شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
فلسطین

مسئله فلسطین تبدیل به مرز بین جبهه حق و باطل شده است و نه تنها اذهان منصفان بلکه قلوب آزادگان را نیز متوجه موضوع فلسطین کرده است که ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم

به گزارش خبرگزاری حوزه، روز جهانی قدس، آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان است. امام‌خمینی(ره) با ابتکار نام‌گذاری روز جهانی قدس، از عموم مردم و دولت‌های اسلامی خواست همبستگی خود را برای کوتاه‌کردن دست اسرائیل غاصب و در حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین اعلام کنند. ایشان روز قدس را روز احیای اسلام، روز تجهیز و مقابله مستضعفان با مستکبران و روز همت مسلمانان برای نجات قدس خواند.

به مناسبت روز جهانی قدس با حسین کاوه از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این مصاحبه به شرح زیر است.


طرح مسئله فلسطین و حمایت از قدس چه ضرورتی دارد؟

مسئله فلسطین صرفاً مسئله بین دو ملت یا دو دولت نیست که مثلاً یکی آن دیگری را اشغال کرده و منازعات آنان بر سر جغرافیا و مایملک مادی باشد. رژیم صهیونیستی خاکریز غرب و نظام سلطه در قلب جهان اسلام است که نقطۀ ثقل استعمار در منطقه است به گونه‌ای که حتی حیات و قوام دولت‌های دست نشاندۀ عربی نیز کاملاً به آن وابسطه است. لذا ضرورت طرح مسئله فلسطین و حمایت از قدس شریف فارغ از مباحث اعتقادی و دینی، برای ملت‌های منطقه و برخی از دولت‌های غرب آسیا که مردمی هستند در حد ضرورت حیات این ملت‌ها و دولت‌های مردمی است چون رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین تهدید برای حیات و پیشرفت ملت‌ها و دولت‌های مردمی منطقه بوده، هست و خواهد بود. قدس شریف برای همه ادیان ابراهیمی مقدس است همه در آن شریک هستند همانگونه که قبلاً هم بوده‌اند تا زمانی که استعمار غرب غدۀ سرطانی اسرائیل را پدید آورد، البته مسئله حق تعیین سرنوشت و وضعیت سرزمین در فلسطین مختص فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است.


شکل‌گیری رژیم صهیونیستی به چه صورتی بوده و استمرار موجودیّت این رژیم نامشروع در گرو چیست؟

بنده از نقل روند تاریخی که انگلستان و سازمان ملل در آن نقش جدی داشتند پرهیز می‌کنم چون دیگر تبدیل به مشهورات شده و با مختصر جستجویی در فضای مجازی قابل ملاحظه است، لذا از زوایۀ دیگری که کمتر پرداخته شده می‌پردازم. خواص یهودیان منحرف که علاقه و توجه ویژه‌ای به ثروت اندوزی داشتند تا از این رهگذر مقاصد خود را در جامعه اجرایی کنند بعد از رنسانس و خصوصاً بعد از انقلاب صنعتی در انگلستان و برخی پیشرفت‌های مادی در غرب، در اروپا پراکنده شدند و کسب ثروت قابل توجهی کردند اما به خاطر خُلق بد و مواجهۀ نامناسبی که با غیر یهودیان داشتند همواره در اکثر مناطق اروپا مورد نفرت مردم بودند و حتی در برخی کشورها مورد غضب خواص نیز قرار می‌گرفتند تا جایی که آنان را در میان خود راه نمی‌داند و در محله‌هایی که به "گتو" معروف بود اسکان داده می‌شدند. خود اروپاییان از یهودیان منحرف دل خوشی نداشتند و اگر بخواهم خلاصه عرض بکنم این شر و نکبت را طی نقشه‌هایی که انگلستان در آن نقش آفرینی جدی داشت از دامن خود برداشته و در دامن جهان اسلام کاشتند که هم خود را از شر اینها خلاص بکنند و هم بلایی را به جان جهان اسلام بیندازند. البته انگیزه‌هایی نیز بین برخی از خواص یهود مانند "تئودور هرتسل" و غیره در این ماجرا دخیل بوده است. موجودیت و حیات و قدرت این رژیم در کنار عواملی مانند حمایت نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل شدیداً در گرو تفرقه و عدم اتحاد در جهان اسلام است. موجودیت و حیات رژیم صهیونیستی تا زمانی خواهد بود که جهان اسلام متفرق بوده و آنگونه که باید متحد نشده باشند لذا این رژیم و حامیانش تا می‌توانند در آتش تفرقه در جهان اسلام می‌دمند.


امروز فضای منطقه‌ای و جهانی نسبت به موضوع فلسطین چگونه است؟

فضای منطقه بعد از عملیات طوفان الاقصی دچار یک تحول اساسی شده است و آن تحول این است که بار و هزینۀ مقاومت که قبلا بیشتر روی دوش گروه‌های مقاومت و نیروهای نظامی بود الان بر روی دوش ملت‌ها و اقشار و طیف‌های مختلف افتاده است و این اتفاق بسیار مبارک است و امیدواریم که ملت‌های منطقه نیز دولت‌های مستقر در کشور خود را پای کار فلسطین بیاورند تا روند تحولات سرعت و قوت بیشتری بگیرد. اما در فضای جهانی ما شاهد یک اتفاق عجیب هستیم که به جرأت می‌توان گفت که با متغیرهای مادی و عقل ابزاری نمی‌توان آن را تحلیل کرد و آن اتفاق عجیب قسیم بودن مسئله فلسطین و تقسیم‌گری آن بین مستکبران و مستضعفین و ظالمان و مظلومین و پاکان و مفسدین است به گونه‌ای مسئله فلسطین تبدیل به مرز بین جبهه حق و باطل شده است و نه تنها اذهان منصفان بلکه قلوب آزادگان را نیز متوجه موضوع فلسطین کرده است که ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و اکنون که نگاه جهانیان به سمت ما است روایت درست و دقیقی از اسلام ناب محمدی که حامی فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی است ارائه بدهیم.


شیوه مقابله با غده سرطانی رژیم صهیونیستی چگونه باید باشد؟

همانگونه که رژیم صهیونیستی حملات خود را در دو بُعد و یا فضای نرم و سخت عملیاتی می‌کند ما نیز قهرا برای مقابله باید در دو حوزۀ نرم و سخت به مقابله با این غدۀ سرطانی بپردازیم. جنگ نرم ما با این رژیم در فضای علمی، فرهنگی و رسانه‌ای است که اجازه ندهیم حقایق را تحریف کنند و همچنین در فضای سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک نیز اجازه ندهیم که مقاصد خود عملی کنندرا پیش ببرند. اما در حوزۀ سخت که اقدامات امنیتی، نظامی خوبی داشته‌ایم همینگونه نیز باید در حوزه اقتصادی هم فعال‌تر شده و به تحریم همه جانبه این رژیم بپردازیم تا ادامه حیات آن را دچار چالش جدی بکنیم.

روند سازش با رژیم صهیونیستی چه تجربه‌ای به همراه داشته و چه خسارت‌هایی وارد کرده است؟

بهترین آینه عبرت در این زمینه عاقبت ساف(سازمان آزادی بخش فلسطین) و رهبر آن یعنی آقای یاسر عرفات و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس است که هرچه امتیاز به طرف اسرائیلی دادند و هرچه به سازمان‌های بین‌المللی اعتماد کردند بیشتر ذلیل و تحقیر شدند و حتی به اقل منافع مادی خود نیز نرسیدند. اصلی‌ترین خسارت روند سازش نیز هدر دادن ظرفیت‌های ملت فلسطین و چندپاره کردن آنان بوده است تا جایی که این ملت را به مسلخ معامله قرن و پیمان آبراهام(توافقنامه ابراهیم) روانه می‌ساخت که عملیات طوفان الاقصی این دسیسه‌ها را بر هم زد و اگر نبودند گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی اکنون تمام سرزمین فلسطین به اشغال این رژیم سفاک درآمده بود.


الگوی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی چه دستاوردهایی داشته است؟

دستاوردهای الگوی مقاومت بسیار هستند که به چند مورد اشاره کوتاهی می‌کنم یکی از دستاوردهای مهم الگوی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بر هم زدن معادلات و محاسبات دشمن چه در میدان نظامی، چه در عرصۀ سیاستگذاری و حتی محافل علمی و آکادمیک بوده است. دستاورد بعدی این الگو بسط و تعمیق و گسترش گفتمان مقاومت بوده که با صبر فعالانه و پایمردی دشمن را فرسوده و خسته و ناامید کرده است و در مقابل موجب ایجاد انگیزه و امید در جبهه مستضعفین نیز شده و در عمل ثابت کرده است که خواستن توانستن است و نباید از هیمنۀ پوشالی دشمن هراس داشت. بگذریم از دستاوردهای مادی مانند پیشرفت‌های نظامی که از سنگ به راکت و از عملیات‌های استشهادی به عملیات‌های ترکیبی امنیتی، نظامی رسانه‌ای رسیده‌اند. اینها لایه‌های رویین ماجرا است. لایۀ عمیق دستاورد الگوی مقاومت را باید در الهیات و توحید جاری و ساری در سبک زندگی جبهه مقاومت دید و تحلیل و تفسیر کرد همان دستاوردی که چنان حماسه‌ای در مقابل جنایات اسرائیل آفریده است که انسان‌های گرفتار و غرق در مادیات را حیرت زده کرده است به گونه‌ای که همگی به دنبال آن منبع انرژی و تکیه‌گاهی می‌گردند که مردم غزه از آن انرژی می‌گیرند و به آن تکیه داده‌اند.


وظیفه‌ی ملّت‌ها، دولت‌های منطقه و آزادی‌خواهان جهان در قبال مسئله فلسطین چیست؟

وظیفۀ ملت‌ها در کنار حمایت مالی، رسانه‌ای خصوصا در شبکه‌های اجتماعی، مطالبه از دولت‌های خود است که در سطح حاکمیتی به مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین بپردازند و همچنین نخبگان حامی فلسطین و ضد صهیونیسم ضمن ارتباط و پیوند با سایر نخبگان همسو با خود با جهاد تبیین باید توده‌ها را پای کار فلسطین بکشانند و مسئولین و دولت‌ها را متقاعد و ملزم به پیگیری مطالبات حق خود بکنند.


وظیفه محور مقاومت در برابر مسائل فلسطین چیست؟

بنده در مقامی نیستم که برای محور مقاومت تجویز وظیفه بکنم لکن در حد انتقال فرمایشات اساتید باید عرض بکنم که؛ همین مسیر خود را با قوت ادامه بدهند مسیری که نه تنها دشمنان حتی برخی از دوستان سی-چهل سال پیش باور نمی‌کردند که با دستان خالی بشود ماشین جنگی استکبار را زمین‌گیر کرد لکن تجربه جنگ تحمیلی، داعش و غیره ثابت کرد که نسخه مقاومت نسخه بن بست شکن و افق گشایی است تا جایی که آن روزها سایر کشورها را از فروش سلاح به ما منع می‌کردند اما امروز سایر کشورها را از خرید سلاح از ما منع می‌کنند. ضمن اینکه باید این باور را نیز در خود تقویت کنیم که تک تک ما عضو رسمی محور مقاومت هستیم و به همین تناسب در هر جایی که هستیم خود را با نقطه کانونی این محور یعنی ولایت مطلقه فقیه امام خامنه‌ای عزیز تنظیم نماییم و از هیچ کاری مضایقه نکنیم.

موضع جمهوری اسلامی نسبت به مقاومت چیست؟

جمهوری اسلامی ایران خودِ خودِ مقاومت است. یک نظام مردمی چه موضعی می‌تواند نسبت به ذات خودش داشته باشد جز اینکه آن را متعالی کند و ابعاد وجودیش را گسترش دهد. جمهوری اسلامی در کانون جبهه مقاومت قرار دارد لذا گفتمان مقاوت نیز از این کانون و مبتنی بر اسلام انقلابی تئوریزه شده و صادر می‌شود. ضمن اینکه جمهوری اسلامی نه تنها نخ تسبیح همه گروه‌های مقاومت بلکه تکیه گاه ایدئولوژیکی آنان است و...


امروز چه خطر و توطئه‌ای پیش‌روی مقاومت فلسطین قرار دارد؟

به نظر حقیر اصلی‌ترین خطر و توطئۀ پیش‌روی مقاومت فلسطین همانطور که اشاره کردم تفرقه است و عدم وحدت و یکپارچگی است گرچه فی الحال و بعد از عملیات طوفان الاقصی یک روح جمعی متحدی شکل گرفته است لکن چون این اتحاد خطرناک‌ترین تهدید برای رژیم صهیونیستی و به تبع آن دولت‌های دست‌نشانده عربی محسوب می‌شود لذا آنان نیز از هیچ تلاشی برای بر هم زدن این وحدت دریغ نمی‌کنند مانند آنچه در ماجرای بیداری اسلامی شاهد بودیم که چگونه در برخی از کشورها مطالبات مردم را منحرف و مصادره کردند.


گرامیداشت روز قدس چه اهمیتی دارد و پیام آن به ملت فلسطین و رژیم صهیونیستی چیست؟

گرامیداشت روز قدس کمترین کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم اما نباید به هیچ وجه این تجمعات و راهپیمایی‌ها را دست کم بگیریم زیرا این اقدامات حاوی پیام‌های بسیار مهمی است هم برای فلسطینیان و هم برای رژیم صهیونیستی و آن پیام زنده نگه داشتن آرمان فلسطین و توجه به لبۀ درگیری جبهۀ حق و باطل است که هرگز نباید از اولویت خارج شود. اگر بخواهیم اهمیت این حضور و گرامیداشت این روز را بفهمیم باید خلاف و نبودش را تصور بکنیم تا درک کنیم که بودنش چقدر اهمیت دارد. فرض کنید که هیچ کس در هیچ کجای دنیا در این روز تجمع و گردهمایی دایر نمی‌کرد و له فلسطین و علیه اسرائیل شعار نمی‌داد! چه می‌شد؟ قطعاً تا الان اسرائیل همۀ فلسطینیان را کشته و بیت المقدس را تخریب و همه زمین ها را نیز اشغال کرده بود! لذا اگر تا کنون چنین اتفاقاتی نیفتاده به برکت همین بزرگداشت‌ها و حضور مردم در صحنه است ولو در حد یک مطلب در فضای مجازی و... اصلی‌ترین پیام حضور مردم در این روز این است که ای فلسطین و فلسطینیان ما با شما هستیم و حامی شما خواهیم بود و ای اسرائیل و صهیونیست‌ها ما با شما کنار نخواهیم آمد لذا یا باید بروید یا نابودتان خواهیم کرد.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha