شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
طبا

حوزه/ دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم گفت:فروش بیگ دیتای کاربران ایرانی به کشورهای خاص و مراکز پژوهشی آن‌ها برای مدیریت افکار عمومی مردم ایران و هدایت آن به سمت دلخواه خود یکی از منابع اصلی تلگرام است، این در حالی است که در اروپا مرکز مهمی برای صیانت از بیگ دیتاهای کاربران ایجاد کرده‌اند.

دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به وظایف وزارت ارتباطات درصیانت از اطلاعات مردم، اظهار داشت: افشای سرقت اطلاعات و مشخصات میلیون‌ها کاربر ایرانی در تلگرام و حراج آن‌ها بهانه‌ای شد تا به موضوع مهم وظیفه وزارت ارتباطات و سایر نهادهای ذی‌ربط در حفظ و صیانت از اطلاعات کاربران ایرانی بپردازیم.

وی ادامه داد: استفاده از بستر فضای مجازی برای مبادله اطلاعات و مفاهیم در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوران خانه‌نشینی کرونایی به یک نیاز مهم جامعه تبدیل‌شده که مردم از این طریق علاوه بر کسب اخبار می‌توانند افکار خود را هم به اشتراک بگذارند.

ذائقه سنجی و ذائقه سازی دو شگرد اصلی رسانه‌ها است

اسماعیلی طبا با بیان این‌که معمولاً رسانه‌ها برای تحقق اهداف و منافع خود دو شگرد اصلی دارند، ابراز داشت: ذائقه سنجی و ذائقه سازی دو شگرد اصلی رسانه‌ها است که در فرایند ذائقه سنجی، رسانه‌ها با روش‌های مختلف سعی می‌کنند گرایش‌ها و تمایلات و نیازهای مخاطبان خود را بشناسند و بر اساس آن کار کنند و یا برخلاف موازین اخلاق حرفه‌ای این اطلاعات را مانند یک کالای گران‌بها بفروشند.

وی ادامه داد: در فرایند ذائقه سازی رسانه‌ها با توسل به ترفندهای بعضاً غیراخلاقی و با کمک جعل اخبار و ساخت فیلم‌های متعدد ذائقه مخاطبان را بر اساس سبک زندگی دلخواهشان تغییر می‌دهند.

40 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام حضور دارند

عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم تأکید کرد: در سال‌های اخیر پیام‌رسان تلگرام در کنار سایر پیام‌رسان‌ها جایگاه قابل‌توجهی در بین مخاطبان ایرانی به دست آورده است به‌طوری‌که بربر اساس برخی آمار بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام حضور دارند که 60 درصد کل کاربران این پیام‌رسان را تشکیل می‌دهند و روزانه بیش از 15 میلیارد پیام در این پیام‌رسان مبادله کنند.

وی بابیان این سؤال که فکر کنید هدف از ایجاد این پیام‌رسان چه بوده و منابع درآمد آن چیست؟ ادامه داد: با توجه به اینکه تلگرام حتی از تبلیغات بازرگانی هم برای کسب درآمد استفاده نمی‌کند پس هزینه‌ای میلیاردی تأسیس و نگهداری این شبکه از کجا تأمین می‌شود؟ اگر بار دیگر به عدد 15 میلیارد پیامی که روزانه در این پیام‌رسان مبادله می‌شود دقت کنیم متوجه خواهیم شد که در یک بازه زمانی مشخص چه مقدار اطلاعات از کاربران در تلگرام ذخیره می‌شود و این داده‌ها شامل چه اطلاعات ذی‌قیمت سیاسی اجتماعی فرهنگی و حتی اقتصادی است که رصد و تحلیل آن‌ها برای جامعه شناسان و سیاست‌گذاران غربی تا چه اندازه برای سنجش افکار مخاطبان و مدیریت آن مفید خواهد بود.

فروش بیگ دیتای کاربران ایرانی به کشورهای خاص از سوی مدیران تلگرام

اسماعیلی طبا تصریح کرد: فروش بیگ دیتای کاربران ایرانی به کشورهای خاص و مراکز پژوهشی آن‌ها برای مدیریت افکار عمومی مردم ایران و هدایت آن به سمت دلخواه خود یکی از منابع اصلی تلگرام است، این در حالی است که در اروپا مرکز مهمی برای صیانت از بیگ دیتاهای کاربران ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: اقتصاددانان در حال حاضر تجارت بیگ دیتاها را از پرسودترین کسب‌وکارها می‌دانند ولی ارزش واقعی بیگ دیتاها در هدایت و مهندسی افکار عمومی کاربران ایرانی است.

تفکر غلط مدیران وزارت ارتباطات اجازه رشد به پیام‌رسان‌های داخلی را نداده است

 اسماعیلی طبا تأکید کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تفکر غلطی که بر مدیران وزارت ارتباطات حاکم بوده است، پیام‌رسان‌های خارجی بدون آنکه تعهدی برای حفظ منافع و اطلاعات کاربران ایرانی بدهند و حتی بدون آنکه مالیات و عوارضی برای حضور در کشور پرداخت کنند، موردحمایت گسترده این وزارتخانه قرارگرفته‌اند و در همین حال و به دلیل عدم اعتقاد به شعار "ما می‌توانیم"، پیام‌رسان‌های داخلی در معرض کمبودهای زیرساختی و بودجه‌ای و پهنای باند لازم هستند.

وی تأکید کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید گفت تصمیم گیران دولتی به نیات سودجویانه و مغرضانه پیام‌رسان‌های خارجی باور ندارند. همین سیاست غلط باعث روی‌آوری مردم به فیلترشکن‌ها و پوسته‌های پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام روی بیاورند و حوادثی نظیر نشت اطلاعات کاربران در تلگرام به وجود بیاید.

این کارشناس ارشد رسانه بیان داشت: از سال 1390 که فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی رهبری معظم انقلاب صادرشده همین تفکر غلط حاکم بر وزارت ارتباطات، باعث شده که دستورات شفاف ایشان مبنی بر لزوم صیانت از اسرار کشور، تأمین زیرساخت‌های ملی، حراست از حریم خصوصی کاربران و تشکیل شبکه ملی اطلاعات، کمتر موردتوجه قرار گیرد و نتیجه این بی‌توجهی را در حوادثی نظیر سرقت داده‌های 42 میلیون کاربر ایرانی و فضای رهاشده و بدون نظارت مجازی که آسیب‌های متعدد اجتماعی و اخلاقی را باعث شده، می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: برای برون‌رفت از این وضعیت اسفبار که امنیت و اخلاق عمومی را هدف قراردادِ استقرار کامل ومقتدرانهشبکه ملی اطلاعات-تقویت پیام‌رسان‌های داخلی (تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و تخصیص بودجه پهنای باند لازم) ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha