چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
مسیحیت

حوزه/ نشست علمی «اولویت اصلی آیین مسیحیت» به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاونت پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی، پژوهشکده ادیان و فرق و گروه علمی ادیان ابراهیمی با مشارکت گروه ادیان و انجمن ادیان و مذاهب مجتمع حکمت و مطالعات ادیان پیش از ظهر امروز، نشست علمی «اولویت اصلی آیین مسیحیت» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر قیومی و نقد دکتر محمدصادق احمدی برگزار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی در این نشست، با بیان اینکه در مرحله فهم هر دین و آیینی باید پیش زمینه ها و پیش دانسته های مذهبی خود را کنار بگذاریم و نگاه مؤمنانه و همدلانه داشته باشیم، اظهار داشت: دین همه ادیان الهی، اسلام است و قاعدتاً در رأس مباحث آن باید خداشناسی و توحید قرار گیرد.

وی افزود: در هر دین، یک یا چند دغدغه اصلی وجود دارد که در واقع، اولویت اصلی آن را تشکیل می دهد. این اولویت اصلی، در مرکز توجهات، دغدغه ها و مجموعه معارفی قرار دارد و مباحث و بخش های دیگر دین، از دل آن ریزش می کند و براساس آن شکل می گیرد.

سخنران نشست ضمن تأکید بر اینکه اولویت اصلی هر دین در همه بخش‌های دین حضور دارد، بیان کرد: در آیین مسیحیت، حضرت عیسی(ع) همه هویت دین را پر می کند.

وی با بیان اینکه مسیحیت شعبه ای از یهودیت بود که بعدها مستقل شد، خاطرنشان ساخت: مسیح، اسم عام است و عیسی بن مریم(ع)، اسم خاص. یهودیان و بنی اسرائیل، کماکان منتظر مسیحای خود هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی با اشاره به وجود مسیح نماها در آیین یهودیت، دغدغه اصلی آیین مسیحیت را عیسی مسیح(ع) برشمرد و تصریح کرد: ایشان همه این دین را پر کرده و دغدغه ها را به سمت خود کشانده است.

وی، در ادامه، برخی از تجلیات حضرت عیسی(ع) را در آیین مسیحیت برشمرد و ابراز داشت: نخستین مسئله، کتاب مقدس است؛ کتاب مقدس مسیحیت دو بخش دارد که به آن «عهدین» می‌گویند: عهد عتیق و عهد جدید.

سخنران نشست ادامه داد: عهد جدید، خاص مسیحیان و شامل چهار انجیل است. اناجیل، سرگذشت و سیره عیسی مسیح(ع) را بیان می نمایند. عهد جدید هم توجه به عیسی مسیح(ع) در شئون مختلف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی افزود: در آیین مسیحیت، توجه به عیسی مسیح(ع) آن قدر اهمیت می یابد که ایشان در جایگاه خدا و پسر خدا قرار می گیرد که البته این دیدگاه از نظر اسلام مخدوش است و تعدادی از علمای مسیحیت هم آن را نمی پذیرفتند.

وی، در ادامه، ایمان مسیحی را در این آیین، چیزی جز ایمان به مسیح(ع) به عنوان نجات بخش ندانست و اظهار داشت: عهد قدیم، عهدی بود که خدا با حضرت ابراهیم بست و با بنی اسرائیل تجدید کرد. در عهد جدید، امر نیابتی رخ داد؛ در این عهد، عمل چندانی وجود ندارد و قبول فیض الهی است. مسیحیت، یعنی قبول فیض الهی که خداوند فرزندش را برای نجات فرستاد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی درباره فرق وحی مسیحی با وحی یهودی و اسلامی ابراز کرد: در وحی یهودی و اسلامی، وحی، کتابی است، ولی در مسیحیت، اصل وحی، خود عیسی مسیح(ع) است.

وی با بیان اینکه به عقیده مسیحیان، با آمدن عیسی مسیح(ع)، همه هویت پروردگار تجلی پیدا کرد، خاطرنشان ساخت: در عرفان و اخلاق هم همین است؛ در مسیحیت، عرفان و اخلاق یعنی تشبه به مسیح(ع).

سخنران نشست تجلی دیگر را در هنر و معماری برشمرد و نقاشی های نقش برجسته را مهم ترین هنر مسیحیت دانست و درباره اهمیت صلیب در این آیین گفت: اهمیت صلیب به این دلیل است که ما را به سمت عیسی مسیح(ع) برمی گرداند.

وی، در ادامه، یکی از نکات بسیار جالب در عهد جدید را غفران ذنب از سوی حضرت عیسی(ع) دانست و تصریح کرد: یکی از نکاتی که اهمیت حضرت مسیح(ع) را در این آیین نشان می دهد، بخشش گناهان است. یکی دیگر از نکات مورد توجه و مهم، شأن حضرت(ع) در تشریع است که به باطن توجه می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی در بخش دیگری از سخنانش، به کلام حضرت عیسی(ع) اشاره کرد که بارها فاصله خود و خدا را مطرح می کند و نیکی خود را نیکی تبعیتی می داند و نیکی خدا را ذاتی.

در ادامه، دکتر محمدصادق احمدی، ضمن تأیید مطالب مطرح شده، تغییر در زاویه نگاه به مباحث را موجب دریافت اطلاعات بیشتر دانست و تصریح کرد: اناجیل، شرح حال و زندگانی حضرت عیسی(ع) است و گزارش های مندرج در آن، گزارش کیفیت زندگی حضرت(ع) است. می‌توان اولویت اصلی مسیحیت را نجات دید و نقش حضرت عیسی(ع) را هم در این زمینه ارزیابی نمود.

وی با اشاره به اعتقادنامه‌های مسیحیت، بیان کرد: وقتی به اعتقاد نامه های مسیحیت نگاه می‌کنیم، کمتر مسئله حضرت عیسی(ع) مطرح می شود.

دکتر احمدی افزود: حضرت عیسی(ع) محوری ترین موضوع آیین مسیحیت است، ولی تصور می‌شود که اولویت اول مسیحیت، نجات است و حضرت عیسی(ع) محوریت دارد، زیرا در زمینه نجات، نقش کلیدی داشته است.

وی اظهار داشت: با استناد به شوراهای جهانی و محلی کلیسا و اعتقادنامه های کلیسا، درمی یابیم که مسئله اصلی مسیحیت، بازچینی و تنظیم کلیسای مسیحی براساس طرح نجاتی است که مسیح(ع) در آن نقش کلیدی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی نیز ضمن تأکید بر جایگاه بسیار والای نجات در اندیشه مسیحیت، تصریح کرد: امری که در اولویت اصلی قرار می گیرد، به نحو فراگیر در جای جای آن شریعت بروز می‌یابد؛ نجات در عین اهمیت بسیار والا در اندیشه مسیحیت، این وضعیت را ندارد و بحث نجات را در جاهایی نمی بینیم.

وی افزود: هنگامی که حضرت عیسی(ع) را محور قرار می دهیم، نقش آن حضرت به عنوان منجی هم مدنظر است و معنای نجات در آن اشراب شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha