چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
آیت الله خاتمی

آیت الله خاتمی درباره حواشی بعد از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران، گفت: در خطبه گذشته گفتم بسیاری از کسانی که بی‌حجابی می‌کنند برخاسته از خانواده های غیر متدین هستند و در کلام من حرفی از دزدها و یا شل‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها نبود؛ متأسفانه بعد از خطبه دیدم حرفم تحریف شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه ۷ مرداد تهران با اشاره به حادثه سیل در امامزاده داوود(ع) تهران، استهبان فارس و سایر نقاط کشور، با تسلیت و طلب عفو و مغفرت برای جان باختگان، برای خانواده‌های داغدار آرزوی صبر و همچنین برای مصدومان شفای عاجل از درگاه خداوند مسئلت کرد.

وی در رابطه با بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه کشور، تصریح کرد: انصافا این بیانات می تواند منشور امامت جمعه باشد. اینکه امامان جمعه چه رفتاری با مردم داشته باشند و چگونه خطبه بخوانند و مطالب فراوان دیگر که فرصت اینکه به تمامی آنها بپردازم نیست. اما به یک فصل آن که در رابطه با حجاب و عفاف است می پردازم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به موضوع حجاب و عفاف گفت: ترویج بی حجابی و شبهه افکنی در رابطه با حجاب که در دوهفته اخیر غربی ها به آن دامن می زنند،‌ عقده گشایی از تلاش مذبوحانه آنان است. آنها می گفتند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود پیشرفت نمی کند، اما خلافش را در ایران دیدند که زنان ایرانی با حجاب اسلامی در تمامی عرصه ها خوش درخشیدند و غربی ها از این عصبانی شدند و در نتیجه قرارگاه فرهنگی علیه حجاب را فرماندهی کرده و برای ترویج بی حجابی تلاش می کنند.

وی ادامه داد: در عرصه نهی از منکر چه منکرات اقتصادی و چه فرهنگی و یا سیاسی نسخه قرآن این است که گفتار و نوشتار و فضای مجازی باید ۷ ویژگی داشته باشد. قول باید نرم؛ طیب؛ زیبا؛ صدیق و محکم؛ بلیغ و گویا؛ معروف و خردورزانه و در پایان قول بزرگوارانه باشد. رهبر معظم انقلاب فرمودند در این موارد بسیار متین و منطقی و بدور از احساسات بی مورد ورد کنید و باید با دلایل روشن آن منطق استعماری غربی را افشا و تبیین کرد. 

آیت الله خاتمی افزود: در جواب شبهه هایی که در این مقوله وارد می شود که آقا شما چرا به مسائل اقتصادی اعتراض نمی کنید و فقط به حجاب چسبیده اید؟ باید بگویم «گذشته از اینکه حجاب مبنای قرآنی و فقهی دارد و علما آن را از ضروریات دین می دانند ما نیز فریادمان در رابطه با مشکلات اقتصادی اگر بیشتر از حجاب نبوده باشد، کمتر هم نبوده است».

وی درباره حواشی ایجاد شده بعد از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران، افزود: در خطبه گذشته گفتم بسیاری از کسانی که بی‌حجابی می‌کنند برخاسته از خانواده های غیر متدین هستند و در کلام من حرفی از دزدها و یا شل‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها نبود؛ متأسفانه بعد از خطبه دیدم حرفم تحریف شده است. اولاً گفتم اکثر این افراد اینگونه هستند نه همه آنها و ثانیاً کلمه «دزد» را اصلاً نگفتم؛ هم تلویزیون این خطبه‌ها را پخش کرده است و مردم دیده‌اند و هم مکتوب خطبه‌ها که از ابتدا تا انتها آن را می‌نویسم، موجود است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از خداوند می‌خواهم به ما راه و رسم امانتداری را عنایت کند و متأسفانه در این یک ماه هرچه خواستند علیه من گفتند.

وی در ادامه با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با پوتین و اردوغان اظهار کرد: مواضع رهبری معظم انقلاب در این دیدارها تجلی عزت، حکمت و مصلحت بی رو دربایستی بود. ایشان به پوتین گفتند از کشته شدن مردم عادی در جنگ ناخرسند هستیم. در عین حال فرمودند در قضیه اوکراین اگر ابتکار عمل را در دست نمی گرفتید طرف مقابل موجب وقوع جنگ می‌شد، چراکه ناتو موجودی خطرناک است که حد و مرزی نمی‌شناسد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: رهبری انقلاب در دیدار با اردوغان تاکید کردند که حفظ تمامیت ارضی سوریه مهم است که موضعی حکیمانه بود. همچنین ابراز خرسندی کردند که قره باغ به آذربایجان برگشت، اما تغییر مرزهای ایران و ارمنستان را گوشزد کردند که ایران با آن مخالفت خواهد کرد، چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزارساله است.

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه با تسلیت فرا رسیدن دهه اول محرم، گفت: عاشورا یک جرقه نبود که در سال ۶۱ رخ داده باشد بلکه یک جریان مستمر تاریخی است و این نگاه سالار شهیدان است که تا قیامت باید از این مسیر درس گرفت.

وی بهترین فرصت برای جهاد تبیین را مجالس عزاداری دانست و افزود: امام حسین(ع) مجاهد جهاد تبیین بودند و در ۲۱ روز حضور در مکه و تا روز دوم محرم که به کربلا رسیدند، این جهاد را ادامه دادند. سیدالشهدا(ع) با برترین منکر که حکومت یزید بود به مبارزه برخاست.

آیت الله خاتمی یادآور شد: ما باید دایره امر به معروف و نهی از منکر را وسیع ببینیم؛ تقویت نظام اسلامی از برجسته‌ترین معروف‌ها و تضعیف نظام اسلامی از بدترین منکرهاست. گسترش عدالت اجتماعی، قضایی و فرهنگی، تقویت اقتصاد کشور و مقاومت براساس اقتصاد مقاومتی از برترین معروف‌هاست؛ البته یک منکر هم منکر بی حجابی است که باید به سبک قرآنی با آن برخورد کرد.

وی تصریح کرد: دعوای استکبار و در رأس آن آمریکا دعوا با اسلام ناب محمدی است این ها اسلام ناب حاکم بر ایران را بر نمی تابند، اما بدانید نخواهید توانست ایران اسلامی را از قرآن، اسلام و اهل بیت(ع) جدا کنید، ما تا ابد ایستاده‌ایم.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha