شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
1

حوزه/ به همت بنیاد شیخ انصاری اولین نشست از سلسله نشست های «منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی(ره)» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با موضوع« تأثیر متقابل فقه و اخلاق در انسان‌سازی و جامعه‌سازی» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین گرجیان در این نشست بیان داشت: باتوجه‌به حیث هستی‌شناسی و انسان‌شناسی اسلامی، سه سطح عالم عقل، عالم مثال و عالم ماده قابل تصویر است که باید انسان و هستی را در این سه سطح بررسی کرد.

وی افزود: با این تبیین طریقت و شریعت هر دو در یک مسیر قرار می گیرند و نباید این دو را از هم تفکیک کرد. فقه را نباید محدود به شریعت و واجبات و محرمات کرد، بلکه باید در کنار عالم ماده، مراتب انسانی عقل، مثال نیز لحاظ شود. به عبارتی بین علم و اخلاق تعارضی نیست و هر کدام نشان دهنده بخشی از ساختار انسان‌شناسی است.

این استاد حوزه در ادامه ابراز داشت: منکر حقیقت و ظرفیت فقه در انسان‌سازی نیستیم، اما نباید تک ساحتی دیده و فقه را حداقلی معنا کرد. با نگاه فقه حداقلی، اگر بحث‌های معارفی بخصوص قرآن کریم از نظام اجتهادی حذف شود، هیچ اتفاقی در خروجی فقهی نخواهد داشت! و این نشان از آن دارد که بین علوم اسلامی جدایی و افتراق حاصل شده است. درحالی‌که امام خمینی(ره) با فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر سعی در وحدت و یگانگی علوم در استنباط دین داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha