس آقای مهندس شیعافریل رئیس خانواده های تابوت به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: ایرانیان در قرن 13 م وارد منطقه بنکولو شدند و به ترویج و تبلیغ اسلام می پرداختند. منطقه بنکولو در آن زمان از نظر فرهنگی با حضور شیخ برهان الدین و ترویج تابوت، شیعی و از لحاظ اعتقادی سنی بوده است.

وی اظهار داشت: مراسم تابوت از سال 1990 م به یکی از برنامه های ملی در اندونزی تبدیل شد و شهر بنکولو نیز با وجود تابوت یکی از مقصد های گردشگری به شمار می رود.

وی افزود: دست PENJA (پنجا) این معنی را می دهد که نماد ارکان اسلام، اهل بیت و دست حسین یا ابوالفضل می باشد.

سپس آقای امریل چانراس به ایراد سخن پرداخت و تابوت را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. ایشان اظهار داشت: تابوت پیامی را می خواهد برساند و برای شناخت آن باید به صورت جامع درک گردد. نمادهایی در تابوت وجود دارد که دانستن آن ما را به درک حقیقت آن کمک می کند.

وی ادامه داد: یزید درست مانند گروه داعش قصد کشتن مسلمانان را داشت. آیا این مورد قبول است؟!  عبیدالله بن زیاد نیز بر این باور بود که دولت به عدالت نیاز ندارد، ولی به هراس مردم احتیاج دارد تا به راحتی مدیریت گردد. سؤال اینجاست که آیا مسلمان بودند که حسین را کشتند؟ آنها نماز را پشت سر حسین خواندند، ولی بعد از آن به کشتن حسین پرداختند.

وی ادامه داد: معاویه های دیگری در این زمان وجود دارند که ارزش های مورد دفاع حسین را می خواهند بکشند. پیام تابوت درست هم اینجاست که یزید، معاویه، عبیدالله بن زیاد فرا زمانی و مکانی است.

گفتنی است در این مراسم مقامات شهرداری، اساتید، علماء، خانواده های تابوت و دانشجویان دانشگاه های شهر بنکولو حضور پیدا کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha