سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

حوزه/ رئیس پژوهشكده حج وزيارت با بیان اینکه نمی توان از طریق احساسات با داعش مقابله کرد، چرا که از واژه های مقدسی مثل جهاد استفاده می کند، گفت: تصور این که فقط یک نفر سرکرده داعش است، اشتباه می باشد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي، در نشست علمی تخصصی «عرصه های نوین در مطالعات سلفی پژوهی» و «مبانی نظری داعش»، در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس  رضوی، بیان داشت: داعش سرکرده و دیدگاه نامشخصی دارد و این گروه مراحلی را برای رسیدن به خلافت دارند که برای مخاطب جوان بسیار جالب است.

وی با اشاره به این که  این مراحل از هجرت آغاز می شود، افزود: امربه معروف و جهاد از جمله مراحلی است که خلیفه داعش باید آنها را پشت سر بگذرد تا به خلافت برسد. با این تفاسیر این باور که فقط یک نفر سرکرده گروه داعش است، اشتباه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در خصوص مقابله با گروه هایی مانند داعش، بیان کرد:  در فضای بین الملل این وضع، خطر جدی است و برای غلبه بر این خطر باید مبانی فکری این گروه ها را بشناسیم.

رئیس پژوهشكده حج و زيارت کشور با اشاره به همایشی که در عراق در رابطه با داعش برگزار شد، اظهار کرد: در آنجا عنوان کردم، باید مبانی علمی این گروه ها را درک کرد، این درحالی است که ما به جای این‌کار به نشان دادن سرکرده های این ها اکتفا کرده ایم.

وی با بیان اینکه نمی توان از طریق احساسات با داعش مقابله کرد، چرا که از واژه های مقدسی مثل جهاد استفاده می کند، ابراز داشت: تفکر و اندیشه خلافت عبدالله وهب در جنگ نهروان با تفکر خلافت در داعش یکی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی  افزود:  بیش از یک میلیارد نفر به موضوع خلافت اعتقاد دارند و ما تا کنون در حوزه پژوهش تفکرات داعش و گروهای امثال آن ورود پیدا نکرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به اینکه سلفی ها و وهابیت نگاه ها و گرایش برخی گروه های سنی را به سمت خود جلب کنند، در خصوص  مسئله جهاد نکاح، تصریح کرد: این افراد با اعتقاد کامل از اروپا به این منطقه می آیند تا با یک مجاهد ازدواج کنند تا هم تکیه گاهی برای او باشند و هم فرزندی از این مجاهد داشته باشند.

وی ادامه داد: مرزهای اعتقادی ما نیز مانند مرزهای جغرافیای ما در سوریه و عراق است و اگر کار پژوهشی قوی در این موضوع انجام نشود و مشکل سوریه و عراق را که با آن مواجه است، حل نکنیم در آیند برای ما نیز خطر جدی خواهد بود.

وی افزود: در بحث کلام می توانیم سلفی ها را به چالش بکشیم، چرا که آن ها قرائت جدیدی از کلام که یکی از آن ها بحث توحید و شرک است، ارائه کرده اند که در مفاهیم سنتی ما  بحث اسماء و صفات بود که با اهل سنت بحث می شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به اینکه امروز در اندیشه قطبیه، قرائت جدیدی از توحید و شرک ارائه می شود و آن توحید در حاکمیت است، ابراز داشت: الزمات این مفهوم جدید مفهومی به نام جهالت است که با این تفکر کل جهان و حتی کشورهای اسلامی جزو جامعه جاهلیت محسوب می شوند.

وی در پایان به منطقه آسیای میانه اشاره کرد و افزود: در این منطقه مشکلی وجود نداشته، اما امروز می بینیم حزبی مانند  « التحریر» در آنجا فعالیت می کند که اعتقاد به احیای خلافت دارند و بسیار خزنده تر از داعش عمل می کنند.

انتهای پیام

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha