یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر / حضور مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه از بنیاد بین المللی امامت

حوزه/ معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با توجه به تأثیرگذاری فرهنگ شعر و ادبیات در آموزه­ های دینی، محفل ادبی شب شعر «موکب اول» را در آستانه ایام اربعین حسینی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری قم برگزار می کند.

حجت الاسلام سید حسن سبزواری در گفتگو با خبرگزاری حوزه به تشریح ضرورت ها، اهداف، برنامه ها و محورهای محفل ادبی شب شعر «موکب اول» پرداخت.

آنچه در ذیل می خوانید گفتگوی خبرگزاری حوزه با معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت است.

تردیدی نیست که نه تنها پویایی شیعه، بلکه احیای فرهنگ توحید، در سایه اقدامات اهل بیت علیهم السلام بویژه حرکت سید الشهدا علیه السلام است که با این فراز و نشیب تاریخ و هجمه های گوناگون دشمنان در طول ۱۴ قرن به حیات خود ادامه داده است و شاهد آن حضور گستره میلیونی زائران در مشاهد مشرفه به ویژه حرکت به سوی کربلا در ایام اربعین است که نه تنها شیعیان، بلکه فرقه ها و نحله های گوناگون از اسلام و دیگر ادیان در این تجمع جهانی شرکت نموده و این خود پویایی جامعه شیعه را در سطح جهان و دیگر فرهنگ های بین المللی میرساند.

از اینرو فرهنگ شیعه ارزنده ترین فرهنگ‌های جهان است؛ فرهنگی که در خودش این ظرفیت بزرگ را دارد که اجتماعی چون اربعین را تشکیل دهد و همه افکار و عقیده را در خود قرار دهد و همگان را بر سر خوان پر برکت سید الشهدا علیه السلام بنشاند. از این رو نگاه به اربعین نگاهی خرد و کوچک و با مقیاس در اندیشه گروهی خاص نبوده، بلکه رویکرد و نگاهی وسیع در سطح گسترده جهان را میطلبد و به دنبال اثر گذاری آن در اصلاح جوامع بشری خواهیم بود.

فرهنگ اربعین حسینی فرهنگی است بالنده که شکوه آن سال به سال افزوده خواهد شد تا همه دنیا را فرا بگیرد.

تقویت هویت شیعی، الهام بخش بودن نهضت عاشورا، ظلم ستیزی در نهضت عاشورا، امید به آینده در نهضت عاشورا، همگرایی بین پیروان ادیان آسمانی، هجرت نمادین الی الله، ایثار و همدلی بین گروههای مختلف بشری و ... همه اینها بخشی اندک از پیامدها و منشور حرکت اربعین حسینی است که اتفاق هر کدام از این مؤلفه ها، از آرزوهای جوامع بشری عصر کنونی است.

پر واضح است که مهمترین الزام در سطح تمدنی همگرایی در طریق زیارت، توجه و تأکید بر اتصال امت به حجت خدا و امام علیه السلام به عنوان هدف اصلی در تمام فعالیت ها و برنامه هاست.

از آنجایی که بنا بر فرموده امیر مؤمنان علیه السلام «یا کُمَیلُ ما مِن حَرَکَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلی مَعرِفَةٍ» (ای کمیل! هیچ کاری نیست مگر این که تو در آن نیازمند شناخت و معرفت هستی .) این حرکت گسترده جهانی به سوی حجت خدا علیه السلام نیز نیازمند به معرفت و شناخت است که سرلوحه و سرآمد معارف با محوریت معرفت به امام علیه السلام و شناخت به مقام و جایگاه اوست.

  • معرفت افزایی نسبت به خلیفه خدا بر روی زمین؛
  • معرفت به جایگاه امام علیه السلام به عنوان تنها عامل سعادت دنیوی و اخروی؛
  • معرفت افزایی به مقام افتراض الطاعه و اطاعت پذیری و تبعیت از امام معصوم علیه السلام؛
  • معرفت به امام علیه السلام به عنوان عامل انحصاری وحدت و همگرایی و همدلی بین امت اسلام؛
  • شناخت جایگاه محبت به امام علیه السلام در منظومه دینی؛
  • شناخت و تعیین جایگاه محبت و تألیف قلوب بین مؤمنین در زمینه سازی ظهور؛

و دهها جایگاه و محور دیگر که از پیامدهای مهم معرفت به امام علیه السلام است که یک زائر باید در این مسیر بدان توجه داشته باشد. در حقیقت مسیر مشایه و مسیر حرکت به سوی امام مدرسه ای است که در کنار هر عمود و هر موکبی، تابلویی از معارف اهل بیت علیهم السلام نقش بسته تا زائر حسینی پس از سپری کردن این مسیر همراه با معرفت و شناخت والایی از امامان خود را به درگاه آستان امام علیه السلام برسد.

معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با توجه به تأثیرگذاری فرهنگ شعر و ادبیات در آموزه های دینی، محفل ادبی شب شعر «موکب اول» را در آستانه ایام اربعین حسینی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری قم برگزار میکند.

«موکب اول» گویای نخستین گامی است که هر فرد در زندگی خود برای رسیدن به شناخت پروردگار متعال برمیدارد که همان موکب معرفت امام است که تنها راه به سوی حق متعال میباشد.

«موکب اول» موکبی است که هر زائر قبل از آن که گام در مسیر به سوی اعتاب عالیات بردارد، ابتدا در مدرسه معرفت امام قدم برداشته و با فراگیری شناخت این حقیقت به سوی امام علیه السلام حرکت میکند.

وظیفه اصلی «موکب اول» تحکیم مبانی تشیع، دفع شبهات، ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام، با محوریت «معرفت امام» است که از بهترین راهبردها برای این حقیقت به کاربستن محورهای مذکور در ادبیات نظم و فرهنگ ادبی شعر است.

شاعران و دلسوزان و دغدغه مندان عرصه دین و فرهنگ سید الشهدا علیه السلام با حضور خویش و ارائه سروده های خود در این شب شعر بین المللی با عنوان «موکب اول» از ملیت‌های مختلف و با زبان فارسی، عربی و اردو در سوم شهریور ۱۴۰۲ با توجه به مضامین بلند زیارت اربعین و دیگر زیارات اهل بیت علیهم السلام که گویای کلیدواژگان موضوع معرفت امام علیه السلام باشد، محفل ادبی «موکب اول» را عطرآگین میکنند.

اساتید و شاعران فارسی زبان همچون استاد محمد علی مجاهد (پروانه)، دکتر حسین محمدی مبارز، سیدمهدی موسوی، سیدعلی نقیب و شاعر آذری زبان: مهدی عابدینی و شاعر عرب زبان: مرتضی حیدری آل کثیر و شاعر اردو زبان: صائب جعفری با مجری گری سید محمد جواد شرافت این محفل ادبی را مزین می فرمایند.

در ادامه به محورهای شب شعر و نیز مؤلفه های مهم در زیارت اربعین سید الشهدا علیه السلام اشاره می شود:

محورهای شب شعر:

  1. محبت همراه با معرفت امام علیه السلام
  2. زیارت همراه با معرفت امام علیه السلام
  3. همدلی و همگرایی بر اساس معرفت امام علیه السلام
  4. میثاق و بیعت با امام زمان عجل الله فرجه همراه با معرفت امام علیه السلام
  5. مشایه و حرکت همراه با معرفت امام علیه السلام
  6. گریه و عزاداری همراه با معرفت امام علیه السلام
  7. پذیرایی از زائر همراه با معرفت امام علیه السلام
  8. تجلی کمالات و کرامتهای انسانی بر اساس معرفت امام علیه السلام

نتیجه آن که زیارت اربعین، نوعی «تجدید میثاق» با امام حسین علیه السلام و اهلبیت و امامان معصوم علیهم السلام است. ابراز وفاداری نسبت به آنان و راه و مرامشان، ابراز عداوت و برائت نسبت به قاتلان و دشمنان آنان، تولّی و تبرّی، اعلام آمادگی برای جانفشانی در راه مقدّس آنان، بیان مواضع و همبستگی با خطّ نورانی اهلبیت پیامبر، تبعیّت و تسلیم و نصرت، شناخت چهره های حق و باطل و رهبران «نور» و «نار» و مسئله جهاد و شهادت و خطّ ایثارگری در راه مکتب و عقیده، که دستاورد شناخت فلسفه عاشورا و قیام حسینی است که همه این موارد با محوریت امام علیه السلام است و این همان هدف والای «موکب اول» است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha