یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد و جمعی از نمایندگان طلاب به بیان نکات خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب نیز در ابتدای این جلسه ضمن شادباش گویی به مناسبت میلاد رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله  و امام صادق علیه السلام و تبریک هفته دفاع مقدس و هفته وحدت، خطاب به مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: جنابعالی جزو افتخارات حوزه های علمیه بوده و همواره مدیریت حوزهای علمیه، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه برای مجمع نمایندگان طلاب، مهم و مورد احترام است و ما نمایندگان مفتخریم که جهت خدمت به طلاب همواره مورد رهنمودها و حمایت های بزرگان از جمله شما هستیم.

وی ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب دارای ۳۱ مجمع استانی است و از مدیر حوزه های علمیه خواهانیم یکی از نمایندگان طلاب به انتخاب خود نمایندگان آن استان، عضویت دائمی در شورای حوزه علمیه هر استان داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: شرکت نمایندگان طلاب در کمیسیون های مرکز مدیریت حوزه های علمیه از دیگر درخواست های منطقی است تا بتوانیم پیشنهادات و نظرات جمع فاخر نمایندگان طلاب را به سمع شما برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر بیان داشت: حضور مجامع استانی در معیت جنابعالی و قائم مقائم حوزه در سفرهای استانی از دیگر درخواست هاست تا نمایندگان طلاب بتوانند حضور پررنگ تری در برنامه های حوزه های علمیه استان های خود داشته باشند.

وی اظهار داشت: نمایندگان طلاب و فضلا خواهان دیدار با رهبر معظم انقلاب هستند و امیدواریم شما مدیر محترم حوزه های علمیه این هماهنگی را با دفتر حضرت آقا انجام دهید.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: دیدار مدیر حوزه های علمیه با طلاب هر استان از دیگر تقاضاهاست تا طلاب و فضلای هر استان در جلسه ای مستقل بتوانند سخنان خود را به شما رسانده و ازنقطه نظرات شما استفاده نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر خاطرنشان ساخت: مسئله انتخابات، از مسائل مهم کشور است و نمایندگان طلاب و فضلا می توانند افراد امین و مطمئن و چشم بینای شما در سراسر کشور باشند.

وی بیان داشت: بازنگری اساسنامه مجمع نمایندگان طلاب از ضروریات است تا مطابق با زمان، بروزرسانی گردد و در این موضوع، نیازمند حمایت های بزرگان حوزه هستیم تا پاسخگوی مطالبات حوزویان باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب در پایان حضور ۵۰ نماینده ایثارگر و ۷۰ استاد در این مجمع را مایه مباهات دانست و اظهار داشت: ما موضوع تبلیغ را همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مهم و در شرایط کنونی لازم می دانیم و آماده فعالیت مستمر و تخصصی در زمینه همکاری با معاونت تبلیغ حوزه هستیم.

در ابتدای این جلسه، هشت نفر از نمایندگان طلاب و فضلا نیز به بیان نظرات و نکات خود پرداختند.

حجت الاسلام قرائتی، نماینده طلاب کاشان اظهار داشت: ما در حوزه علمیه، از مدیریت سنتی گذشته و شاهد مدیریتی سازمانی هستیم؛ اما باید آثار و برکات مدیریت سنتی مانده و شاهد آثار جدید در مدیریت سازمانی باشیم.

وی ابراز داشت: ما نیازمند سازوکار بهتری برای طلاب و فضلای فارغ التحصیل در سطح جامعه هستیم و باید برنامه ریزی بهتری برای آنان صورت بپذیرد.

نماینده طلاب کاشان خاطرنشان ساخت: هویت دادن به طلاب از ضروریات است و حمایت از معمرین نیز از دیگر مسائلی است که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

حجت الاسلام علیزاده، نماینده طلاب و فضلای تالش نیز در این جلسه گفت: ما در زمان مدیریت آیت الله اعرافی، شاهد برنامه های مناسبی در حوزه بوده ایم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ابراز داشت: حوزه در مسئله تبلیغ با مشکلاتی مواجه است و باید برای مبلغان، حمایت های مناسب بهتری برنامه ریزی شود.

نماینده طلاب تالش خاطرنشان ساخت: معیشت طلاب نیز از دیگر مسائلی است که باید رسیدگی عاجل نسبت به آن صورت بگیرد؛ چراکه برخی از طلاب در وضعیت أسفناکی بوده و ناراحتی های بسیاری را به وجود آورده است.

حجت الاسلام حیادر، نماینده طلاب اهواز نیز به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: حوزه در تولید علم حرکات خوبی داشته؛ اما در توزیع علم با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و بدنه حوزه از این تولیدات مطلع نیست و گاهی موجب خود کم بینی می شود و باید در مسائل رسانه ای، کارهای بیشتری صورت بگیرد.

وی ابراز داشت: پیشرفت های حوزه در عرصه های پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، بین الملل و ... غیرقابل انکار بوده و منکر آن بی انصاف است؛ اما زیرساخت های حوزه به اندازه این پیشرفت ها، رشد نکرده است.

نماینده طلاب اهواز خاطرنشان ساخت: استقلال حوزه همیشه مورد تأکید مراجع عظام تقلید بوده است و ما نیازمند موضع گیری های صریح از مدیر محترم حوزه های علمیه در برخی موضوعات هستیم و مردم و جامعه از ما توقع دارند.

حجت الاسلام حیادر بیان داشت: کاربردی کردن و عینی کردن معارف دینی در سطح جامعه از مسائل مهمی است که باید در حوزه برای آن برنامه داشت.

حجت الاسلام گلزاده، نماینده طلاب قوچان هم اظهار داشت: حوزه باید بتواند متوکل بالله و متوسل بالائمه تربیت کند و اگر این مهم در حوزه دیده شد، زیبا و ماندگار خواهد بود.

وی ابراز داشت: باید شاهد حوزه ناب، اصیل و ولایت مدار باشیم و مبلغان ما باید نمایانگر این نکات مهم بوده و اخلاق مدارانه در سطح جامعه حضور داشته باشند.

نماینده طلاب قوچان خاطرنشان ساخت: حوزه باید زمینه های علمی که نور است را برای طلاب و فضلا مهیا نموده و در مسئله آموزش و پژوهش قدم های بلندتری را بردارد.

حجت الاسلام گلزاده ابراز داشت: ما باید عالم به زمان تربیت کنیم و آینده نگری و زمان شناسی از ضروریات امروز حوزه است.

حجت الاسلام حسینی، نماینده طلاب و فضلای الشتر در این جلسه اظهار داشت: برخی از افراد، شخصیت ساز و برخی دیگر، شخصیت سوز هستند و ما گاهی در کشور می بینیم که دچار شخصیت سوزی می شویم.

نماینده طلاب الشتر خاطرنشان ساخت: شناسایی طلاب ممحض و با انگیزه و دغدغه مند در حوزه و حمایت از آنان برای خالی نماندن حوزه از نخبگان از ضروریات است.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: توسعه تبلیغ از دیگر ضروریات امروز حوزه است که رهبر معظم انقلاب نیز اولویت اول حوزه های علمیه را مسئله تبلیغ عنوان کردند.

وی اظهار داشت: یکی از ابتکارات و خلاقیت مدیر حوزه های علمیه، هدایت تحصیلی است که البته باید حمایت های بیشتری از آن صورت بگیرد.

نماینده طلاب الشتر ضمن تقدیر از گسترش طرح امین در مدارس آموزش و پرورش، ابراز داشت: تصویب قانونی واحد، فراگیر و الزام آور برای تمام سطوح حوزه در مسئله عناوین حوزوی از دیگر ضروریات است.

حجت الاسلام عسکری، نماینده طلاب خمینی شهر نیز در این جلسه به بیان نظرات خود پرداخت و خاطرنشان ساخت: نمایندگان طلاب در پیگیری امور طلاب منطقه خود نیازمند ساماندهی ظرفیت هایی هستند که می توانند به لحاظ قانونی استفاده کنند و تعریف و تبیین مناسبی برای آن نشده است.

وی ابراز داشت: یکی از ظرفیت هایی که می تواند به مدیر حوزه های علمیه برای حل مشکلات طلاب و فضلا کمک نماید، نمایندگان طلاب هستند که می توان از آن بهره برد.

نماینده طلاب خمینی شهر بیان کرد: بر خلاف برنامه های بلندمدت حوزه، برنامه های کوتاه مدت و میان مدت حوزه محسوس نیست.

حجت الاسلام مولا، نماینده طلاب و فضلای کرمان نیز در این جلسه گفت: مسجد اعظم قم، مرکز برگزاری دروس بزرگ خارج حوزه است؛ اما متأسفانه شاهد آن بودیم که تبلیغ بهائیت در آن صورت گرفته و باید با این نوع تفکرات مقابله شده و از آن جلوگیری شود.

حجت الاسلام شهرستانی، نماینده طلاب ارومیه در این جلسه اظهار داشت: ما در سطح جامعه شاهد هستیم که هر نهاد برای حفظ حرمت لباس مخصوص خود، نظارت هایی را در نظر گرفته است و ما در حوزه نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بروزرسانی علوم و مهارت های طلاب و فضلا نیز از دیگر ضروریات امروز حوزه است که باید به آن اهمیت داد.

نماینده طلاب ارومیه در پایان گفت: کیفیت گرایی در حوزه مورد توجه است، اما با حد مطلوب فاصله داریم و باید تلاش های بیشتری صورت بپذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha