جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 1152239
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/بانوی طلبه و مادر ۵ فرزند گفت: فرزندآوری یک جهاد بزرگ است و یقینا این جهاد سختی‌هایی را به همراه دارد.

صدیقه کلیجی، از طلاب مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، اظهار کرد: بنده یک مادر ۳۱ ساله و با افتخار خانه دار هستم و سطح دو حوزه را به اتمام رساندم؛ دارای ۵ فرزند یعنی سه پسر و دو دختر هستم.

این بانوی طلبه ادامه داد: زمانی‌که دو فرزند بزرگ‌تر همبازی بودند، به‌شدت حس رقابت در آن‌ها وجود داشت و نسبت به هم گذشت نداشتند، با راهنمایی مشاوره و تولد فرزند سوم، گذشت‌وفداکاری را یاد گرفتند و این مشکل حل شد.

وی تاکید کرد: با عنایت خداوند در بارداری بعدی، صاحب فرزندان دوقلو شدم و با وجود سختی‌ها، اوضاع تربیتی فرزندان اول و دوم، بهبود پیدا کرد.

خانم کلیجی خاطرنشان کرد: همسر بنده تک فرزند بود و به داشتن تعداد کم فرزند اصرار داشت اما الان صاحب ۵ فرزند هستیم، چند فرزندی چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد ولی ما همه چیز را به فال نیک می‌گیریم، چراکه بحث جهاد و عمل به امر رهبر معظم انقلاب مطرح است، قطعا جهاد با سختی همراه است.

وی گفت: امروز اگر کسی به خاطر سختی تربیت و بزرگ کردن فرزند از این کار امتناع بورزد و به سخنان جانشین امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) گوش ندهد، قطعا در برابر فرامین امام زمان نیز بهانه خود را دارد؛ سختی در این مسیر فراوان است و توان جسمی و روحی زیادی را از انسان می‌گیرد و ما در این راه از خداوند طلب کمک می‌کنیم.

این بانوی طلبه بیان کرد: خداوند می‌فرماید، من خود روزی می‌دهم، تو نگران نباش؛ در حقیقت خداوند به هرکسی که به او ایمان دارد به صورت‌های مختلف روزی می‌رساند؛ همسر بنده کارمند هستند، اما خانواده‌ها کمک کار ما هستند و واسطه رزق ما شده‌اند، صاحب‌خانه‌ خوبی در مسیر زندگی ما قرار گرفت و طی این سه سال، مبلغی برای رهن و اجاره اضافه نکرده است؛ ما به وعده خداوند یقین داریم و برای آن غصه نمی‌خوریم.

خانم کلیجی ادامه داد: یکی از مشکلات تک فرزندی، توجه بیش از حد کودک به رفتار و حرکات پدر و مادر، وابستگی بیش از حد به آن‌ها و صحبت بیش از حد با ما بود، باید همواره او را سرگرم می‌کردیم که در زمان‌هایی خسته کننده بود، اما با تولد فرزند دوم، هم‌بازی پیدا کرد و با تولد فرزندان بعدی، همکاری‌شان در کارهای منزل بسیار زیاد شد، پسر بزرگم آشپزی می‌کند، نان می‌خرد، جارو می‌کشد، ظرف می‌شوید و ... در حقیقت در منزل ما برای انجام کار، کسی منتظر کس دیگری نمی‌ماند، هرکس گوشه‌ای از آن را به عهده می‌گیرد، فرزندانم مسئولیت‌پذیرتر شده‌اند، ما با عشق به هم کمک می‌کنیم که لطف خداوند است، بزرگ‌ترهای ما معتقد بودند بچه اول که خوب تربیت شود، بقیه بچه‌ها، با دیدن رفتارهای او تربیت خواهند شد، خانه‌ای که در آن بچه زیاد است، خودشان یاد می‌گیرند که نیازهای خود را برطرف کنند، بطور مثال سر سفره، دیگر نیازی نیست که غذا را به دهان‌شان بگذاریم، بلکه خودشان برای خوردن غذا تلاش می‌کنند، یا زمانی که با خواهر و برادراشان دعوا می‌افتند، خودشان به نتیجه می‌رسند و موضوع را حل می‌کنند؛ اینطور بچه‌ها در آینده نیز می‌توانند در مواجهه با چالش‌های اجتماع بهتر روبه‌رو شوند و مسائل را حل کنند، فرزندی که بدون خواهر و برادر زندگی می‌کند در کودکی دچار چالش نمی‌شود و همه چیز برایش فراهم است و هیچ زمانی توقع چیزی برخلاف سلیقه اش را ندارد.

وی تاکید کرد: به طور کلی داشتن چند فرزند سخت و خسته کننده است، اما داشتن همسری همراه و قدردان باعث می‌شود بچه‌ها نیز یاد بگیرند که برای مادر ارزش قائل شوند، بطور مثال زمان هایی که من خسته می شوم پسرم مسئولیت بچه‌ها را برای زمانی به عهده میگیرد تا من کمی استراحت کنم.

خانم کلیجی ادامه داد: گاهی اتفاق افتاده که به خاطر داشتن ۵ فرزند با انتقاد اقوام و نزدیکان حتی در خانواده های مذهبی مواجه می شویم، اما کسی که برای خودش هدف دارد نباید این مسائل او را از هدفش دور کند.

وی تاکید کرد: فرزند آوری برکات مادی و معنوی زیادی دارد، ما در بارداری اول ماشین خریدیم، بعد از فرزند دوم ماشین خود را عوض کردیم، بعد از دوقلوها، قدرت خرید ما به طرز معجزه آسایی بیشتر شد، خیلی راحت مسائل مادی در زندگی ما پیش می‌رود و به لطف خدا، محتاج کسی نمی‌شویم، همسر و فرزندانم درکار خانه مشارکت زیادی دارند و نسبت به هم حس همدلی و از خودگذشتگی داریم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha