یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ در همه لحظات و علی الخصوص در این روزها خیلی باید احتیاط کرد در نوشتن، در سخن گفتن، در هواداری و تمایل به اشخاص و انتخاب اصلح ... چراکه گوش و چشم و قلب (قوای الهی تشخیص حق) همه در روز قیامت مسئولند و مورد بازخواست قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید حسن محمدی طباطبایی در مطلبی با عنوان «وظایف شرعی هواداران کاندیداهای امور اجرایی کشور» اینگونه نوشت:  

   

با توجه به شرایط حساس کشور و برگزاری انتخابات پیش رو، نکته مهمی که نباید مورد غفلت واقع شود این است که تمام این لحظات در تمایلات نفسی و موضع گیری ها و فعالیت ها، خدامحور باشیم و از حد و مرز بندگی خارج نشویم؛ چرا که دنیا بازیچه ای پر از لهو و لعب بوده و باید مواظب باشیم بازی نخوریم.

   

با توجه به مقدمه فوق دقت نظر در دو مطلب زیر ضروری است:

    

۱- خداوند در کلام الله مجید می فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ( ۱۰۲ آل عمران)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ کنید!)

تقوا به معنای پرهیز از هرآنچه که حرام اللهی (خداوند نمی پسندد) است. یکی از مصادیق اظهار تقوا و از محاسن اخلاقی، حفظ آبروی مؤمن و پرهیز از غیبت، تهمت  و افترا می باشد.

أدای حق تقوا در این ایام تبلیغات انتخابات به این است که خیلی مراقب باشیم در اظهار نظرها، در موضع گیری ها، در طرفداری ها و در تعصباتی که گاهی ما را به بیراهه می برد؛ چرا که خداوند در قرآن میفرماید: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ( ۱۷۹ اعراف)

به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ آنها دلها [= عقلها] یی دارند که با آن (اندیشه نمی‌کنند، و) نمی‌فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی‌بینند؛ و گوشهایی که با آن نمی‌شنوند؛ آنها همچون چهارپایانند؛ بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همه‌گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند).

گوش دادم که بشنوند، یا نشنیدند یا خود را به کری زدند.

چشم دادم ببینند، یا ندیدند یا خود را به ندیدن زدند.

عقل دادم بفهمند، یا نفهمیدند یا خود را به نفهمی زدند.

پس چنانکه دانسته شد در همه لحظات و علی الخصوص در این روزها خیلی باید احتیاط کرد در نوشتن، در سخن گفتن، در هواداری و تمایل به اشخاص و انتخاب اصلح ... چراکه گوش و چشم و قلب (قوای الهی تشخیص حق) همه در روز قیامت مسئولند و مورد بازخواست قرار می گیرند (وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا/ از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند). «۳۶ اسراء»

    

۲- خداوند در کلام الله مجید می فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‌ ما فَعَلْتُمْ نادِمِینَ «آیه ۶ حجرات»

ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! اگر فاسقی برای شما خبری مهم آورد تحقیق کنید، مبادا (از روی زودباوری و شتاب‌زدگی تصمیم بگیرید و) ناآگاهانه به گروهی آسیب رسانید، سپس از کرده‌ی خود پشیمان شوید.

     

بر اساس روایات متعدّد از طرق شیعه و سنّی، این آیه درباره ولیدبن عقبه نازل شده است؛ زیرا پیامبر او را برای جمع‌آوری زکات از قبیله بنی مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا که میان او و این قبیله در دوران جاهلیّت، خصومتی شدید بود، هنگامی که اهل قبیله به استقبال او می‌آمدند، گمان کرد که به قصد کشتن او آمده‌اند. لذا جلوتر نرفت و نزد پیامبر بازگشت و خبر داد که مردم از پرداخت زکات خودداری کرده‌اند. پیامبر از این خبر ناراحت شد و تصمیم گرفت آنان را گوشمالی دهد. آیه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقیق داد.

در تفسیر نور ذیل این آیه به نکته ظریفی اشاره شده:

روشن است که فسقِ ولیدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پیامبر شخص فاسق را به عنوان نماینده خود جهت دریافت زکات اعزام نمی‌کرد، بلکه پس از دروغی که ولید در مورد سرباز زدن قبیله بنی‌المصطق از پرداخت زکات گفت، این آیه فسق او را آشکار ساخت تا پیامبر ص و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نکنند ...‌. (پس چه بسا شخص حامل سخن مومن بوده باشد ولی الان با این پیام فاسق شمرده شود. مثل آن مسئولی که گفت من هم مثل مردم شنبه فهمیدم بنزین گران شده است!

دانستیم، طبق آموزه های دینی پذیرفتن خبر از فاسق و ترتیب اثر به آن منوط به تحقیق و تفحص است. حال اگر در رسانه های معاند و ضد انقلاب و از زبان اپوزیسیون خارج نشین مطلبی پیرامون نظام، افراد و احزاب سیاسی و مدیریت کلان کشور گفته شود، در سایت ها و اخبار مختلف و فضای مجازی افسار گسیخته امروز اگر خبری، مطلبی و ... پیرامون نظام، اشخاص، اقتصاد، سیاست، دین و دیانت و ... می بینیم و یا می شنویم، ما نباید باور و اعتقادمان را بر مبنای آن اخبار پایه گذاری کنیم؛ چرا که طبق آیه قرآن، اگر فاسقی خبر آورد چشم و گوش بسته نپذیریم؛ بلکه تحقیق کنیم تا به یقین برسیم؛ چراکه خداوند متعال در کلام الله مجید می فرماید: وَمَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَفْعَلُونَ (۳۶ یونس) و بیشتر آنها، جز از گمان (و پندارهای بی‌اساس)، پیروی نمی‌کنند؛ (در حالی که) گمان، هرگز انسان را از حقّ بی‌نیاز نمی‌سازد (و به حق نمی‌رساند)! به یقین، خداوند از آنچه انجام می‌دهند، آگاه است.

ظن و گمان هیچگاه شما را به حقیقت نمی رساند ...؛ چون فلان رسانه این مطلب را گفته، چون فلان شخص گفته؛ چون فلان پیج اینستاگرام گفته؛ پس واقعیت دارد...!   نه، چنین نیست؛ و اعتقاد و باور به چیزی باید همراه با یقین باشد تا برای فردای قیامت مورد قبول واقع شود.

     

۳-  انتخاب اصلح

حال که دانستیم باید خدامحور بوده و ادای حق تقوا در بهره گیری درست از امکانات فهم و درک حقیقت و عمل بر پایه آن حقایق می باشد، عقل حکم می کند بین افراد کاندیدا در هر حوزه اجرایی اداره امور کشور به سراغ کسانی برویم که اصلح باشند و به همین مناسبت در زیر به برخی از ویژگی های افراد اصلح که در روایات مورد لحاظ قرار گرفته اشاره می کنیم:

    

۱- تقوا و پارسایی

قال الصادق (ع) : «استشر العاقل من الرجال الورع فانه لایأمر الا بخیر و ایاک و الخلاف فان خلاف الورع العاقل مفسده فی الدین و الدنیا» «مرد خردمند پارسا را به رایزنی طلب که جز به نیکی سفارش نکند و مبادا با غیر او مشورت کنی؛ چرا که ناپارسای بی خرد، [باعث] فساد دین و دنیا است». (وسائل الشیعه، ج۱۲، ص ۳۲)

   

۲-خردمندی

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «استرشدوا العاقل و لاتعصوه فتندموا» «با انسان خردمند رایزنی کنید و از رأی او سرمپیچید که پشیمان خواهید شد» (بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۱۰۵)

   

۳-  تخصص و دانایی

قیل لرسول اللَّه(ص) : ماالحزم؟ قال(ص)؛ مشاوره ذوی الرأی و اتباعهم» «از پیامبر اکرم(ص) پرسیده شد: دوراندیشی چیست؟ فرمود: رایزنی با صاحب نظران و پیروی از آنان».

     

۴- خیرخواهی‌

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «مشاوره العاقل الناصح رشد و یمن و توفیق من اللَّه...» «رایزنی با خردمندِ خیرخواه رشد و میمنت و توفیقی از سوی خدا است...»(همان، ج ۷۳، ص ۱۰۵)

    

۵- خوف الهی

امام صادق(ع) می فرمایند: «شاور فی امرک الذین یخافون اللَّه» «در امورت با کسی رایزنی کن که خدا ترس باشد» (همان، ص ۹۸)

    

۶- آزادگی، دین‌داری، دلسوزی، صمیمیت و برادری‌ و رازداری‌

امام صادق(ع) می فرمایند: «ان المشوره لاتکون الا بحدودها الاربعه... فاوله ان یکون الذی تشاوره عاقلا و الثانیه ان یکون حراً متدینا و الثالثه ان یکون صدیقا مواخیا و الرابعه ان تطلعه علی سرک فیکون علمه به کعلمک ثم یسّر ذلک و یکتمه» «مشورت ثمربخش نیست؛ جز آنکه ارکان چهارگانه آن تحقّق پذیرد: ۱- طرف مشورت خردمند باشد؛ ۲- آزاد مرد دیندار باشد؛ ۳- صمیمی و برادرسان بوده باشد؛ ۴- او را از راز خود در مسأله مورد رایزنی چنان آگاه سازی که خود آگاه هستی و او این راز را مخفی دارد و کتمان نماید» (مکارم الاخلاق، ج ۲، ص ۸۰)

     

۷- توجه به مردم و برخورد محبت آمیز با آنان -- حضرت علی ع می فرمایند : «و انّ عملک لیس لک بطعمه و لکنه فی عنقک امانه» «و همانا مسئولیتی که بر عهده توست وسیله آب و نان نبوده و بلکه امانتی در گردن تو است» (نهج البلاغه، نامه ۵) -- را همواره در نظر دارد و در برابر دیدگان خویش قرار می دهد، نسبت به امور ومشکلات مردم بی تفاوت نبوده و نسبت به آنان محبت خواهد داشت که البته همین مسأله موجب محبوبیت او خواهد شد و این همان فرمانی است که حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشتر فرمودند: «و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تکونن علیهم سبعاً ضاریاً تغنم اکلهم» «مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرارده و با همه مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی». (نهج البلاغه، نامه، ۵۳). (برگرفته از سایت حوزه)

     

در پایان دقت در دو نکته لازم و ضروری است :

    

۱- خون شهدا ریشه انقلاب

توجه داشته باشیم که این نظام و انقلاب با آبیاری خون جوانان ما به ثمر رسیده است و اینکه امروزه در مسیر جهش و پیشرفت و بالندگی در همه حوزه ها قرار گرفته و از لحاظ امنیتی و بهره گیری از قوه بازدارندگی،   در سطح بالایی بوده و استقلال داریم ...  مرهون برکت همان خون های پاکی است که نهال انقلاب را آبیاری نمودند.

    

۲- معرکه جبهه خدا و شیطان

جبهه خدا یعنی خدا محوری: خدا محوری یعنی عبد کسی نبودن جز خدا؛ یعنی در برابر هیچ مستبدی سر فرو نیاوردن، یعنی در جهت احیای حکومت اللهی ثبات قدم داشتن و ...

جبهه شیطان یعنی، افسار دین و دنیا و آخرت خود را دست انسانهای ضعیف النفس، شیطان صفت و شیادان مستبد و مستکبر سپردن تا به هر کجا خواستند ببرد و در یک جمله، حزب شیطان بودن مساوی است با دوری از آموزه های هدایت اللهی که از جمله آن آموزه هاست: استقلال، عزت، شرف، انسایت و ...

از جمله حربه های شیطان صفتان تحریم اقتصادی است؛ چه در زمان سه سال شعب ابی طالب پیامبر (ص)، چه کربلا در زمان تحریم آب از خیام حسینی، دشمن از آن بهره وافی برد و چه در عصر حاضر که طبق گفته خود مستکبران معاصر، بی سابقه ترین تحریمات در حق کشور ایران اعمال شده است.

اما چراغ راه ما در کلام نورانی قرآن و سخنان ائمه معصومین نهفته است.

   

الف: اگر هدف الهی باشد : اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم (آیه ۷ محمد).ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

    

ب:  امام حسین (ع) فرمودند :  همانا من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود، و خاندانی ... از خاندان خود سراغ ندارم. یعنی چون خدا محور بودید، هیچ گونه حربه شیطان، ایمان شما را از شما نگرفت.

و صد البته طبیعی است که اگر در جبهه خدا و حزب اللهی قرار گرفتید با همه انواع سنگ پراکنی های حزب شیطان مواجه می شوی ... مهم پیروز از امتحان بیرون آمدن و فریب نخوردن است.

باید خیلی اهل مراقبت باشیم تا در دام دل فریب زیبایی های کاذب حزب شیطان گرفتار نشویم.

 اللّهُمَّ لا تَکلنی إلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ أبَدا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha