پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
مسجد شیعیان

حوزه/ در تحلیل اسباب حملات تروریستی به مساجد شیعیان برخی بر این باورند که این حملات بر اساس یک مبنای تاریخی است که ریشه در فتواهای مشهور ابن تیمیه مبنی بر لزوم تخریب مقدسات مخالفان خود دارد؛ چرا که کتاب های ابن تیمیه به ویژه کتاب مشهور وی به نام "منهاج السنة" سرشار از این فتواها می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، این روزها حملات تروریست های داعش به مساجد شیعیان در کشورهای خلیج فارس موجب افزایش نگرانی ها از گسترش دایره این حملات به کشورهای به دور مانده از خطر داعش شده و علاوه بر این پرسش های فراوانی نیز درباره علت حمله داعش به مساجد به ویژه مساجد شیعیان ایجاد شده است.

این حملات در حالی صورت می گیرد که مبلغان و سخنرانان سعودی و کشورهای خلیج فارس همچنان مردم را به خشونت و کشتار شیعیان دعوت می کنند تا بدین ترتیب با تروریست ها در یک جبهه علیه مسلمانان شیعه قرار بگیرند.

در تحلیل اسباب این حملات به شیعیان برخی بر این باورند که حمله تکفیری ها به مساجد مخالفان خود بر اساس یک مبنای تاریخی است که ریشه در فتواهای مشهور ابن تیمیه مبنی بر لزوم تخریب مقدسات مخالفان خود دارد؛ چرا که کتاب های ابن تیمیه سرشار از این فتواها است به ویژه کتاب مشهور وی به نام "منهاج السنة" که سلفی ها این کتاب را به صورت رایگان توزیع می کنند.

سلفی ها مسلمانان مخالف مکتب خود را کافر و مهدور الدم می دانند و بر این باورند که جان آنها ارزش و حرمتی ندارد و رسانه های خلیج فارس نیز در این میان برای ترویج این اندیشه و تخریب مقدسات شیعیان تلاش می کنند.

حمله داعش به مساجد و مقدسات شیعیان بر این اساس صورت می گیرد که این اماکن محل شرک است و افرادی که به این اماکن می آیند گروهی مشرک هستند خواه این افراد شیعه یا مسیحی یا اهل سنت باشند و بر همین اساس مساجد شیعیان و حتی اهل سنت صوفیه پاکستان و عراق مورد حمله قرار می گیرد و در سوریه نیز مساجد و قبور مطهر صحابه و اولیاء خدا تخریب می شود.

شبکه های ماهواره ای "صفا" و "وصال" این گونه ترویج می کنند که حسینیه های شیعیان محل شرک و گناه و عبادت اهل بیت است و برای اثبات ادعای خود مطالب و مستندات ساختگی و جعلی درباره جلسات رقص و گناه در این اماکن منتشر می کنند و مخاطبان بی اطلاع عرب نیز در بیشتر اوقات فریب این تبلیغات منفی را می خورند.

از سوی دیگر کمال حبیب کارشناس جنبش های اسلامی نیز بر این باور است که تروریست های داعش وجود شیعیان در جزیرة العرب را بر خلاف اسلام می دانند و معتقدند شیعیان حق ندارند در شبه جزیره عربی حضور داشته باشند.

وی می گوید: هنگامی که داعش از مساجد شیعه سخن می گوید از عبارت معابد استفاده می کند نه مساجد تا به این مطلب اشاره کند که شیعیان خدا را نمی پرستند بلکه غیر خدا را می پرستند.

در واکنش به افزایش حملات تروریستی به مساجد شیعیان، وزارت اوقاف مصر نیز چندی پیش اعلام کرد کتاب های نویسندگان مشهور حامی افراط و خشونت از مساجد مصر جمع آوری شود؛ چرا که بسیاری از کتب افراطی به ویژه نویسندگان وهابی پیروان و مخاطبان خود را به کشتار و تجاوز و توطئه علیه شیعیان دعوت می کنند و همین کتاب ها به مستند تروریست ها برای جنایات خود تبدیل شده است.

این در حالی است که منابع مصری پس از سقوط اخوان المسلمین اعلام کرده اند که کسانی که در شبکه های ماهواره ای مردم را به خشونت علیه شیعیان دعوت می کنند و در این زمینه فتوا می دهند هیچ گونه مدرک دانشگاهی ندارند و فقط با مطالعه کتب افراطی وهابیت چنین نظریاتی را باور کرده و به مردم نیز القا می کنند.

چند ماه پیش نیز سازمان تروریستی داعش با صدور فتوایی اعلام کرد منفجر ساختن مساجد شیعیان در هر نقطه جهان جایز است و ادله خود در این زمینه را نیز ارائه کرد از جمله اینکه ادعا کرده بود مساجد شیعیان مساجد "ضرار" است که به زیان اسلام و مسلمانان است و علاوه بر این مدعی شده اند که مذهب شیعه نوعی شرک است که پیروان آن مرتد به شمار می روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha