جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم

آیت الله اعرافی در اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) بر این نکته تاکید کرد که همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه های علمیه باید به طور ویژه از این منظومه صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.

به گزارش خبرگزای حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دقایقی قبل در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاد و خاطره استاد شهید آیت الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.

بیشتر بخوانید:

جشنواره علامه حلی(ره) به پایان ایستگاه دهم رسید + عکس

وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.

گنجینه حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از امام صادق(ع)

آیت الله اعرافی به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطاردی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطاردی احادیث موجود و باقی مانده از گنجینه تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

ببینید:

تصاویر اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم

امام خمینی (ره) هم عاشورای حسینی را در عصر جدید بازسازی و بازنمایی کرد و هم اندیشه نظام ساز و تمدن ساز صادقی را در جهان ساری و جاری کرد.به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور ثبت و ضبط ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست. همچنین حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیرگذاری عظیمی داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی شیعه است و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.

به گفته آیت الله اعرافی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.

منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما همه ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.

آیت الله اعرافی بر این نکته هم تاکید کرد که همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه های علمیه باید به طور ویژه از این منظومه صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.

پرچمداری جامع حوزه علمیه قم از مکتب امام صادق(ع)

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند.

اسلام دین نص محور با رویکرد عقلانی است و مسیر درست حوزه‌های علمیه هم بر پژوهش‌های عمیق استوار است و باید طلبه در مسیر عمیق علمی و تحقیقی پیش برود.

تولید یک قدرت بزرگ جهانی با عملیات وعده صادق

وی در ادامه به عملیات وعده صادق اشاره کرد و آن را یک عملیات نه فقط نظامی بلکه تاریخی و تمدنی دانست که همه عالم را دچار حیرت کرد و یک قدرت بزرگ جدید در عالم اسلام و جهان تولید شد.

آیت الله اعرافی عملیات وعده صادق را امتداد موجی دانست که از امام خمینی(ره) آغاز شد، تصریح کرد: امام(ره) هم عاشورای حسینی را در عصر جدید بازسازی و بازنمایی کرد و هم اندیشه نظام ساز و تمدن ساز صادقی را در جهان ساری و جاری کرد.

انقلاب اسلامی برخاسته حوزه علمیه قم است

به گفته مدیر حوزه های علمیه به برکت انقلاب اسلامی که از حوزه علمیه قم برخاسته میدان های وسیع، متنوع و متکثر به روی ما گشوده شده است و نیاز به میدان داران علمی و اندیشه‌ای برای گسترش مرزهای انقلاب اسلامی دارد، لذا طلبه امروز ما باید از امام(ره) الگو بگیرد.

مأموریت مهم و هویتی حوزویان

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که امام خمینی(ره) ۱۰۰ سال از زمان خود جلوتر حرکت می کردند، عمق علمی، نگاه بلند و خستگی ناپذیر در تولید نرم افزارهای مورد نیاز نظام اسلامی و تمدن اسلامی کار حوزویان دانست و بر این نکته تصریح کرد که این فهم از هویت به طلبه هویت می بخشد.

آیت الله اعرافی با بیان این که اسلام دین نص محور با رویکرد عقلانی است، تصریح کرد: مسیر درست حوزه‌های علمیه بر پژوهش‌های عمیق استوار است و باید طلبه در مسیر عمیق علمی و تحقیقی پیش برود.

حوزه پاسخگو و پیشگام در تأمین نیازهای دنیای تمدنی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز شاهد انفجارهای معرفتی در عالم هستیم که حوزه باید به آن‌ها پاسخ دهد، عنوان کرد: جشنواره علامه حلی می‌گوید حوزه پاسخگو و پیشگام در تأمین نیازهای دنیای تمدنی جدید باید بیش از این حرکت کند.

عملیات وعده صادق امتداد موجی است که از امام خمینی(ره) آغاز شد و این عملیات نه فقط نظامی بلکه تاریخی و تمدنی دانست که همه عالم را دچار حیرت کرد و یک قدرت بزرگ جدید در عالم اسلام و جهان تولید شد.عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در تمام نقاط عالم زمینه اندیشه‌های انقلاب اسلامی وجود دارد، بیان کرد: طرح‌های مختلف حوزه، کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی این هدف بزرگ را نشانه گرفته است.

تشکیل نظام فکری بر پایه‌های قوی

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دانستن این اهداف و تاریخ طلاب را در تمام سختی‌ها مقاوم می‌کند، اظهار کرد: نظام فکری ما در حوزه‌های مختلف باید بر پایه‌های قوی تشکیل شود و خوشبختانه این نگاه در حوزه علمیه قم وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان تولید و تقریر فکری را مهم و در دنیا تأثیرگذار دانست و آن را رسالت و مأموریت مهم جشنواره علامه حلی(ره) اعلام کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

فیلم| برشی از اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha