دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
هفته پژوهش

حوزه/ مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) گفت: امروزه بسیاری از شبهات از سوی مخالفان و معاندان در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود، بنابراین طلاب باید به دانشی مسلح شوند که توان علمی آنان را در پاسخ‌گویی به شبهات دینی و اعتقادی افزایش می‌دهد، لذا نیاز جدی به دانش تاریخ دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، نشستی با محوریت «ضرورت مطالعه دانش تاریخ در حوزه‌های علمیه» با مشارکت مدارس الزهراء گنبد، سعدیه رامیان، خاتم‌الاوصیاء(عج) فاضل‌آباد، فاطمه‌الزهراء(س) کلاله، الزهراء(س) مینودشت و صدیقه طاهره(س) انبارالوم با حضور اساتید و طلابT بصورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری در پاسخ به این سؤال که طلاب و دانش‌پژوهان حوزه‌های علمیه چه نیازی به دانش تاریخ دارند، بیان کرد: علوم حوزوی مانند فقه، حدیث، تفسیر و کلام که طلبه با آن سر و کار دارد، بدون ارتباط با تاریخ نیست، به عنوان مثال دانش‌پژوه برای فهم بهتر علم حدیث، شناخت راویان و فضای صدور روایات نیازمند دانش تاریخ است.

وی با بیان این‌که تبیین سبک و سیره زندگانی ائمه(علیهم‌السلام) بدون دانش تاریخ ممکن نیست، تشریح کرد: معرفت یافتن نسبت به اقدامات حضرت علی(علیه‌السلام) که چرا در مقطعی سکوت اختیار کرده و در زمان دیگری با فراهم شدن زمینه مساعد حاکمیت را به دست گرفتند، بدون شناخت تاریخ آن عصر حاصل نمی‌شود.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام)، در پاسخ به این سؤال که چرا امام سجاد(علیه‌السلام) مفاهیم دینی را در قالب دعا بیان کرده و کلام خویش را در صحیفه سجادیه به صلوات مقرون کردند، افزود: پاسخ به این سؤال نیازمند دانش تاریخ و مطالعات تاریخی است، بنابراین، اگر نسبت به تاریخ عصر ائمه(علیهم‌السلام)، فضای فکری جامعه مسلمانان، جغرافیای تاریخی تشیع و اوضاع و رخدادهای آن زمان شناخت نداشته باشیم، نمی‌توان تحلیل درستی از اقدامات و سبک زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) ارائه داد.

مطهری، دانش تاریخ را برای دانش‌پژوهان حوزه‌های علمیه ضروری دانست و تأکید کرد: طلاب باید به شکل دقیق و برنامه‌ریزی شده این علم را بیاموزند و با بستر تاریخی فعالیت‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی اهل بیت(علیهم‌السلام) آشنا شوند، زیرا با فهم درست تاریخ می‌توانند درک صحیحی از اقدامات آن بزرگواران داشته باشند.

وی، پاسخ‌گویی به شبهات را از دلایل نیاز به دانش تاریخ برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از شبهات از سوی مخالفان و معاندان در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود، بنابراین طلاب باید به دانشی مسلح شوند که توان علمی آنان را در پاسخ‌گویی به شبهات دینی و اعتقادی افزایش می‌دهد، لذا نیاز جدی به دانش تاریخ دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha