شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 973206
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
جورج ناتانیل کرزن

حوزه/ برخی از سایت‌ها و کانال‌های وابسته به سازمان‌های صهیونیستی و سعودی (که در خیانت، دروغ‌گویی و تفرقه‌افکنی دستی دراز دارند) مدعی شدند که حوزه علمیه قم توسط یک انگلیسی به نام جورج ناتانیل کرزن (George Nathaniel Curzon) تأسیس شده است!

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از دروغ های برخی از سایت‌ها و کانال‌های وابسته به سازمان‌های صهیونیستی و سعودی که ید طولایی در انتشار اخبار کذب دارند، موضوع مؤسس حوزه علمیه قم است که یک انگلیسی به نام جورج ناتانیل کرزن (George Nathaniel Curzon) را پایه گذار حوزه علمیه قم معرفی کرده اند؛ البته این دروغ در سال ۱۳۹۳ نیز منتشر شده بود و متخصصان به آن پاسخ داده بودند؛ اما مجددا بنگاه های خبری دروغ پراکن دست به بازنشر این موضوع زده و آن را منتشر کرده اند.

پاسخی که ملاحظه می فرمایید، جوابی است که پایگاه جامع فرق ادیان و مذاهب در تاریخ ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ داده است و رسانه رسمی حوزه های علمیه مجددا به انتشار آن  می پردازد :

    

اخیراً برخی از سایت‌ها و کانال‌های وابسته به سازمان‌های صهیونیستی و سعودی (که در خیانت، دروغ‌گویی و تفرقه‌افکنی دستی دراز دارند) مدعی شدند که حوزه علمیه قم توسط یک انگلیسی به نام جورج ناتانیل کرزن (George Nathaniel Curzon) تأسیس شده است! ادعا می‌کنند که وی به ایران آمده و به یک سری مذاکرات پرداخت و متعاقب آن حوزه علمیه قم تأسیس شد! هرچند این شایعه فوق العاده سخیف و ابلهانه است، آن قدر که به راستی نیازی به پاسخ نیست، لیکن به جهت اتمام حجت دلایلی بر رد این ادعا ارائه می‌کنیم:

    

- ادعای تأسیس حوزه علمیه قم به دستور و یا درخواست "جرج ناتانیل کرزن" ادعایی است فاقد سند و دلیل. روشن است که ارزش چنین سخنانی چقدر است.

        

بازنشر یک دروغ درباره مؤسس حوزه علمیه قم

     

- حوزه علمیه قم در قرن ۲ هجری (حدود ۱۳۰۰ سال پیش) به دست جماعتی از اشعریون تأسیس شد. در آن زمان گروهی از شیعیان از نسل «مالک بن عامر اشعری» به قم وارد شدند و به ترویج مذهب شیعه پرداختند. در مدتی اندک، پس از ورود جمعی از سادات به قم، آن شهر مرکز فقه و کلام شیعه گردید.[۱] منابع متعدد تاریخی از وجود مدارس علمیه و کتابخانه‌های بزرگ دینی در قم خبر می‌دهند که تاریخ آن به قرن‌ها پیش می‌رسد که قدمت برخی از آنان بیش از هزار سال است.[۲] با این تفصیل، ابلهانه است که دشمنان اسلام و ایران، پیداییِ حوزه علمیه قم را به انگلیسی‌ها ربط بدهند.

     

- حوزه علمیه قم در سال ۱۳۰۱ خورشیدی توسط شیخ عبدالکریم حائری یزدی جان تازه‌ای گرفت. او شخصیتی مدیر و مدبّر بود. نسبت به سیاست‌های روس و انگلیس علیه مسلمین و غارتگری‌های دولت‌های بیگانه در ایران، ناراحت و دلخور بود. اما به اقتضای شرایط، غالباً از دخالت مستقیم در امور سیاسی پرهیز می‌کرد.[۳] لیکن در موارد متعدد نسبت به سیاست‌های انگلیس صراحتاً اعلام موضع کردند. مانند نامه ایشان به رضاشاه و هشدار محترمانه و اعلام خطر نسبت به سیاست‌های انگلیس در تشکیل کشور جعلی اسرائیل.[۴] حال چگونه ممکن است شخصیتی ضد استعماری مانند شیخ عبدالکریم حائری یزدی، به دستور انگلیس حوزه علمیه‌ی قم را تأسیس کرده باشد؟! گفتنی است امام خمینی (ره) در ستایش شیخ عبدالکریم حائری یزدی فرمودند: «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، همان کاری را انجام می‌دادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه علمیه قم در آن روز از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود.» به راستی چگونه ممکن است که ادعای بدگویان درست باشد در حالیکه بزرگترین شخصیت‌ها و نمادهای مبارزه علیه انگلستان در قرن معاصر، از همین حوزه برخاستند.

     

- در دوران دفاع مقدس، ۴۳۵۰ تن از طلاب و روحانیون در دفاع از این آب و خاک به شهادت رسیدند. جامعه روحانیت همواره در راه دفاع از آرمان‌ها و مؤلفه‌های هویت ایرانی اسلامی پیشقدم بوده است. پس چگونه می‌توان چنین برچسب زشتی را بر پیشانی حوزه علمیه قم زد؟ باید گفت که اگر قرار باشد بر حوزه علمیه قم با آن کارنامه درخشان در مبارزه علیه امریکا و انگلیس و... برچسب "انگلیسی" زد، پس وای به حال بقیه!

     

- حکایت اعتلای حوزه علمیه قم، امری بود مقدّر. علامه مجلسی در حدود ۴۰۰-۳۰۰ سال پیش (و حدود ۲-۳ قرن قبل از تولد کرزن!) روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) نوشتند که به زودی شهر قم مرکز علم و فضیلت خواهد شد و بزرگانی از آن برخواهند خاست و این مقدمه‌ای بر ظهور قائم آل محمد خواهد بود.[۵] تأسیس حوزه علمیه قم نه به دستور استعمار بود، و نه به درخواست آن. بلکه امری معین و از پیش طراحی شده بود، برای پشتیبانی معنوی از پیروان مکتب اهل بیت در جنگ پایان تاریخ.

     

چه کسانی و چرا این شایعه را علیه حوزه علمیه قم مطرح کردند؟‌

در پاسخ باید گفت این شایعه از زبان کسانی صادر شده است که با تمام وجود در جهت منافع انگلیس، اسرائیل، امریکا و عربستان سعودی فعالیت می‌کنند. متأسفانه اقلیتی از هموطنان از سر غیض و کینه و برخی از سادگی (ونه از سر خیانت) در این مسیر به این رسانه‌های وابسته سواری می‌دهند. رسانه‌هایی که چنین شایعاتی را علیه حوزه علمیه‌ قم منتشر می‌کنند از کجا تأمین مالی می‌شوند؟ پاسخ به این پرسش تکلیف این شایعه را معین می‌کند. همچنین از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان به منشأ این شایعه رسید! به تربیت شدگانِ حوزه علمیه قم نگاه کنیم: امام خمینی (رهبر انقلاب اسلامی و مؤسس جمهوری اسلامی ایران)، آیت الله خامنه‌ای (رهبر جمهوری اسلامی ایران و پیشوای مبارزه علیه استعمار در خاورمیانه)، آیت الله سیستانی (رهبر شیعیان عراق و اسطوره مبارزه علیه استعمار نوین)، امام موسی صدر (یکی از رهبران اصلی مبارزه علیه استعمار امریکا و انگلیس در خاورمیانه)، سید حسن نصرالله (دبیر کل حزب الله لبنان که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها از شنیدن نامش برافروخته می‌شوند)، شهید علیرضا توسلی (مؤسس لشکر فاطمیون –شاخه نظامی نهضت شیعیان افغانستان- که در سوریه بلای جان داعش شد)، شیخ ابراهیم زکزاکی (رهبر نهضت اسلامی نیجریه و عامل مبارزه علیه وهابیت و استعمار امریکا)، شیخ شهید نمر باقر النمر (از رهبران نهضت شیعیان عربستان)، شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) و... این فهرست به خوبی نشان می‌دهد که حوزه علمیه قم مایه دردسر و شکست‌های پی در پی و رسوایی برای چه کسانی است! پس طبیعی است که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و جیره خواران آنان دست به انتشار شایعه و دروغ‌پراکنی علیه حوزه علمیه قم بزنند.

     

پی‌نوشت:

[۱]. حسن بن محمد بن حسن قمی، تاریخ قم، ترجمه ‏حسن بن علی بن عبدالملک قمی، قم: ‏ کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی‏، ۱۳۸۵، ۳۱-۳۹-۴۰ و...

[۲]. ذبیح الله صفا، تاریخ ادبیات در ایران‏، تهران: انتشارات فردوس، ۱۳۷۸، ج ۲، ص ۲۳۳.

[۳]. فیاضی، عمادالدین؛ حاج شیخ عبدالکریم حائری، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۷۸، ص ۷۹–۷۸.

[۴]. سازمان اسناد ملی ایران، اسناد وزارت امور خارجه، شماره تنظیم ۱۲-۱۰۲۶۰۰

[۵]. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ه.ق، ج ۵۷، ص ۲۱۳ (متن حدیث: رُوِیَ بِأَسَانِیدَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ أَنَّهُ ذُکِرَ کُوفَةُ وَ قَالَ سَتَخْلُو کُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یأزر [یَأْرِزُ] عَنْهَا الْعِلْمُ‏ کَمَا تأزر [تَأْرِزُ] الْحَیَّةُ فِی جُحْرِهَا ثُمَّ یَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یُقَالُ لَهَا قُمُ‏ وَ تَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ‏ حَتَّی لَا یَبْقَی فِی الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدِّینِ حَتَّی الْمُخَدَّرَاتُ فِی الْحِجَالِ وَ ذَلِکَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا...)

     

نکته:

طبیعی است که حوزه علمیه قم مانند بسیاری از نهادها یا جایگاه‌ها دیگر، در کنار خروجی‌های مثبت، خروجی‌های منفی هم داشته و دارد. اما سخن در این است که اولاً خروجی‌های منفی قابل قیاس با موارد مثبت نیستند. ثانیاً استعمارگران از خروجی‌های منفی حوزه هیچ دلخوری و ناراحتی ندارند. بلکه همه غیض و غضب آنان از بابت خروجی‌های مثبت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 38
    به عنوان یک طلبه حوزه مقدسه علمیه قم(با کمال سربلندی و افتخار) عرض میکنم کسانی که ادعا میکنند موسس حوزه علمیه قم انگلیسی است بفرمایید برای راستی آزمایی حرفشان یک حساب دو دو تا چهارتایی بکنیم تا درستی ادعایشان معلوم شود . ما فرض بر صحت این گزاره میگذاریم ( از باب اینکه فرض محال ،محال نیست ) آیا این کار انگلیسی ها کارخوب و مبارکی بود برای ایران یا کار ناپسند و پلید و موجب عقب ماندگی چند قرنی ایران عزیز و ... اگر کار خوب و پسندیده ای بود که باید کار خوب را از هرکسی که صورت بپذیرد تحسین نمود ولو انگایس که کعبه آمال شما غربگراهاست( اگر چه در ظاهر سخنان فریبنده میگویید) آنوقت بنده هم در کنار شما بخاطر این کار بزرگ و شایسته ی انگلیسی ها آنها را تحسین میکنم . اما اگر صورت دوم قصه باشد یعنی انگلیسی ها موسس حوزه ای هستند که موجب عقب ماندگی کشورم شده آن هم نه یکسال و ده سال و ... بلکه چند قرن ، خب این انگلیس خبیث باید مورد لعن و نفرین و مرگ و ...قرار گیرد .شما اگر مرد این میدان هستید بخاطر این خیانت و جنایت بزرگ (ادعایی شما )لطفا جلو بیفتید و هرجا منافع این دشمن بی شرف را پیدا کردید براو بتازید من طلبه ی کمترین هم پشت سر شما قرار خواهم گرفت یکبار هم که شده شما علم مبارزه بر علیه انگلیس خبیث را بدوش بگیر نالوطی ! تا معلوم بشه عامل انگلیس امثال شما هستند یا حوزه مقدسه علمیه قم . حوزه علمیه قم مفتخراست که بی بی سی لندن 24 ساعته حوزه را مورد تاخت و تاز قرار میدهد حوزه علمیه بدشمنی با انگلستان خبیث استعمارگر پیر افتخار میکند و باز افتخار دارد که در دوره صدارت علمای همین حوزه در جمهوری اسلامی سیلی محکمی در جریان تجاوز ملوانان انگلیسی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی بگوش بریتانیا نواخته شد و و و ... راستی میشود فقط یکمورد از قدرت نمایی حاکمان قبل از نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل انگلیسیها را نام ببرید فقط یک مورد .البته ملت شجاع و دلیر و بزرگ ایران ، بارها دست رد به سینه این نابکار زده ولی حاکمان و پادشاهان ، همواره ذلیل بوده اند . راستی یکبار دیگر این دروغ شاخدار را بگو و ترویج کن تا صدای دینگ دینگ موبایلت خبر از واریزی حق مزدوریت را بدهد. برای افراد خود فروخته این مبالغ ناچیز قیمت خوبیست.
    • شین شامالا IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      27 14
      جدای از اینکه در جاهایی از مغلطه استفاده کردی (مثلا اینکه مدعیان این حرف حتما کعبه آمالشان انگلیس هست.) ولی باید بگم قضیه مورد دوم هست. انگلیس از 100 سال پیش برای ایران برنامه داره، خوبه حداقل به این موضوع اعتراف داری برادر. در ضمن بی بی سی هیچوقت خیلی مستقیم نهاد حوزه رو هدف تبلیغات قرار نداده، عجیبه که چنینی ادعایی داری و چنین با اطمینان مطرحش کردی.
    • ولی US ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      12 2
      اتفاقا به رسانه خوبی اشاره کردی. بی بی سی رسانه ای بود که بیانیه های امام خمینی رو بطور مداوم از رسانه ش پخش میکرد مجری های بی بی سی هم که در مورد هواپیمای اوکراینی یا حوادث آبان 98 برای شما سنگ تمام گذاشتن. کافیه به توئیت های این خبرمالان مراجعه کنید ما اصولا منافع کشور رو در شعار مرگ بر این و آن نمیبینیم که از ما میخوایید پرچم دار این مسیر باشیم با شعارهای توخالی اعمال تحریم ها رو تسهیل کردید و از ما میخوایید پرچم دار این مسیر باشیم؟ نه برادر من. روش شما با ما فرق داره. شما میخوایی با شاخ گاو گلاویز بشی ولی ما میخوایم شیرش رو بدوشیم. البته همیشه حرف شما به کرسی میشینه و مجالی برای عرض اندام ما نمیدید. جالب اینجاست که بعد از گلاویز شدن شما با شاخ گاو، فقط دست و بال ما زخم و زیلی میشه
    • علی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      4 0
      پاسخ این اخوی طلبه مصداق دفاع بد میباشد و بسیار سطحی و مغلطه امیزست. علی ایحال من نمیدانم که این خبر ایجاد حوزه علمیه قم توسط انگلیس درسته یا نه ولی میدانم که در زمان قاجار امیر کبیر برای تاسیس دارالفنون و حرکت اصلاحی اس تحت فشار انگلیس قرار گرفت و میدانم هرگونه حرکت رو به توسعه علمی در ایران توسط انگلیس و روسیه در نطفه خفه میشد اما و ولی حوزه های علمیه بزرگ و زیادی در ایران مثلا قم قزوین اصفهان ووو ساخته میشد که هیچکس مانع نمیشد و حمایت هم میشد !!!!!!!!!!!!!! این یعنی چی ؟؟؟؟
  • علی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    27 3
    اکر ممکن است راجع به ایت الله جیکاک (مستر جیکاک) هم مطلبی بنویسید
  • صادق جعفر IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    30 5
    همین نوشته ثابت می کندخبرصحیح اس
  • طاهر کریمی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    7 3
    سلام آیا کرزن که گفته شده موسس حوزه علمیه قم بوده اصلا وجود داشته؟
  • جعفر US ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    15 0
    ازضدونقیض بودن دلایل این نوشته پیداست که خبردرست است، ومبارزبودن برعلیه آمریکاوانگلیس دلیل نقض خبرنیست، اوبه همین منظوروبرای جلوگیری ازرشدعلمی وتوسعه ایران این کاروکرد! وموفق هم شد، منابع رافیلترکردندوگرنه درخاطراتش هست که روزی ایران حکومتی به طلاب بدهکارهست،
  • حسام IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    16 0
    به گربه می گویند شاهد کی هست،مگی دمم حالا حکایت شماهاست
  • ایرانی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    12 1
    البته حتی اگر خبر دروغ باشه نتیجه فرقی نمی کنه ،خروجی به نفع ابرقدرتهای جهان و دورشدن مردم بویژه جوانان از مذهب
  • عباس IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    11 2
    ۱۳۰۰ سال پیش؟؟؟؟؟ این خبر که از تاسیس حوزه توسط جرج دروغ شاخ دار تری هستش
  • ع IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    3 1
    گیرم این دروغ چرا در یک کشوری مثل انگلیس ما حوزه علیمه داریم هرکشوری دیگه باشه یه جورای میشه قبول کرد ولی انگلیس 😉 در کل مثل همیشه شما راست میگید وبقه دروغ گو هستند . ولی نمیدونم چرا با گذشت زمان همیشه کذب بودن کلام شمامعلوم میشه و درست بودن دروغ بقیه.... البته اینم خودش در ردیف معجزه قرار میگیره. مخلص کلام ای شیطون بازم حق با شماست و ما این رو هم بار میکنیم 😜😏
  • پیرایش.... IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    اقدام برای بر پایی فیضیه قم ، بدستور خود حضرت امامزمان عزیزمان(عج) و توسط آیت الله بافقی که در نجف بسر میبرد آغاز و بدست مرحون حایری دایر گردی که حدیث پیش گویی این واقعه را شرحذداده اید.. روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) نوشتند که به زودی شهر قم مرکز علم و فضیلت خواهد شد و بزرگانی از آن برخواهند خاست و این مقدمه‌ای بر ظهور قائم آل محمد خواهد بود.[۵] تأسیس حوزه علمیه قم نه به دستور استعمار بود، و نه به درخواست آن. بلکه امری معین و از پیش طراحی شده بود، برای پشتیبانی معنوی از پیروان مکتب اهل بیت در جنگ پایان تاریخ./بهار /ج۵۷/ص۳۱۳/محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ه.ق، ج ۵۷، ص ۲۱۳ (متن حدیث: رُوِیَ بِأَسَانِیدَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ أَنَّهُ ذُکِرَ کُوفَةُ وَ قَالَ سَتَخْلُو کُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یأزر [یَأْرِزُ] عَنْهَا الْعِلْمُ‏ کَمَا تأزر [تَأْرِزُ] الْحَیَّةُ فِی جُحْرِهَا ثُمَّ یَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یُقَالُ لَهَا قُمُ‏ وَ تَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ‏ حَتَّی لَا یَبْقَی فِی الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدِّینِ حَتَّی الْمُخَدَّرَاتُ فِی الْحِجَالِ وَ ذَلِکَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا...)
  • پیرایش.... IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 1
    راه اندازی فیضه قم ، وانتقال علم دین به قم ،به امر مستقیم حضرت امام زمان عزیزمان (عج) به آیت الله بافقی وایشان با آیت الله حائری صورت گرفت و تاییدیه حدیث فوق تقدیم میگردد که ۳۰۰سال قبل از آن توسط مرحوم مجلسی ذکر شده ایتمحمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ه.ق، ج ۵۷، ص ۲۱۳ (متن حدیث: رُوِیَ بِأَسَانِیدَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ أَنَّهُ ذُکِرَ کُوفَةُ وَ قَالَ سَتَخْلُو کُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یأزر [یَأْرِزُ] عَنْهَا الْعِلْمُ‏ کَمَا تأزر [تَأْرِزُ] الْحَیَّةُ فِی جُحْرِهَا ثُمَّ یَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یُقَالُ لَهَا قُمُ‏ وَ تَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ‏ حَتَّی لَا یَبْقَی فِی الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدِّینِ حَتَّی الْمُخَدَّرَاتُ فِی الْحِجَالِ وَ ذَلِکَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا...)
  • س IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 0
    چرا همیشه واقعیت های تلخ رو که مخالف شماست، تکذیب میکنید؟؟؟؟؟😡😡😡😡😡
  • رضا IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    3 0
    این انگلیسی‌ها وقتی از هند رفتن کشور پاکستان تاسیس کردند
  • محمدرضا IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 0
    لعنت بر این آنگلوساکسونها..که هرچه بدبختیست از اونا بوده و هست
  • اسماعیل دینی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    ایران هزاره دوم وروداسلام راتجربه میکنداولین لازمش ورودعلماوترویج دین اسلام بودکه توسط امامان،الخصوش آِل علی (ع)ترویج واصول وطریقت آن درمکاتب درحوزه های کشور تعلیم داده شد.درادوارمختلف رشدونمو بسیاری داشت.و....
  • امیررضا IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    متاسفانه نه مطلب اصلی و نه هیچیک از کامنتها بر مبنای اصول درست تحقیق تاریخی بیان نشدند . اینکه هر شخصی در باره یک موضوع تاریخی بر مبنای سلایق و علایق و وابستگی های عاطفی و اعتقادی خود نظر بدهد هیچ ارزش واقعی و علمی ندارد . کاش به جای همه این حرفها دو نفر مورخ با اعتبار در این باره نظر می‌دادند. با حدس و گمان و تعمیم یک اتفاق به همه موارد هیچوقت نمیشه به حقیقت رسید ...