چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
الازهر

این اجلاس که با فاصله کمی بعد از اجلاس جهانی جریان های تکفیری در قم برگزار شد، تاکید دوباره ای بر اجماع جهان اسلام در مقابله با افراط و تکفیر و نیز توجه جدی به مساله اصلی مسلمانان یعنی قدس شریف داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دومین و آخرین روز از اجلاس جهانی الازهر برای مقابله با افراط و تروریست نیز با سخنرانی و ارائه دیدگاه میهمانان از کشورهای مختلف به پایان رسید. در این اجلاس، اندیشمندان و متفکران از 120 کشور جهان به مصر آمده بودند و همگی بر ضرورت مقابله با اندیشه تکفیر و افراط تاکید کردند.

این اجلاس که با فاصله کمی بعد از اجلاس جهانی جریان های تکفیری در قم برگزار شد، تاکید دوباره ای بر اجماع جهان اسلام در مقابله با افراط و تکفیر و نیز توجه جدی به مساله اصلی مسلمانان یعنی قدس شریف داشت. به ویژه اینکه این موضوع هم در سخنرانی دکتر احمد الطیب شیخ الازهر در افتتاحیه و نیز بیانیه پایانی اجلاس مورد تاکید قرار گرفت.

سخنرانی نماینده کشور عمان

دکتر مبارک الراشدی از دانشگاه سلطان قابوس عمان در سخنان خود در این کنفرانس خواستار اجرای شریعت اسلام و نشر ارزش های عدالت و مبانی اسلام در جوامع اسلامی شد و این اقدام را موجب تقویت وحدت امت اسلامی و عربی و رسیدن آن به جایگاه شایسته خود در میان امت ها دانست.

وی ضمن تاکید بر لزوم تمسل و عمل به سیره پیامبر گفت: عمل به سیره نبوی موجب ترک تعصب و غلوّ و اصلاح آموزش و رسانه ها و ایجاد فکر صحیح و ترک غلو در دین و اصلاح جوامع اسلامی می شود.

وی که نماینده عمان در این کنفرانس بود گفت: دین حق نزد خداوند اسلام است و امت اسلام نیز باید اختلاف و خشونت را رها کنند تا فرصت را از دشمنان دین و مسلمانان بگیریم.

راشدی تاکید کرد که تجمع و وحدت و هم رایی اهل دین در یک مساله موجب می شود امت اسلام در برابر دشمنان یکپارچه و متحد شود. وی اصلاح آموزش و رسانه را شرط اساسی مبارزه با تروریسم دانست.

وی افزود: ظهور سازمان های تروریست و تندرو و تسلط آنها بر عقل برخی از مردم به خاطر عقب نشینی علمای دین از نشر مفاهیم صحی اسلامی می باشد.

 

مبلغی: سند مقابله با افراط تدوین شود

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی استاد حوزه علمیه قم و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز که در روز نخست همایش، در سومین نشست سخنرانی کرده بود، در دومین روز این کنفرانس نیز به بیان دیدگاه های خود پرداخت و در سخنان خود خاطر نشان کرد: باید سند و بیانیه ای قاطع توسط این کنفرانس صادر شود که بتواند مانع خشونت و افراط باشد و الازهر نیز پیگیر اجرای آن باشد و برای انتشار فکر صحیح تلاش کند و در عین حال به بررسی عوامل و اسباب روانی تروریسم نیز بپردازد.

 

الحیدری: درگیری های عراق، سیاسی است نه مذهبی

سید حیدری از شیعیان عراق نیز در سخنان خود در این کنفرانس گفت: علما باید اختلافات حاشیه ای را رها کنند چرا که اختلافات جزئی مایه تنوع و تکامل است.

وی همچنین تاکید کرد که ما باید بر عوامل وحدت تمرکز کنیم و این عوامل زیاد و فراوان هستند و سپس برای تحقق وحدت اسلام تلاش کنیم تا فرصتی برای انتشار خصومت و دشمنی میان شیعه و سنی باقی نماند. وی در ادامه بر ضرورت دوستی و محبت میان اهل سنت و شیعیان عراق به خاطر منافع کشورشان تاکید کرد و گفت: درگیری در عراق سیاسی است و ربطی به شیعه و سنی ندارد.

 

زنان هم در کنفرانس های بین المللی حضور داشته باشند

خانم بهیه الحریری از دانشگاه لبنان نیز در سخنان خود از نقش زن در تصحیح مفاهیم اشتباه در مورد تروریسم و تربیت نسلی توانا در مقابله با تروریسم تجلیل کرد.

بهیه الحریری از نمایندگان پارلمان لبنان در جلسه اختتامیه این کنفرانس، این کنفرانس را استثنائی و بزرگ توصیف کرد و خواستار حضور بیشتر زن مسلمان در تمام کنفرانس های بین المللی شد به ویژه در کنفرانس های با موضوع افراط و تروریسم.

 

دست های پنهان غیر انسانی به ترور و فساد آلوده می شود

پدر جرج صلیبة اسقف اعظم لبنان و طرابلس و دبیر مجمع المقدس گفت: تروریسم یک رژیم جدید ساختگی است و دست های پنهان غیر بشری به فساد در زمین آلوده شده است.

پدر صلیبة گفت: گروه های تروریست جنایات زیادی در حق شعائر دینی مرتکب میشوند در حالی که اسلام از اقدامات آنها بیزار است و تمام ادیان تجاوز به دیگران را حرام میدانند.

وی تاکید کرد که همایش الازهر اقدامی واقعی برای تحکیم ارتباطات میان مسلمانان و مسیحیان است و هشدار داد که تعدادی از کشورهای عربی دست به اقدامات غیر انسانی میزنند.

 

 

نقش مؤسسات دینی در ریشه کن کردن تروریسم

دکتر محیی الدین عفیفی دبیر کل مجمع پژوهش های اسلامی مصر بر موضع الازهر در مورد گروه های تروریست تاکید کرد و اقدامات آنها را منافی اسلام دانست.

عفیفی ضمن اشاره به نقش الازهر در مبارزه با افراط و تروریسم گفت: الازهر نقش بزرگی در فتنه بزرگ قرون وسطی و موضع روشنی در خویشتنداری در فتنه ها داشته است.

 وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت فعال شدن مؤسسات دینی جهان اسلام در زمینه رسوا سازی تروریسم و مقابله جدی با آن و هماهنگی میان مؤسسات اسلامی و عربی در این زمینه تاکید کرد.

دبیر کل مجمع پژوهش های اسلامی افزود: این کنفرانس نشان دهنده قدرت الازهر و موضع روشن و شفاف آن در محکوم ساختن تروریسم است و به صراحت می گوید که این گروه ها ربطی به اسلام ندارند.

 

سخنرانی رییس کل امور اسلامی و اوقاف امارات

دکتر محمد بن مطر الکعبی رییس کل امور اسلامی و اوقاف امارات در نشست اختتامیه فعالیت کنفرانس مبارزه با افراط و تروریسم در الازهر ضمن تاکید بر حمایت امارات متحده و رهبران آن از دولت مصر، اظهار داشت: تجربه امارات در مبارزه با تروریسم و افراط بر استراتژی کنترل سخنرانی های دینی با حمایت رهبران کشورهای رشد یافته است و همچنین اقدام به ارائه اسلام معتدل و راستین و صیانت از ملت امارات در برابر افکار ویرانگر. وی روش کشور خود در مبارزه با تروریسم را این گونه خلاصه کرد:

1. وجود قوانین ویزه در مورد انتخاب ائمه جماعت مساجد. طبق این ضوابط امام جماعت باید به اسلام راستین و معتدل پایبند بوده و از هرگونه افراط به دور باشد و از توهین به اشخاص و کشورها و مذاهب پرهیز کند. همچنین نشست هایی دوره ای برای نطارت بر عملکرد آنها برگزار میشود و از طرفی از حقوق کافی و مسکن برخوردار هستند و بسیاری از کشورهای اسلامی به اجرای این طرح نیازمند هستند.

2. کنترل سخنرانی های دینی به وسیله اعطای مجوز به سخنرانان و اجازه ندادن به برپایی هیچ درسی بدون مجوز.

3. یکپارچه بودن خطبه ها و دروس دینی و مواعظ در سطه کشور و رعایت مناسبت های دینی و ملی و جهانی و تلاش برای نشر ارزش های معتدل در جامعه و تعظیم مقدسات.

4. کنترل فتوا و مشخص کردن مرامز صدور فتوا و چرخش مجموعه ای از علمای شایسته در این مراکز.

5. کنترل مطبوعات و تولیدات و کتب دینی برای اطمینان از عاری بودن آنها از افراط.

6. اهتمام و توجه به ارتباط خطبه های جمعه با مناسبت ها و مسایل اجتماعی و جلوگیری از سوء استفاده از منبر نماز جمعه برای اهداف سیاسی و طایفی.

 

بیانیه پایانی اجلاس الازهر

خاطر نشان می شود کنفرانس بین المللی الازهر برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم در بیانیه پایانی خود درباره بهره برداری غرب از گروههای تندرو برای افترا زدن به اسلام هشدار داد و تاکید کرد: همه گروه هایی که به خشونت متوسل می شوند؛ هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.

در این بیانیه آمده است: شماری از مسئولان، اندیشمندان و اصحاب رسانه در غرب از گروه های تندرو برای افترا زدن به اسلام بهره برداری می کنند.

این بیانیه از شخصیت ها و علمای دینی در جهان عربی و اسلامی خواست تا برای همکاری در زمینه تحقق صلح و رواج عدالت، به مسئولیت هایشان در خاموش ساختن آتش فتنه های طائفه ای و نژادی عمل کنند.

کنفرانس بین المللی الازهر برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بی دفاع و قتل افراد بی گناه و هتک حرمت مقدسات را جنایات ضد انسانی دانست و تاکید کرد: دین اسلام این اقدامات را محکوم می کند.

این بیانیه همچنین با اشاره به برادری میان مسلمانان و مسیحیان شرق، تعرض به آنها و پیروان سایر ادیان الهی را خروج از دین دانست.  

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: همه گروه هایی که به خشونت متوسل می شوند؛ هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. علمای دینی باید به جوانان درباره دین بصیرت بدهند. باید برداشت نادرست از اسلام اصلاح شود تا اسلام مسئول این قبیل اقدامات معرفی نشود.

این بیانیه افزود: "علمای دینی باید دست جوانانی را که فریب خورده اند، بگیرند. ما باید برای خاموش کردن آتش خشونت ها و درگیریها در بحرین، یمن، عراق و سوریه تلاش کنیم؛ نه اینکه به آنها دامن بزنیم. جهاد در اسلام فقط برای دفاع از خود و مقابله با تجاوزگری است. مسئولیت مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بر عهده همه است. ما خواهان پایان جرائم اشغالگران در حق مقدسات در فلسطین و ارجاع عاملان این جرائم به دادگاه بین المللی کیفری هستیم".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha