پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و اساتید

حوزه/ نشست صمیمی طلاب و اساتید با مدیر حوزه های علمیه دقایقی قبل در مدرسه عالی دارالشفا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست صمیمی طلاب و اساتید با مدیر حوزه‌های علمیه دقایقی قبل در مدرسه عالی دارالشفا آغاز شد.

بر اساس این گزارش: در آستانه آغاز چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه طبق سنت سال‌های گذشته خود در مدیریت حوزه، امروز نیز در نشستی صمیمی با طلاب و اساتید حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه گفت وگو می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: تعدادی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا حضور دارند و سایر طلاب و اساتید استان‌ها نیز از طریق فضای مجازی و برخط با این سالن در ارتباط هستند.

مقرر شده است ۱۴ طلبه به نمایندگی از طلاب سراسر کشور به ایراد سخن بپردازند که از این میان ۲ نفر از طلاب سطح ۱، ۴ نفر از طلاب نخبه در عرصه‌های مختلف اعم از پژوهشی و تبلیغی، ۲ نفر از طلاب سطوح عالی و ۶ نفر از طلاب استان‌های مختلف می‌باشند.

تا این لحظه ۴ نفر از طلاب انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کرده اند؛ نمایندگان طلاب استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان در این نشست به ایراد سخن پرداختند.

سید هادی مسلمی به ایراد پیشنهادات خود در این نشست پرداخت و گفت: ارائه خدمات هدفمند در جهت رفع مشکلات معیشتی طلاب و اساتید حوزه، ارزیابی اساتید، اطلاع رسانی‌های مستمر و دقیق‌تر از گذشته، استفاده هدفمند از ظرفیت‌های نخبگانی طلاب، الزام به آموختن زبان‌های زنده دنیا از بدو تحصیل در حوزه‌های علمیه از مهمترین موضوعاتی است که می‌بایست از سوی مدیریت حوزه دنبال شوند.
وی گفت: مشخص شدن راه و مقصد نهایی برای نقش آفرینی طلاب در سطح جامعه و نظام اسلامی در همان دوران بدو ورود به حوزه می‌تواند به تقویت انگیزه‌های تحصیلی و مهارتی آنان بینجامد.
مسلمی تصریح کرد: باید پذیرش حوزه به صورت هدفمند و متناسب با نیازها انجام گیرد.

حسن براتی از طلاب مدرسه معصومیه حوزه علمیه قم در نشست صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید گفت: بازیابی جایگاه اجتماعی روحانیت در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و اقامه دینی یکی از کارهایی است که باید در دستورکار حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام امیر یزدان پرست از طلاب استان خوزستان در نشست صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید گفت: می‌بایست طلاب به امر جهاد در زمینه تبیین ورود پیدا کنند و از مدیریت حوزه درخواست داریم در عرصه بصیرت افزایی در حوزه‌های علمیه برنامه ریزی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حوزه باید در مورد نیازهای نظام و جامعه اسلامی دغدغه مند باشد پیشنهاد می‌شود در حوزه‌های علمیه استان‌ها زیرساخت‌های مرتبط با این مسئله تقویت گردند.

حجت الاسلام یزدان خاطرنشان کرد: در زمینه وحدت، حوزه و دانشگاه چه برنامه‌هایی را حوزه دنبال می‌کند و نتایج آنها اطلاع رسانی شود.

وی تحول در علوم انسانی را از مهمترین مسائلی دانست که حوزه‌های علمیه باید به آنها ورود داشته باشند و گفت: کتاب الفائق که از سوی دفتر فقه معاصر به رشته تحریر درآمده در حوزه علمیه خوزستان در حال تدریس است.

اسماعیل سیجانی نماینده طلاب استان گلستان تصریح کرد: ایجاد سند کارویژه های روحانیت یکی از اقدامات خوب حوزه در دوره مدیریتی آیت الله اعرافی است.

حجت الاسلام منصور شریفی از طلاب سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: بدون تردید بنا به فرمایشات امامین انقلاب حدوث و بقای انقلاب اسلامی به حوزه بستگی دارد.

وی گفت: باید تحول در حوزه به وقوع پیوندد تا بتواند مطهری‌ها، بهشتی‌ها، مصباح‌ها، دستغیب‌ها و امثال آن بزرگان را تربیت نماید.

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: یکی از نیازهای روز حوزه در عرصه تولید علم تمرکز بر فقه‌های معاصر و تخصصی با رویکرد تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ این حرکت مبارک در دوره مدیریت آیت الله اعرافی آغاز شده اما نیازمند رسمیت یافتن و تقویت می‌باشد.

وی با تأکید بر لزوم حاکمیت نگاه مدرسه محوری در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: با این رویکرد می‌توان بسیاری از برنامه‌های حوزه را به نحو بهتری اجرایی نمود؛ نیازسنجی و تصمیم گیری در عرصه تبلیغ یکی از مسائلی است که با داشتن این رویکرد به نحو آسان‌تر و دقیق‌تری قابل اجرا می‌باشد.

حجت الاسلام یونس مردانی نماینده طلاب استان لرستان در این نشست، گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری انقلابی ماندن حوزه است؛ از مدیریت حوزه درخواست داریم این موضوع را همچون گذشته مورد توجه قرار دهند و این راه را همچنان تداوم بخشند.

وی ادامه داد: باید قبل از انتخاب مدیران حوزه‌های علمیه برنامه‌های مدنظر ایشان مورد بررسی قرار گیرند؛ تعیین زمان برای مدیریت مدارس علمیه یکی از راهکارهای کارآمدتر شدن عملکرد آنان می‌باشد.

حجت الاسلام مردانی معیشت طلاب را از مسائل مهم طلاب در این سال‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: باید برای رفع مشکلات معیشتی طلاب برنامه‌های جدی تری دنبال شود.

وی گفت: اطلاع رسانی جهت ثبت نام در آزمون ورودی حوزه‌های علمیه ضعیف بوده و این امر از طریق ارتباط گیری بهتر حوزه با صدا و سیما قابل برطرف شدن است.

حجت الاسلام رسول کفیلی نماینده طلاب استان آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری با محل برگزاری نشست صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید، گفت: در آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه ارتباط خوب، مستمر و دلسوزانه ای با مدارس علمیه و طلاب این استان دارند.

وی افزود: باید امکانات و اختیارات بیشتری به حوزه‌های علمیه استان‌ها اعطا و واسپاری گردد؛ مراکز تخصصی استان‌ها مطالبه افزایش رشته‌ها را دارند، اما امکانات و اختیارات مدیریت‌های حوزه‌های استانی پاسخگوی همکاری در این زمینه نمی‌باشند.

حجت الاسلام سید کاظم سیفی از طلاب حوزه علمیه استان تهران در این نشست صمیمی، اظهار کرد: برای شناخت و تربیت بهتر طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه که عمدتاً نوجوانان متولد دهه ۸۰ می‌باشند باید به نحو دقیقی فضای تربیتی قبل از ورود آنان به حوزه را درک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رسانه و فضای مجازی یکی از اصلی ترین محیط‌های تأثیرگذار بر روان و نگرش نوجوانان است، عنوان داشت: طلاب باید با شخصیت‌های علمی حوزه آشنا شوند تا با مطالعه و شناخت بزرگان و نخبگان حوزوی انگیزه تحصیل علم و معنویت در وجود آنان رشد پیدا کند.

حجت الاسلام سیفی گفت: اگر علوم انسانی مبتنی بر شناخت شخصیت‌های علمی و دینی همچون شهید صدر و سیره علمی ایشان دنبال شود به نحو بهتری می‌توان با علوم انسانی غرب مواجهه داشت.

حجت الاسلام مهدی رهنما طلبه نخبه درس خارج حوزه علمیه قم در نشست صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید، گفت: باید در حوزه‌های علمیه در موضوع جهاد تبیین برنامه ریزی مدون صورت گیرد؛ حوزه به عنوان مادر انقلاب اسلامی به شدت از سوی معاندین نظام مورد تهاجم است تقابل با این امر روشنگری در مورد حوزه و ثمرات علمی و معرفتی آن برای آحاد مردم را می‌طلبد.
 

حجت الاسلام سید وحید بهشتی نخبه حوزوی و مبلغ بین المللی نیز در سخنانی گفت: امروز حوزه با مسائل متعددی روبروست و تأمل و پاسخگویی به آن‌ها وظیفه نخبگان حوزوی می‌باشد.
وی افزود: نخبگان حوزوی دارای تخصص‌های مختلفی می‌باشند که مسائل متنوع را باید به آنان سپرده و با مهلتی چند ماهه از آنان خواست به پاسخگویی بپردازند؛ باید از ظرفیت این افراد به نحو احسن استفاده شود.

حجت الاسلام بهشتی خاطرنشان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری دشمن در مقابل ما اقدام به جنگ ترکیبی کرده است؛ ما هم باید در زمینه‌های مختلف به مقابله بپردازیم و آرایش جنگی داشته باشیم؛ از مدیریت حوزه درخواست داریم با ایجاد گروه‌های نخبگانی در عرصه‌های مختلف پاسخ محکم در مقابل تهاجمات دشمنان را ارائه دهند.

حجت الاسلام سید سجاد موسوی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نیز در نشست صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: حوزه‌های شهرستان‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: می‌بایست اساتید توانمند ساکن قم به شهرستان‌ها مهاجرت کرده و به ارتقای سطح علمی حوزه‌های آن بلاد بپردازند.

حجت الاسلام موسوی ایجاد ارتباط بین طلاب نخبه و نظام اسلامی را از مسائل مهم برشمرد و گفت: از ظرفیت این طلاب در زمینه‌های مدیریتی کشور نیز استفاده شود.

حجت الاسلام محمدجواد تاکی از طلاب نخبه حوزه علمیه قم نیز در سخنانی، گفت: حوزه باید در طراحی‌های کلان نظام اسلامی نقش آفرین بوده و در تصمیم گیری های کلان حوزه دارای نقش «نهاد علم» باشد.
این پژوهشگر و استاد سطح عالی حوزه خاطرنشان کرد: باید پژوهش‌های حوزویان به سمت مسائل و نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی پیش بروند؛ شناخت مسئله از نامسئله یکی از مواردی است که می‌بایست در مورد پژوهش‌های علمی مورد حمایت حوزه مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام وثوقی راد نماینده طلاب استان سیستان و بلوچستان در این نشست نیز در مورد طلاب نخبه گفت: استعدادهای خوبی در حوزه‌های استان‌ها وجود دارد، اما آنطور که باید دیده نمی‌شوند و این ممکن است به بی انگیزگی آنان در تولید علم منجر گردد.

وی افزود: امکانات تحصیلی در حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان ضعیف می‌باشد و با توجه به موقعیت استراتژیک این حوزه نیاز است به این امر توجه ویژه شود.

حجت الاسلام وثوقی با اشاره به اهمیت توجه به شاخص‌های مدیریتی مطلوب در مدارس علمیه گفت: شایسته است مدیریت حوزه در انتصاب مدیران استانی حساسیت‌های بیش از پیش در مورد جوان، کارآمد و بومی بودن آنان را اتخاذ نمایند؛ توانمندی مدیریتی این عزیزان می‌تواند بر عملکرد تحصیلی، تهذیبی و پژوهشی طلاب و اساتید تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان تعداد اساتید بسیار معدود بوده و جوابگوی تعداد طلاب نیست.

سید عباس اتابک از طلاب سطح یک حوزه علمیه قم گفت: خداوند متعال را شاکریم که حوزه علمیه مفتخر به داشتن یک تراث و پشتوانه علمی عظیم است؛ این تراث حاصل ۱۳ قرن تلاش علمی و دقیق می‌باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود طلاب و روحانیون که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، امامان جامعه می‌باشند، اطلاعات دقیق و فنی‌تری نسبت به مبانی انقلاب اسلامی داشته باشند؛ اقتضای این امر تدارک دیدن جایگاه رسمی برای تبیین و تحلیل آرای امامان انقلاب در بین دروس حوزه است.

اتابک خاطرنشان کرد: وجود تشکل‌های مختلف حوزوی در پایگاه‌های بسیج و کانون‌های مختلف، نشان دهنده ظرفیت انسانی با استعداد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور است و باید از این ظرفیت‌ها به نحو بهینه استفاده گردد.

یادداشت ۵۰ نکته مدیر حوزه از سخنان طلاب و اساتید

در ادامه آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نشست صمیمی با طلاب و اساتید، ضمن تشکر از افراد حاضر در نشست بویژه افرادی که به ارائه پیشنهادات و انتقادات پرداختند گفت: من ۵۰ نکته مختلف را از این نشست یادداشت کرده‌ام که در جلسه شورای معاونین مطرح و جمع بندی خواهم کرد؛ همه این نکات در حد وسع حوزه پیگیری خواهند شد.

تمام انتقادات و پیشنهادات حوزوی‌ها در بانک ایده‌های حوزه ثبت می‌شوند

وی افزود: تمام آنچه در این نشست گفته شد در بانک ایده‌های حوزه ثبت شده و بدون شک در برنامه ریزی های حوزه مورد ملاحظه قرار خواهند گرفت؛ ما نسبت به آن جاهایی که با موانعی مواجه هستیم و امکاناتمان جوابگو نیست معذوریم.

میزان دریافتی طلاب و اساتید هرگز جوابگوی مشکلات معیشتی آنان نیست

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تمام آنچه به طلاب متأهل حوزه می‌رسد و برای اساتید نیز علی رغم زحمات زیادی که می کشند؛ این میزان دریافتی هرگز جوابگوی مشکلات معیشتی آنان نبوده و به واقع طلاب از ضعیف‌ترین اقشار جامعه از جهت مالی هستند.

وی طلاب، فضلا و اساتید را همراه مردم دانست و گفت: این قشر در کنار مردم درگیر مسائل معیشتی است و با زهد، ناداری و قناعت روزگار می‌گذرانند.

ما حوزویان دست اقشار مختلف ایران اسلامی را می‌فشاریم

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه این افتخار را دارند که در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بگویند که ما خدمتگذار شما مردم هستیم؛ ما دست اقشار مختلف ایران اسلامی را می‌فشاریم و به آنان می‌گوئیم که به خدمتگزاری شما افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به مهمترین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی افزود: این انقلاب از یک طرح کلان و نظریه منسجم و اجتهادی برآمده است.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: به طلاب و اساتید حوزه باید بگویم شما در نهادی معنوی مشغول به تحصیل و تدریس علم هستید که از قرن‌ها پیش همراه و پشتیبان مردم بوده است، انقلاب اسلامی از یک هویت علمی، معرفتی و دانشی برخوردار است؛ این انقلاب در ذات و صلبش معرفتی و مبتنی بر بنیادهای عمیق دانشی می‌باشد.

لزوم بازنویسی بنیادهای معرفتی متناسب با نیازهای روز

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروز هم همچون گذشته حوزه باید بنیادهای معرفتی جامعه و نظام اسلامی را مورد بازنویسی، بازخوانی و روزآمدی قرار دهد.

وی با تأکید بر مجاهدت آگاهانه بودن انقلاب اسلامی عنوان داشت: این انقلاب دارای ریشه‌های محکمی در تاریخ همچون بدر، احد و قیام عاشوراست.

آیت الله اعرافی گفت: مبادا که ما این درخت تنومند و کالای ذی قیمت را به بهانه‌های اندک کوچک شمرده و به آن پشت کنیم.

فقه ما پاسخگو و ناظر به نیازهای حیات بشر امروز است

وی ادامه داد: ما سخن به گزاف و غیرعلمی نخواهیم گفت؛ ما حرف‌های سست در مورد اجتهاد و فقه نخواهیم گفت، اما می‌گوئیم فقه ما پاسخگو و ناظر به نیازهای ابعاد مختلف حیات بشر است.

عضو شورای عالی حوزه، انقلاب اسلامی را مبتنی بر مردم سالاری دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نحو احسن تشریح شده است.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران به استقلال و آزادی به عنوان دو رکن اصلی خود می‌اندیشد؛ تعامل جز در آنجا که خسارت است برای این انقلاب اصل می‌باشد.

حق نقد یکی از مسائل مورد قبول انقلاب اسلامی است

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: حق نقد در چارچوب‌هایی که به حقوق دیگران تجاوز نشود یکی از مسائلی می‌باشد که این انقلاب برای مخاطبین خود قائل است.

وی با تأکید بر نگاه ملی و فراملی انقلاب اسلامی ایران افزود: این انقلاب نگاه ملی، فراملی و امتی دارد و مقاومت اسلامی را دنبال می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: علم و فناوری در انقلاب اسلامی دارای جایگاه است؛ اما نظریه پیشرفت اسلامی دارای شاخصه‌هایی متفاوت با رویکردهای لیبرالیستی و سکولار است.

وی گفت: ما به عنصر فقاهت و اجتهاد قائل هستیم و آن را پاسخگوی نیازهای زمانه خود می‌دانیم.

تحریف و نفوذ از چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی هستند

آیت الله اعرافی با تأکید بر چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی عنوان داشت: این انقلاب با چالش‌های مختلفی مواجه است؛ از مهمترین این چالش‌ها مسائلی همچون تحریف، نفوذ، نفی دستاوردها و خدمات، جابجا کردن جای جلاد و شهید در اذهان است.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی ادامه داد: تقابل با دشمن در این جنگ نابرابر نیازمند جهاد تبیین است؛ جهاد تبیین گفتمانی مبتنی بر منطق است.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه در تاریخ بیش از ۱۰۰۰ ساله خود به جهاد در عرصه‌های گوناگون، مبارزه، اسارت، مظلومیت و خدمت به مردم عادت کرده است؛ امروز هم هزاران طلبه جهادگر در میدان خدمت رسانی به مردم فعالند.

حوزه در تراز انقلاب گوشه نشین نیست

وی افزود: حوزه در تراز عصر انقلاب اسلامی حوزه‌ای هوشمند، آگاه و بصیر و نه گوشه نشین و منزوی است.

آیت الله اعرافی گفت: سرآمد بودن حوزه در تولید علم از اصلی ترین افتخارات آن است؛ این سرآمدی باید در همه قلمروهای متناسب با شرایط روز با همان عمق گذشته پیگیری شود.

وی افزود: فرهنگ و تبلیغ محور کار حوزه است؛ مردم گرایی، سیاست اندیشی دقیق و پاسخگو بودن از مهمترین مسئولیت‌های حوزه می‌باشد که باید مورد توجه همه ما حوزویان قرار گیرند.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در تنظیم سند الگوی اسلامی پیشرفت بیش از ۲۰۰ طلبه به ارائه نظرات علمی پرداختند.

وی اعضای ستاد حوزوی بحران را حدود ۱۰۰۰۰ نفر دانست و گفت: ما فقط به عنوان یک ستاد مدیریتی به خدمت رسانی به این عزیزان پرداخته‌ایم و اصل زحمات را خود طلاب جهادگر به دوش داشته‌اند.

آینده روشن برای حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آینده حوزه روشن و سرمایه‌های عظیم آن آشکار است؛ باید با تکیه و اتکال به خدا این مسیر پیموده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مسائل و مشکلات شنیده شوند افزود: ما می‌دانیم مشکلات مختلفی در حوزه‌های علمیه وجود دارد اما تلاش‌های بسیاری نیز برای رفع مشکلات و حصول نتایج مثبت در حال انجام است.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: در ۴ سال گذشته به بیش از ۲۰ استان سفر داشته‌ایم و در جریان مسائل و مشکلات حوزه‌های علمیه و طلاب و اساتید آنها قرار گرفته‌ایم تا برای حل آنها چاره اندیشی کنیم.

وی گفت: تلاش ما این بوده که بر اساس یک نگاه کلان، منسجم، منظومه وار و هدفمند به سمت نیازها حرکت کنیم.

ریل گذاری برای هدفمند شدن خروجی‌های حوزه

آیت الله اعرافی اظهار کرد: خروجی هدفمند برای حوزه‌های علمیه و نقش آفرینی هدفمند آن در عرصه‌های مختلف کارویژه های روحانیت به ریل گذاری عملی پرداخته‌ایم؛ در این زمینه بیش از ۳۰ تفاهم نامه مختلف با سازمان‌ها و نهادهای مختلف منعقد شده است.

وی با تأکید بر ارائه بیش از ۳۰ عنوان کتاب پیشنهادی و متناسب با مسائل روز در سطوح عالی حوزه‌های علمیه عنوان داشت: در حال حاضر ۱۰۰ پروژه علمی در حال انجام است که معطوف به خروجی عملی هستند.

رشد چشمگیر رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه استان‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی که در شهرستان‌ها در حال آموزش هستند در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند.

وی ادامه داد: نقش آفرینی نظام مند در عرصه‌های تعریف شده نظام هم یکی دیگر از حوزه‌های طرح ریزی شده در حوزه‌های علمیه می‌باشد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در ۵ سال اخیر تعداد مدارس را جهت اهتمام به کیفیت آموزش و تربیت طلاب مگر به تعداد انگشتان دست افزایش نداده‌ایم؛ نباید کیفیت فدای کمیت شود.

وی گفت: رتبه بندی مدارس علمیه و اساتید حوزه انجام شده است که خروجی آن به زودی منتشر خواهد شد.

روزی نیست که از مسئله معیشت طلاب غافل باشیم

آیت الله اعرافی در پایان بیان داشت: معیشت طلاب مسئله‌ای نیست که ما حتی یک روز از آن غافل باشیم؛ عدد وقف در حوزه‌های علمیه بالاست، اما این وقف‌ها با چند مشکل بنیادی مواجه هستند؛ مذاکرات سنگینی در زمینه معیشت طلاب و اساتید انجام شده است که امیدواریم نتایج آنها در سال آینده ظهور و بروز پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 1
    برادر نشست با جمعی بسیار محدود از طلاب و اساتید منتخب بوده نفرمایید با طلاب و اساتید
  • حمید IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    1 0
    از سید سجاد موسوی چه خبر سالمه؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    جناب آقای مهدی رهنما که جزء سوال کنندگان در مراسم بالا بوده اند خود مدیر بخش سطح مدرسه تخصصی فقه امام کاظم ع هستند. مدیر کل مدرسه امام کاظم ع هم جناب آقای ملکی قائم مقام حوزه های علمیه هستند. و آقای مهدی رهنما در مصاحبه با سایت مباحثات در لینک زیر (https://mobahesat.ir/23704) گفته اند سوال کنندگان این مراسم توسط آقای ملکی قائم مقام حوزه انتخاب شده اند. خوب آقای ملکی به عنوان مدیرکل مدرسه امام کاظم ع سالهای طولانی است که با آقای مهدی رهنما به عنوان مدیربخش سطح مدرسه تخصصی فقه امام کاظم ع همکار هستند و برای همین همیشه با یکدیگر دیدار مستقیم دارند آیا بهتر نبود کسانی که به مقامات عالی حوزوی دسترسی ندارند جهت طرح سوال انتخاب می شدند نه کسانی که سالهای طولانی است با مقامات عالی حوزوی تماس مستقیم اداری دارند و همکار هستند و به راحتی مطالب خود را می توانند به مقامات عالی حوزوی منتقل کنند؟ بد نیست اشاره کنم که خلاصه ای که آقای مهدی رهنما از مطالب طرح شده در این مراسم بیان کرده اند در همان مصاحبه با سایت مباحثات بسیار با خلاصه ای که اینجا نقل شده تفاوت دارد