یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 1092061
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
دیدار آیت‌الله اعرافی و نخست‌وزیر عراق

حوزه/ آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سفری که به کشور عراق داشت با آقای محمد شیاع سودانی نخست وزیر کشور عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سفری که به کشور عراق داشت با آقای محمد شیاع سودانی نخست وزیر کشور عراق دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله اعرافی در ابتدای این دیدار با تجلیل از شهدای مقاومت و علمای شهید از حوزه‌های علمیه به ویژه شهید صدر و شهید حکیم و همچنین فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و بزرگداشت نام و یاد امام خمینی (ره) و تجلیل از مقام مرجعیت حوزه نجف  گفت: من از نوجوانی با شهید صدر آشنا و با تأسی از شخصیت او تربیت یافته‌ام و از مدت‌های طولانی با شخصیت‌ها و حوزه علمیه عراق مرتبط بوده‌ام و همیشه با دردها و رنج‌های عراق و حوزه علمیه نجف زندگی کرده‌ام.

آیت‌الله اعرافی بهبودی اوضاع اقتصادی، سیاسی و امنیتی عراق را موجب خوشحالی دانست و روابط ایران و عراق را روابطی تاریخی، عاطفی، فکری، معرفتی، سیاسی و اقتصادی توصیف کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه اشاره کرد که ایران و عراق در خلال قرن‌های متمادی، سرنوشت مشترک داشته و روابط سال‌های اخیر به ویژه بعد از زیارت اربعین را مایه افتخار و خوشحالی معرفی کردند.

وی ملاقات‌های خود با بزرگان و مراجع حوزه علمیه نجف در این سفر را خوب و مثبت ارزیابی کرد و تعامل حوزه قم و حوزه نجف را تاریخی و ضروری دانست و افزود: امروز ضرورت و اهمیت تعامل هرچه بیشتر دو حوزه نمایان‌تر شده است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه ایران و همچنین جامعةالمصطفی، بیان کرد: ما به دنبال توسعه و تقویت تعامل و تبادل تجارب با حوزه علمیه نجف و مراکز علمی کشور عراق هستیم.

آیت الله اعرافی ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف حضرت آیت الله سیستانی را خاطرنشان کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: افزایش تعامل ایران و عراق و حوزه‌های علیمه قم و نجف مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان نسبت به حفظ سنت‌های اصیل حوزوی تاکید دارند.

آیت‌الله اعرافی ضرورت حفظ استقلال و جایگاه هر یک از دو حوزه قم و نجف و در عین حال تقویت روابط دو حوزه را ضروری دانست و از همکاری‌های فعلی دو حوزه و از توسعه همکاری‌های میان ایران و عراق و دو حوزه قم و نجف در سال‌های اخیر استقبال و از آن تجلیل کرد و زمینه را برای گسترش فعالیت‌ها مناسب دانست.

آقای شیاع سودانی، نخست وزیر کشور عراق هم در این دیدار ضمن خیر مقدم به آیت الله اعرافی و هیأت همراه، از خداوند متعال برای دو کشور توفیق و روابط روزافزون مسئلت کرد.

وی روابط دو کشور را روابطی چندجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و دینی دانست و علاوه بر روابط تاریخی، سرنوشت دو کشور و آینده دو کشور را پبا یکدیگر مرتبط دانست.

وی در ادامه افزود: ما با کشور ایران در جبهه مشترکی قرار داریم و با جمهوری اسلامی احساس قرابت داریم. جمهوری اسلامی الهام‌بخش همه آزادگان جهان است.

نخست وزیر عراق گفت: به روابط هرچه بهتر میان حوزه قم و نجف افتخار می کنیم و معارف اهل بیت (ع) و معارف اسلامی و دیدگاه مراجع معظم تقلید را نقطه اتکاء دو کشور و دو ملت می دانیم.

وی با اشاره به فتوای مرجعیت نجف در زمینه جهاد کفایی، این فتوا را مهمترین عامل برای از بین بردن داعش و برگرداندن امنیت به کشور عراق و بلکه همه کشورهای منطقه دانست و خطر افراط‌گرایی را نه فقط منحصر در کشور عراق و بلکه خطری برای همه منطقه توصیف کرد.

سودانی، با توجه به التزام دینی و گرایش های اسلامی دو ملت ایران و عراق  ابراز امیدواری کرد بتوان از ظرفیت های موجود دو کشور به ویژه ظرفیت های حوزه های علمیه قم و نجف استفاده بیشتری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha