سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد

حوزه/ حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به این که در بیش از ۱۵ استان کشور موقوفات امام رضا(ع) وجود دارد، گفت: آستان قدس رضوی با سابقه ۹۰ ساله در زمینه انتشارات، ۵۰ میلیون نسخه نشر کتاب را در کارنامه خود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، شب گذشته در جمع خبرنگاران، در محل فروشگاه مرکزی آستان قدس رضوی، با اشاره به  این آستان یکی از این فرصت های تاثیر گذار در عرصه وقف در فرهنگ اسلامی است، ابراز کرد: بیش از 15 استان کشور  از استان هایی هستند که  موقوفات امام رضا(ع) در آنها واقع شده است.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی یکی از مجموعه های وقفی جهان اسلام است، گفت: وقف یکی از احکام امضایی در قبل و بعد از ظهور اسلام بوده و به عنوان یک سیره از اهل بیت(ع) عصمت و طهارت به یادگار مانده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه این سیره موجب شد که تغییر و تحول در وقف به گونه ای باشد که اگر نام وقف را از فرهنگ اهل بیت(ع) حذف کنیم می توان گفت دیگر چیزی از وقف باقی نمی ماند.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی درباره کارنامه آستان در حوزه نشر و وقف، گفت: این آستان با سابقه 90 ساله در زمینه انتشارات 50 میلیون نسخه نشر کتاب را در کارنامه خود دارد.

وی، با تاکید بر این که باید به سراغ فرهنگ اهل بیت(ع) برویم، زیرا مسیر اقتصادی و فرهنگی را با وقف برای ما مشخص کرده اند، ابراز داشت: پشتوانه های مالی و اقتصادی برای ما موجود است و جز توجه بیش از گذشته به فرهنگ وقف چاره ای نداریم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد، به اولویت های عرصه فرهنگ و وقف در حوزه تکنولوژی، محیط زیست و... اشاره و خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده بازگشت به وقف ارائه کارنامه از موقوفات و گزارش متقن از بهره مندی و چگونگی  استفاده از موقوفات است، در این صورت می توانیم دوباره فرهنگ وقف را در جامعه اسلامی احیا کنیم .

تقدیر ویژه از خدمات حجت الاسلام و المسلمین محدثی

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی، نویسنده و مولف حوزوی که از فعالیت های و تالیفاتش تقدیر شد، گفت: یکی از عواملی که در عمق و اصالت بخشیدن آثار نقش مهمی دارد، انگیزه شخصی نویسنده به خصوص حس و حال او نسبت به اهل بیت(ع) در  نگارش و خواندنی شدن اثر تاثیرگذار است .

وی با اشاره به اهمیت داشتن خط و مشی و هدف برای ناشران، ابراز داشت: ناشرانی که هدفمند هستند، می توانند نویسندگاه اهل قلم، کارآمد و ماندگار سفارش بدهند و نویسنده خلاق می تواند اثر مناسب و با کیفیت خلق کند.

حجت الاسلام و المسلمین محدثی با  اشاره به  اهمیت نشر خوب و با کیفیت در جامعه  و اثری که بتواند خلائ های علمی را پر کند، گفت: نویسنده ای می تواند یک اثر در یک هفته ارائه بدهد و بازار به صورت مصنوعی اشباع کند، به این بُعد قضیه هم باید توجه داشت که تولیدکنندگان باید به دنبال آثار ماندگار باشند نه آثاری که تنها فقط بازار را پُر می کند.وی تصریح کرد: وظیفه نویسندگان و مولفان  این است که به خوبی امام رضا و اهل بیت(ع) را بشناسند و همان طور که امام فرمودند که محاسن کلام شان را بیان کنیم، وظیفه نویسنده این است که مکتب، سیره  و اخلاق اهل بیت(ع) را در قالب های مختلف  مردم تبیین کنند.

گفتنی است، در این مراسم از 8 عنوان کتاب و 8 سوغات فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی و از نویسندگان آن تقدیر شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha