چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
روحانیون

حوزه/ در جامعه کنونی دانشگاه ها از حوزه های علمیه انتظار کمک دارند، مساجد کشور به امام جماعت نیاز دارند و مراکز مهم فرهنگی از حوزه ها تقاضای روحانی مسلط به علوم روز را دارند و وظیفه حوزه هاست که این نیازها را تأمین کند.

حجت الاسلام حمید محمودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به وضعیت حوزه های علمیه در قبل و بعد از انقلاب، گفت: حوزه قبل از پیروزی انقلاب، وظیفه ای جز پرورش طلبه، استاد و مرجع تقلید نداشت و بیشتر جوابگوی مسائل شرعی مردم بود. بدون آن که در حاکمیت نقشی داشته باشد و به تبع آن حضوری در ساختار حکومتی نداشت، ولی بعد از پیروزی انقلاب و حضور پررنگ روحانیون در نهضت امام خمینی(ره) و نقش آنان در روند پیروزی انقلاب، به طور طبیعی حضور روحانیت در ساختار حکومتی و بدنه اجرایی کشور کلید خورد و آنان علاوه بر حضور در مسئولیت های مختلف، وظیفه ی تبیین نهضت امام(ره) و تبلیغ مبانی فکری جمهوری اسلامی را نیز برعهده گرفتند.

وی با بیان این که پس از انقلاب مسئولیت سنگینی به ماموریت های قبلی حوزه و روحانیت افزوده شد، ابراز داشت: در جامعه کنونی حتی دانشگاه ها نیز از حوزه های علمیه انتظار همکاری و کمک دارند، مساجد سراسر کشور به امام جماعت نیاز دارند، مراکز مهم فرهنگی از حوزه های علمیه تقاضای روحانی آگاه و مسلط به علوم روز را دارند و ...، همه این مطالبات به حق می باشد و وظیفه حوزه هاست که این نیازها را تأمین کند.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام صادق(ع) فیروزکوه با تاکیدبر این که بزرگان حوزه باید برای پاسخگویی به نیازهای پیش رو تدبیر کنند، اظهار داشت: پراکندگی مسئولیت ها و دایره وسیع مطالبات موجب شده که برنامه های تحولی حوزه با حفظ سنت ها، به گونه ای طراحی و اجراء شوند که خروجی آنها به پرورش بزرگانی چون شهید مطهری ها ختم شود.

حجت الاسلام محمودی در پایان تصریح کرد: حوزه ها در عین حال که نیازهای سایر مراکز دینی و نهادهای انقلابی را تأمین می کنند، از تربیت طلاب نخبه و مجتهدین آینده غفلت نکنند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha