یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی

حوزه/ فیروزآبادی گفت: گیم، بخش مهمی از اکوسیستم بشر را تشکیل داده است؛ از وظایف حوزه های علمیه در این زمینه باز تعریف کردن مفاهیم در گیم، برای ایجاد فهم مشترک بین اذهانی می باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی،دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «حکمرانی و بازی های  رایانه ای» با موضوع «چیستی و ضرورت حکمرانی بر/در/ با بازی های رایانه ای» که در سالن جلسات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی برگزار شد، بیان کرد: فضای مجازی، فضای جهانی‌ای فراهم می‌کند که برای اولین بار بشر بدون اذن دخول و خروج خواستن از کشورها می تواند وارد شود و خدمتی را از جمله خدمت اطلاع رسانی و یا سرگرمی را بچشد این خصلت در حقیقت باعث شده بسیاری از پدیده ها به دلیل موانع زمان و مکان و ... که محقق نشده اند در این فضا محقق گردد.

وی ضمن اشاره به تنوع و گستردگی گیم افزود: در گذشته ما تنوعی در بازی ها نداشتیم، بازی های رایج محدود به فوتبال، الک دلک، هفت سنگ و ..بود اما این مورد در گیم متفاوت است .

فیروزآبادی گفت: گیم بخش مهمی از اکوسیستم بشر را تشکیل داده است؛ در حقیقت فضای حقیقی و مجازی را با هم در آمیخته است. فضای مجازی ادامه و عوارض بر فضای فیزیکی می باشد؛ اگر فضای فیزیکی نباشد حدوث و بقاء فضای مجازی از بین می رود.

 رئیس مرکز ملی فضای مجازی، درباره موضوع بازتعریف کردن مفاهیم بیان داشت: معتقدیم همه مطالب در فضای فیزیکی، نیاز به باز تعریف دارد مثلا آزادی، حقوق بشر و قمار که در بازی‌ها متفاوت از فضای حقیقی است، این بازتعریف بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: یکی از وظایف حوزه های علمیه باز تعریف کردن مفاهیم در گیم است بالاخره باید این تعریف را انجام دهیم تا فهم مشترک بین اذهانی داشته باشیم .

 دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: چیستی بازی‌ها باید تعریف شود که کار بسیار دشواری است بازی ها دربردارنده شاخصه‌هایی منحصر به فرد هستند از جمله شاخصه‌ی آموزش، تبلیغ، رسانه، زیست و سبک زندگی.

در ادامه فیروز آبادی به بیان نقش صنعت گیم در رشد اقتصادی، پرداخت و گفت: نقش بازی ها در رشد اقتصادی حکومت ها بسیار سرسام آور است مثلا در بازی ها هشت درصد رشد سالانه و رشد اقتصاد جهانی در حالت ایده آل سه و نیم درصد است و این آمار اهمیت بازی ها و تاثیر آن بر اقتصاد را می رساند. اقتصاد بازی ها در دنیا ۱۵۹ میلیارد دلار و اقتصاد هالیوود در دنیا ۴۵-۴۶ میلیارد دلار است.

فیروزآبادی درباره نقش طراحان در بازی ها، گفت: چینی ها در پلتفرم گوگل، آمازون و فیسبوک چه بسا عقب تر از آمریکا هستند، اما عمق تکنولوژی چینی ها از آمریکایی ها در بازی بیشتر است.

وی اظهار داشت: سازندگان سخت افزارها ژاپنی آمریکایی هستند و اگر طراحان آینده اینان باشند نگران کننده است. طراحان بازی ها بر چند نکته تمرکز دارند یکی پلتفرم و مالتی پلتفرم بودن بازیهاست، دوم سرگرم کننده بودن بازی ها و مهمتر آنکه تلاش می‌کنند که نظام اقتصادی پولی از رمز ارزها که معتبر است را در گیم ها جا بیندازند و مطمئنا در آینده بخشی از اقتصاد یک کشور می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه بحث به تبیین مفهوم حکمرانی پرداخت و بیان داشت: حکمرانی خلق فضای جدید در کنار حاکمیت است، حکومت زور مشروعی است که قانون را پیاده میکند اما حکمرانی بدون زور است که میخواهد هنجاری را پیاده کند و حکمرانی مستقل از حکومت ها و در حقیقت قدرت عرفی است.

فیروزآبادی تاکید کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از بازی ها خارجی بوده و ۵ درصد تولید داخل است؛ از لحاظ سخت افزار ها ۱۰۰ درصد خارجی است. ما باید در حکمرانی مشارکت فعال داشته باشیم. طبق آمار ما در حکمرانی فضای مجازی هستیم یعنی نقش مصرف کننده داریم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: برای چیره شدن در فضای کنونی باید به نکاتی دقت شود؛ زیرا قدرت قاهره اقتصادی نیازمند دانشی ست برای بازی سازی ، و این تنها فرصت طلایی موجود برای ایجاد تغییرات در زمینه زبان و فرهنگ ملی است؛ هر چند این روزها فرهنگ در حال لاغر شدن و کم جان شدن می باشد.

وی افزود: یکی از چالش ها این است که بگوییم ما با سایر کشورها متفاوت هستیم؛ این روند باید اصلاح شود؛ بحث ما سیاسی نیست بحث اختلاف فاحش در فرهنگ است و روی این موضوع باید تمرکز نمود و کار کرد.

فیروزآبادی در پایان نشست به چرایی پیشرفت کشورها در صنعت گیم پرداخت و گفت: کار گیم و بازی، دارای رشته های متفاوتی از جمله "هنر، تکنولوژی و مسائل اجتماعی (فهم اجتماعی) می باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: نظام غربی، بازی را ناظر به مشخصات ذکر شده می سازد، تا بتواند پول بیشتری از جیب مردم خارج کند؛ اما در کشور ما این بسیار ضعیف است؛ کشورهای مختلف، دارای رشته های دانشگاهی هستند که به موضوع گیم می پردازند و تخصصی روی این موضوع کار میکند؛ همین باعث پیشرفت آنها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فجازی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    فکر میکنید چرا شورای عالی فضای مجازی بی‌خاصیت شده؟