چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
زارعی

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: کم کاری سینما و تلویزیون نشأت گرفته از موانعی است که پیش روی این دست تولیدات پیش می‌آید.

کوروش زارعی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، چرایی کم کاری سینمای ایران را در پرداختن به موضوعاتی نظیر عاشورا چنین توصیف کرد: فیلم و سریال تاریخی ساختن، پرهزینه ترین ژانر است، برای همین وقتی فیلم و سریالی در این حوزه در دست تولید قرار می‌گیرد، عموما سالها باید در انتظار نشست تا آن اثر به نمایش درآید، هرچند بعد از چند سال ممکن است آن کار باز هم شرایط ساخت را نتواند به دست آورد. بهترین مثال در این زمینه سریال «حضرت موسی(ع)» است.

وی افزود: مرحوم فرج‌الله سلحشور سالها در انتظار نشست تا این مجموعه به خط تولید رسید، اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد تا این‌که نهایتاً این فیلمساز ارزشی چشم از دنیا فرو بست. بعد از سلحشور، جمال شورجه سعی کرد که این راه را ادامه دهد، ولی باز هم دیدیم این اتفاق رخ نداد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: نسبت به بخش خصوصی هم نباید چندان امیدوار بود، چون اولاً این حوزه قادر به تامین نیازهای مادی کارهای تاریخی نیست، هرچند در این میان اگر فردی نظیر قلی‌زاده (تهیه‌کننده فیلم رستاخیز) پیدا شود که بخواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند با موانعی روبه‌رو می‌شود که حتی فیلمش فرصت دیده شدن نیز پیدا نمی‌کند.

بازیگر سریال «کیمیا» کرد: کم‌کاری ما در حوزه کارهای تاریخی و عاشورایی در شرایطی است که کارگردانان کاربلد در این ژانر کم نیستند، اما وقتی  سرمایه برای تولید وجود ندارد، مسلماً این نیروها نیز مسیر خود را به سمت تولیدات دیگر سوق می‌دهند! درباره نبود سرمایه در این زمینه نکته‌ای وجود دارد. ابتدا این‌که با توجه به شرایط پسش آمده برای کشور تا حدی می‌توان این نقصان‌ها را پیش‌بینی کرد، اما راهکارهایی هم در این زمینه وجود دارد، آنهم این‌که از مشارکت دیگر کشورها برای کار در این حوزه بهره برد، اتفاقی که ما نسبت به آن چشم فرو بسته‌ایم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری  در پاسخ به این سوال که حساسیت موضوع عاشورا تا چه حد دلیلی برای کم کاری در این زمینه بوده؟ گفت: امروز سینما تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست. این امر نیز نکته‌ای نیست که من بخواهم آن را بازگو کنم، چون همه نسبت به آن واقف هستند، اما در کشورمان چندان به این موضوع توجه نمی‌شود، بلکه برخی مواقع در مقابل آن سنگ اندازی هم می‌شود. برای مثال اگر فیلمسازی بخواهد فیلمی درباره عاشورا بسازد با موانعی مواجه می‌شود که او را از ساخت آن فیلم یا سریال منصرف می‌کند! این درحالیست که برخی کشورها با ساخت کارهای تحریف شده سعی در بیان وارونه حقایق تاریخ اسلام هستند.

زارعی در پایان تصریح کرد: این‌که می گویم پیرامون تولیدات دینی ممکن است موانعی وجود داشته باشد به این معنا نیست که نظارتی نباشد، چون در نبود نظارت تحریف پیش می‌آید، اما وقتی فیلمی از نظرات علمای دینی بهره برده، نباید به واسطه مخالفت عده‌ای بایکوت شود. در این رابطه باز هم «رستاخیز» را مثال می‌زنم. این کار در طول ساخت از نظرات علمای بزرگی بهره برد، اما باز هم نتوانست راهی به اکران پیدا کند! در چنین شرایطی آیا می‌توان انتظار داشت دیگر فیلمسازان هم تشویق به کار در این حوزه شوند؟

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha