یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی رهایی از حس مالکیت در این دنیا را اولین گامی دانست که امام صادق(ع) برای درک عبودیت سفارش کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری امروز در همایش حاملان عرش که به همت جامعه الزهرا و در این مرکز علمی آموزشی برگزار شد، با اشاره به  حدیثی از امام علی(ع) در خطبه 176گفت: ایشان افزودند، هیچ کسی نیست که مگر اینکه همنشینی با قرآن  چیزی از او کم و چیزی به او اضافه می کند .

وی افزود: امام علی(ع) فرمودند که آنچه به انسان اضافه می گردد، هدایتی است که به واسطه همنشینی با قرآن حاصل شده است و دیگری جهلی است که به سبب همین همنشینی از او کم می شود.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که قرآن کتابی است که بر پیامبر اکرم(ص) که حامل وحی است نازل شده گفت: قرآن چراق هدایت الهی ونور است و خداوند بیان کردند که هر کدام از بندگان ما با نور این کتاب هدایت می شوند و همه مهتدین در پرتو نور این کتاب به مقصد می رسند و سرچشمه این نور به دست حضرت است.

وی تصریح کرد: هر نوع انس با قرآن اثربخش است؛ حتی تک تک حروف قرآن، دارای معانی است؛ کسی نباید قرآن را مبهم بی معنا بداند؛ حروف قرآن دارای معنی است و گنجینه های الهی به شمار می روند و هر حرف آن راهی به عالم غیب است.

این استاد حوزه بابیان اهمیت و ضرورت حفظ احترام و خشوع نسبت به قرآن گفت: باید با قرآن، سیر در درجات داشته باشیم؛ باید با تمسک به این حبل الهی در درجات باطنی قرآن سیر کنیم وبا نور قرآن سیر کنیم تا به سرچشمه برسیم.

وی افزود: حقایق قرآنی نزد پیامبر و امام(ع) است؛ امام صادق(ع) فرمودند که کلمه روح پس از پیامبر نزد ما است و این روح همه اسرار قرآن را با خود دارد؛ حقایق قرآن نزد امام است که علم الکتاب دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: امام واسط است و حقایق قرآن را به مردم می رساند زیرا ساحت قرآن ساحتی نیست که کسی بتواند به آن دست یابد؛ ائمه نیز با استناد به کتاب این مفهوم را به مردم منتقل می کردند.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری با ذکر این مطلب که انس با قرآن مقدمه بهره مندی از قرآن است گفت: انسان باید کاری کند که این علم را از امام بگیرد.

وی تصریح کرد: روزی فردی نزد امام صادق(ع) آمد و از ایشان خواست که پس ازسالها تلاش برای کسب علم، علم حقیقی را به وی نشان دهد؛ امام صادق(ع) نیز به وی گفت که در این میان تو نیز باید یک گام برداری تا علم حقیقی را دریابی؛ امام به او فرمودند که اولین مطلب در کسب علم از امام آن است که انسان باید طالب بندگی باشد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: وی از امام صادق(ع) سوال پرسید که چگونه باید عبودیت را طلبید که امام صادق فرمودند که شرط رسیدن به درک عبودیت آن است که ابتدا بنده نباید در آنچه خدا به او داده حس مالکیت کند.

وی گفت: امام صادق(ع) در ادامه فرمودند که دوم اینکه بنده اهل اشتغال به خود نباشد و به امور خود را به خدا تفویض کند؛ سومین شرط رسیدن به عبودیت نیز آن است که پس از فراغت از بار مالکیت و خود تدبیری به بندگی در فضایی که پس از آزادی از مالکیت و خود پسندی است بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha