چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
عاشورا

حوزه/ فرهنگ عاشورا زمینه ساز و دروازه ورود به فرهنگ انتظار و مهدویت است و باید با رصد و شناسی عزاداری ها، با انحرافات مقابله کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام سمیع الله مردان، در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی آران و بیدگل، بر ترویج فرهنگ غنی عاشورا و مهدویت تاکید کرد و گفت: فرهنگ عاشورا زمینه ساز و دروازه ورود به فرهنگ انتظار و مهدویت است.

وی همچنین بر رصد آسیب های عزاداری ها به ویژه آسیب هایی که در هیئات مذهبی وجود دارد و سبب وهن اهل بیت(ع) و تشیع می‌شود، تأکید کرد.

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی آران و بیدگل همچنین از تدوین منشور عزاداری هیئات مذهبی خبر داد و افزود: این منشور با هدف ایجاد وحدت، نظم و همدلی در عزاداری‌ها و پیشگیری از آسیب‌های عزاداری در ۲۰ بند تدوین شده و در آن برخی از شاخصه‌های عزاداری سالم تبیین شده است.

وی، برگزاری گردهمایی و دوره های آموزشی پیش از محرم را مهمترین اقدام در آسیب زدایی عزاداری ها دانست و خاطر نشان کرد: بر همین اساس گردهمایی های منطقه ای هیئات مذهبی و کانون مداحان در شهرهای تابعه شهرستان و دو گردهمایی بزرگ عاشورائیان ویژه مداحان و شاعران آیینی و مسؤولان و هیئت امنای هیئات مذهبی از سوی این اداره برگزار شد.

برپایه این گزارش، استفاده هر چه بیشتر از توانایی روحانیون، وعاظ دانشمند و سخنران محوری در عزاداری ها، لزوم جلوگیری از حمل علم های بلند و اسب و کتل در دستجات عزاداری برای پیشگیری از خطرات و ترافیک، استفاده از ظرفیت هیئت های مذهبی در کاهش معضلات و چالش های اجتماعی، لزوم کاستن از مزاحمت صوتی و ترافیکی برخی از هیئت های مذهبی برای مردم و شهروندان و... از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

در پایان این نشست همچنین مقرر شد اعضا آسیب های هیئات مذهبی را در طول عزاداری ها شناسایی و پیش از نشست بعدی ستاد به صورت مکتوب ارائه کنند.

انتهای پیام/313/38

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha