سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام حسین علیه السلام گفت: انقلاب اسلامی ایران، معادلات منطقه ای و بین المللی آمریکا را بر هم زده و همچون خاری در چشم آمریکا فرو رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر مهدی نظرپور در نشست بصیرت افزائی حقوقدانان بسیجی قم اظهارداشت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ایالات متحده با یک خلاء امنیتی مهم در منطقه خاورمیانه مواجه گردید به طوری که برای برچیده شدن آن تا به امروز از دسیسه، توطئه، دشمنی و ستیزه دست برنداشته است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه های قم و تهران افزود: آنچه در سیاست های اساسی و کالبدی آمریکا نهادینه شده است، دشمنی با انقلاب اسلامی و برچیدن آن به هر قیمتی می باشد و از این مهمتر این دشمنی در قالب زمان و مکان محدود نیست و هر زمانی می تواند باشد.

این کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا در طول دوران به صورت نیابتی در مقابل جمهوری اسلامی ایران به نبرد پرداخته است که آخرین نبرد نیابتی آن تشکیل داعش، القاعده، طالبان و گروههای سلفی و تکفیری در منطقه است.

نظرپور هدف از تشکیل گروهک داعش را حمله به شیعیان و کشورهای اسلامی عنوان کرد و با اشاره به نحوه شکل گیری گروهک داعش به عنوان یکی از مجموعه های جزئی القاعده بیان داشت: در سال 1979 ، چهار حادثه مهم در دنیا اتفاق افتاد که شامل پیروزی انقلاب اسلامی ، امضای معاهده صلح بین سادات و بگین ، حمله بعضی از گروههای افراطی به مکه و حمله شوروی سابق به افغانستان می باشد .

وی ادامه داد : آمریکا با تحریک شوروی به جنگ با افغانستان باعث شد که توجه مسلمانان به کشور فلسطین کاهش یافته و به نوعی فلسطین به حاشیه برود و همچنین آمریکا با این کار خود توانست پای شوروی را به باتلاق عربستان بکشد، در آن زمان اسامه بن لادن در عربستان مشغول به تحصیل بود، با شروع حمله شوروی به افغانستان، اسامه بن لادن برای کمک به افغانستان به آن کشور سفر کرد و از طریق گروه اخوان المسلمین در سراسر دنیا برای افغانستان تبلیغ کرد و توانست کمک مالی زیادی برای مجاهدین افغان در برابر حمله روس ها جمع آوری کند.

وی گفت: از سال 1985 اسامه خود شروع به جنگ کرد و چندین بیمارستان و سنگر فرماندهی در زیر کوه ها درست کرد و باعث زمینه های شکل گیری القاعده شد، این گروهک اعتقاد دارند که حکومت مختص پیامبر اکرم (ص) می باشد و بعد از پیامبر (ص) حکومت برای بنی امیه و بنی عباس می باشد و بعد از حکومت عثمانی ، حکومت های اسلامی منحرفند .

دکتر نظرپور ، سنی ها را به سه دسته تقسیم کرد و بیان داشت : گروه اول شامل اخوان المسلمین در مصر هستند که این گروه شامل جماعت اسلامی و جهاد اسلامی می باشد، گروه دوم سلفی های عربستان و گروه سوم شامل سلفی های پاکستان  می باشند .

وی عربستان ، پاکستان و آمریکا را مهمترین عناصر تشکیل دهنده گروهک القاعده دانست و ادامه داد : در سال 1988 براساس ایدئولوژی وهابیت القاعده تشکیل شد که از همان ابتدا دشمنان این  گروهک کشورهای اسلامی و کشورهای صلیبی و صهیونیست ها بودند، طرح ترور حسنی مبارک، حمله موشکی هواپیمای اتیوپی که به سمت اسرائیل می رفت، حمله به سربازان آمریکایی در سومالی و ... از اقدامات این گروهک تروریستی می باشد .

نظرپور اشاره کوتاهی به حادثه 11 سپتامبر داشت و گفت : پس از حادثه 11 سپتامبر ، آمریکا در سال 2001 به افغانستان حمله و در سال 2003 به بهانه گروهک القاعده و ساخت بمب اتمی توسط صدام به عراق حمله کرد .

این کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص نحوه شکل گیری گروهک تروریستی داعش عنوان کرد:  پایه های حکومت داعش شامل شورای حل و عقل ، معرفی رهبر قبیله به عنوان جانشین ، به دست گرفتن قدرت با زور و کشتار می باشد ، ابوبکر بغدادی رهبر این گروهک دارای دکترای الهیات و از سربازان ارتش بغداد بود؛ این گروهک معتقدند حکومت اسلامی بعد از پیامبر اکرم (ص) به حکومت های بنی امیه و بنی عباس و عثمانی اختصاص دارد و بقیه حکومت ها مشروعیت ندارند .

داعش رأی مردم و انتخابات را کفر  می داند

وی منابع درآمد داعش را از طریق فروش زنان و چاه های نفت سوریه و عراق به ترکیه به قیمت هر بشکه نفت 10 دلار دانست و ادامه داد : داعشیان رأی مردم و انتخابات را کفر دانسته و معتقدند که باید تمام حکومت های اسلامی ، صلیبی ها و صهیونیسم ها را از بین برد . جان و مال و ناموس شیعیان را حلال دانسته و محور عملیات هایشان کشورهای شیعی است . ریشه تشکیل این گروهک ،‌آمریکا ، کشورهای غربی و عربستان می باشد و هدف از تشکیل این گروهک حمله به شیعیان و کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران است .

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha