سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
مطالعه دقیق و مفید نیاز جامعه امروز است

حوزه/ استاد مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس گفت: طلاب براساس نیاز روز جامعه، مطالعه دقیق و مفید داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در هرمزگان خانم زینب عطاءاللهی در کرسی علمی روش مطالعه در مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) با حضور طلاب این مدرسه، بیان کرد: کتاب روشها تالیف آقای جواد محدثی به روش خطابه و سخنرانی، تحقیق، مطالعه، خلاصه نویسی و غیره پرداخته است.

وی، دوستی و انس باکتاب و مشخص بودن هدف از مطالعه، اولویت بندی در انتخاب کتاب و کاربردی بودن آن را از نکته های مهم مطالعه دانست و تصریح کرد: داشتن تمرکز درونی و بیرونی و احساس نیاز در پی ایجاد سوال و بازگو کردن مطالب برای دیگران، به مطالعه دقیق و مفید کمک می کند.

عطاءاللهی با استناد به روایت امام علی (علیه السلام) مبنی بر « مَنِ اشتَغلَ بغَیرِ المُهِمِّ ضَیّعَ الأهَمَّ» به اهمیت تعیین اولویت اشاره کرد و افزود: با تعیین هدف و برنامه ریزی دقیق و توجه به نیازهای روز جامعه و وظیفه طلبگی، نیاز است طلاب در یکی از رشته های زن و خانواده، مباحث قرآنی، ولایت فقیه، مهدویت و ... تخصص داشته و براساس علاقمندی مهارت لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه تقوا و علم دو عنصر مهم در بیان نظر شخصی است، خاطرنشان کرد: غرور و احساس عالم بودن با مطالعه چند کتاب، مرید شخص یا تفکری شدن، به دنبال مطالب بیهوده بودن از آفات مطالعه است.

استاد مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس بیان کرد: رعایت نکات معنوی از قبیل؛ وضو گرفتن، رو به قبله بودن، رعایت نور و مکان مناسب، رعایت فاصله چشم و کتاب، بدون حرکت بودن، پرهیز از پیش داوری و غیره در مطالعه مطلوب اثر گذار خواهد بود.

وی در ادامه به بیان انواع روش مطالعه پرداخت و تشریح کرد: مطالعه اجمالی، تندخوانی و دقیق خوانی از جمله روش های مطالعه است که بنابر نیاز خواننده به کتاب و محتوای آن، استفاده می شود.

عطاءاللهی در پایان گفت: از مهمترین فواید دقیق خوانی؛ فهم بیشتر، نگهداری مطالب در حافظه، افزایش توان پاسخ گویی، اطمینان خاطر از درک عمیق مطالب است که سازماندهی مطالب با نمودار درختی یا انواع نمودارها با نکات اصلی و فرعی مطالب کتاب امکان پذیر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha