جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
حاج عظیم ابراهیم پور

حوزه/ راوی باسابقه دوران دفاع مقدس گفت: در راهیان نور احساس غربت می‌شود، غربت از این منظر که تعداد زیادی دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و مردم به راهیان نور می‌روند، اما خروجی آن با وجود تلاش‌های فراوانی که می‌شود، چیزی نیست که رهبر معظم انقلاب می‌خواهند و انقلاب اسلامی اکنون به آن نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حاج عظیم ابراهیم پور از راویان باسابقه دوران دفاع مقدس امروز چهارشنبه در نشست آموزشی جهاد تبیین در راهیان نور که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: حلقه مفقوده دفاع مقدس و راهیان نور در عملکرد راویان، در عملکرد مؤسسات فرهنگی و هم در مدل اجرای برنامه‌های راهیان نور است.

وی که در جمع گروه های تبلیغی حوزه های علمیه سخن می گفت، با اشاره به خلأهای‌ موجود در بحث راهیان نور افزود: ستاد راهیان نور کشور همه تلاش خود را می‌کنند، اما یگان حاکمیتی نمی‌تواند از عهده کار به این بزرگی بربیاید، اگر یگان مردمی پای کار نیاید، راهیان نور، راهیان نور مطلوب نمی‌شود و نقش روحانیت همیشه در صحنه می تواند در این عرصه بسیار سازنده و ارزشمند باشد.

ابراهیم پور ادامه داد: یکی از انتقاداتی که در بحث راویان می‌ِشود این است که راویان دفاع مقدس به روز نیستند و صحبت امروز دفاع مقدسی ندارند و همه حرف‌ها مربوط به گذشته است و دانشجویان ما نمی‌دانند که باید با خیبر و والفجر ۸ امروز چه‌کار کنند.

وی بیان کرد: بیشتر محصولات فرهنگی هم که بین مخاطبان راهیان نور توزیع و ارائه‌شده است ابعاد فردی شهدا را توضیح داده و برجسته کرده است، اما حرکت و نظام سازی دفاع مقدس را نتوانسته‌ایم احیا کنیم، از این‌رو هیچ‌کدام از مخاطبان ما خودشان را در نظام هماهنگ مدیریت جامعه نمی‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: خرمشهر آزاد شد و ما سال‌های سال است که خاطرات آزادسازی خرمشهر را در ابعاد فردی شهدا ـ اگر موفق شده باشیم ـ به نسل بعدی انتقال داده‌ایم، ولی چیزی که مهم است این است که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) خطاب به جوانان دانشجوی دانشگاه امام حسین(ع) ـ نه سرداران و فرماندهان ـ می‌فرماید «خرمشهرها در پیش است» که شما جوانان باید آزادش کنید.

این فعال عرصه جهاد و شهادت با اشاره به لزوم بررسی راه‌کارهای استفاده از دفاع مقدس برای برون‌رفت از وضعیت موجود بیان کرد: ما دورهم نشسته‌ایم و بررسی کرده‌ایم، خرمشهرهایی که باید آزاد شود کجا است؟ و قرارگاه‌هایی که باید خرمشهرها را آزاد کند چگونه باید عملیات کند؟

وی ادامه داد: این‌که خودمان اجماع بر روی خرمشهرهای مد نظر آقا نداریم، چگونه می‌خواهیم مخاطب‌ها را به خرمشهرهایی که باید ورود کند برسانیم، وقتی اجماع بر روی خرمشهر و روش‌های آزادسازی آن نباشد، در بیان راوی، متن کتاب، کلیپ و سی‌دی و هر چه هست نتیجه نخواهیم گرفت، چون اجماع محتوایی و راهبردی نداریم.

ابراهیم پور با اشاره به ضرورت توجه به ارائه محتوای لازم به مخاطبان در راهیان نور تأکید کرد: خرمشهر آن روز را با جهاد اصغر آزاد کردند، الآن این خرمشهرها را که معین کرده ایم، مدل آزادسازی‌اش چگونه است، در بیان و در نوشتار ما چه محتوایی باید به خورد مخاطب بدهیم که مخاطب بداند خرمشهر امروز کجا است و روش آزادسازی‌اش چیست؟ و در این موضوع چه استنباطی از خرمشهر قدیم، بیت‌المقدس و فتح‌المبین باید مطرح شود که مخاطب ما خودش را پیدا کند.

وی با بیان یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده بحث راهیان نور ابراز کرد: مخاطبان ما در راهیان نور فقط چند خاطره می‌شنوند و می‌روند، راهبرد اصلی الآن دفاع مقدس و راهیان نور چیست؟ آیا راهبردی داریم که از آن در سه‌راهی شهادت در طلائیه، یا در فکه و قتلگاه، در شلمچه شکست کربلای ۴ و پیروزی کربلای ۵ را چگونه مطرح کنیم که نزاع بین توسعه غربی و الگوی اسلامی پیشرفت را متوجه بشود.

نسل سوم انقلاب باید انقلاب را تحویل بگیرد

این راوی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: فرق نسل دوم انقلاب و نسل امروز این است که نسل سوم و چهارم انقلاب پای درس‌ها و سخنان رهبر معظم انقلاب نشسته‌اند و با تمام وجود مبانه ای همچون نظام اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را می‌فهمند، درک می‌کنند و ملزومات آن را می‌دانند.

وی ادامه داد: با وجود تمام احترامی که برای نسل دوم و پیشکسوتان دفاع مقدس قائل هستیم، اگر یگان نسل سوم و چهارم انقلاب پای کار دفاع مقدس و راهیان نیایند ما به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

ابراهیم پور افزود: رهبر معظم انقلاب حرف‌های جدی خود را با نسل سوم و چهارم انقلاب مطرح می‌کنند، به طور مثال مدال ۹ دی را که بعد از دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی است به این نسل می‌دهند و می‌فرمایند «۹ دی مرهون بصیرت به موقع و عمل به موقع نسل سوم انقلاب است» و به ما هویت داد.

این فعال عرصه جهاد و شهادت تأکید کرد: الآن نسل سوم انقلاب باید انقلاب را تحویل بگیرد، هم انتخاباتش، هم فرهنگی و هم عملیات‌های مختلف را باید نسل سوم تحویل بگیرند، جز افراد کمی از نسل دوم حوصله شنیدن حرف و کار جدید را ندارند و هر چه بلد بودند را انجام داده‌اند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که در دانشگاه امام حسین(ع) داشتند بیان کردند خرمشهرها در پیش است، در جلسه بعدی در جمع فرماندهان سپاه فرمودند: «امروز مدل جنگ ما با جهاد اصغر و جهاد اکبر متفاوت است»، یعنی نمی‌شود راویان در راهیان نور فقط روایتگری جهاد اصغر یا جهاد اکبر کنند، بلکه باید در راهیان نور روایتگری جهاد کبیر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha