شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
نماز جمعه قم

خطیب جمعه قم در رابطه با اقدامات دانشجویان غربی در دانشگاه ها در حمایت از مردم فلسطین گفت: این اتفاق یادآور تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که چند سال قبل در امید به آینده روشن و پیچ تاریخی دنیا، دو نامه برای جوانان آمریکا و اروپا نوشتند و در این دو نامه در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را دولتمردان و نخبگان قرار ندادند بلکه جوانان و نسل آینده ساز را مخاطب قرار دادند. از ابعاد مهم این نامه ها تلاش برای راهبرد جهانی بیداری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: عملیات وعده صادق دارای ابعاد گسترده و چند لایه برای ایران، منطقه و جهان بوده است و جمهوری اسلامی ایران با این اقدام، محاسبات چند کشور قدرتمند را در هم ریخت.

وی ادامه داد: این امر به گونه ای بوده است که تظاهر کنندگان نسبت نتانیاهو در خیابان های تلاویو تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل می کردند و خطاب به رهبر معظم انقلاب گفتند ما را از دست نتانیاهو نجات بدهید.

امام جمعه قم اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان فرمودند همه بدانند هیچ راه حلی برای فلسطین به جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، مسیحی و یهودی آن وجود ندارد و عادی سازی با رژیم صهیونیستی مشکلی را حل نمی کند.

وی در رابطه با اقدامات دانشجویان غربی در دانشگاه ها در حمایت از مردم فلسطین گفت: این اتفاق یادآور تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که چند سال قبل در امید به آینده روشن و پیچ تاریخی دنیا، دو نامه برای جوانان آمریکا و اروپا نوشتند و در این دو نامه د برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را دولت مردان و نخبگان قرار ندادند بلکه جوانان و نسل آینده ساز را مخاطب قرار دادند. از ابعاد مهم این نامه ها تلاش برای راهبرد جهانی بیداری اسلامی است.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: استکبار جهانی و دشمنان بشریت همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می کردند و در هر نقطه هر نهضتی که با هدف بیداری ملت ها از بندها استعمار و استثمار قد علم کردند نظام استکبار جهانی به دنبال خاموش کردن صدای آن‌ها بر آمده است زیرا اگر این بیداری شکل بگیرد مانع منافع نامشروع آن‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: این مستکبران زالو صفت اگر ببینند که ملت هایی بیدارند می‌دانند که نمی‌توانند به منافع شان برسند. اکنون جوانان غربی با حماسه طوفان الاقصی بیدار شدند و این همان رمز نامه نگاری رهبر معطم انقلاب با جوانان غربی است.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) ضمن تبریک دهه کرامت گفت: این دهه با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و در نیمه آن گرامیداشت احمد بن شاهچراغ (ع) است و با میلاد امام رضا (ع) به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: خروجی دهه کرامت صراف شادی نیست بلکه باید خروجی آن تکریم اهل بیت (ع) و عمل به مطالبه های اهل بیت (ع) باشد و معرفت مردم نسبت به آنها بالا برود و زیارت های با معرفت داشته باشند.

امام جمعه قم افزود: خروجی دیگر این است که باید عمل به احکام دین قوت بگیرد به خصوص این امر باید از ناحیه بانوان و دختران باشد زیرا روز میلاد حضرت معصومه (س) روز دختر است. دختران با تاسی از این بانوی بزرگوار باید در عین حضور در جامعه و کمک به مردم، حجاب و عفاف را حفظ کنند و توطئه دشمن را برای بی بند باری خنثی کنند. جوانان ما به ویژه جوانان قم باید برای سایر جوانان در التزام وعمل الگو باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه با اشاره به شهادت امام صادق (ع) عنوان کرد: در چنین روزی مزدوان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه حمله کردند و طلاب و مردمی که در مراسم شهادت امام صادق (ع) شرکت کرده بودند را مورد ضرب و شتم قرار دادند و همانگونه که خداوند وعده داده است که « فَإِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ یُسرًا» این حادثه سر آغاز نهضت اسلامی شد و به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

وی گفت: منصور دوانیقی قصری به نام حمرا داشت. زمانی که در آن قصر می نشست روز زبح نامیده می شد؛ زیرا قصد جنایت و کشتن افراد را می کرد. روزی دستور می دهد که امام صادق (ع) بدون لحظه ای درنگ نزد او بیاورند ربیع یکی از فرزندان خود را مامور احضار امام می کند، او از دیوار خانه وارد می شود و اما را با سر و پای برهنه می برد. منصور تا امام صادق را می بینند شروع به جسارت کردن می کند و قصد جان اما مرا می کند اما به اعجاز الهی ورق بر می گردد و امام (ع) نجات پیدا می کند.

نماینده ولی فقیه در قم ادامه داد: بیاد بدانیم که همه مصیبت ها و رنج هایی که بر اهل بیت وارد شده است برای چه چیزی بوده است و این آگاهی به قدری مهم است که امام باقر می فرماید:« مَنْ لَمْ یَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِیَ إِلَیْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُکِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِیکُ مَنْ أَبَی إِلَیْنَا فِیمَا وَلَّیْنَاهُ؛ هر که ستم ها و حق کشی هایی را که به ما رسیده و مصیبت هایی را که به تحمیل شده است را نشناسد و به آن معترف نباشد با آن کسی که بر ما ستم رانده شریک است.

وی افزود: همه سختی ها و رنج های ائمه (ع) بر ای این است که در طول امامت شان به دنبال حاکمیت الهی بودند و اگر گوشه می نشستند و به بیان مسائل شرعی و اخلاقی می پرداختند کسی به آن‌ها کار نداشت اما ظالمان زمان میدانستند که ائمه (ع) داعیه امامت دارند و امام نیز به معنای رئیس دین و دنیا است.

خطیب جمعه قم اظهار کرد: ما باید از سیره امام صادق (ع) و اهل بیت (ع) پیروی کنیم و نمی توانیم بگوییم حکومت اسلامی به ما ربطی ندارد و دین از سیاست جدا است. کسی که می گوید حکومت اسلامی به ما ربطی ندارد از اسلام، امامت و ولایت چیزی نفهمیده است.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول با بیان اینکه برای رسیدن به تقرب الهی رتبه اول برای ترک گناهان است، عنوان کرد: امام علی (ع) می فرماید:«جتناب السیئات أولی من اکتساب الحسنات؛ دوری کردن از بدی‌ها برتر از انجام خوبی ها است.»

وی در رابطه با جریان شناسی منافقین در عصر پیامبر(ص) گفت: خداوند در آیه سوره توبه می فرماید: «وَلَا عَلَی الَّذِینَ إِذَا مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا یَجِدُوا مَا یُنْفِقُونَ؛ و همچنین بر آن مؤمنانی که چون مهیای جهاد شده و نزد تو آیند که زاد و لوازم سفر آنها را مهیا سازی و تو پاسخ دهی که من مالی که به شما مساعدت کنم ندارم برمی‌گردند در حالی که از شدت حزن اشک از چشمانشان جاری است که چرا نمی‌توانند مخارج سفر خود فراهم سازند (بر آن‌ها هم حرج و گناهی بر ترک جهاد نیست)»

امام جمعه قم تصریح کرد: خداوند در آیات قبل بیان کرده بود که ضعفا، بیماران و کسانی که وسایل جنگی برای رفتن به جبهه رفتن ندارند از رفتن به جنگ معاف هستند و در این آیه گروه چهارمی که از رفتن به جبهه معاف هستند را معرفی می کند و می فرماید گروه چهارم کسانی هستند که برای رفتن به جبهه وسایل می خواهند و شما اماکن تجهیز کردن آن ها را ندارید.

وی گفت: گروه چهارم توان مالی برای جبهه رفتن ندارند اما چنان دلباخته همراهی رسول خدا (ص) و مجاهدت برای خدا بودند که از این محرومیت اشک حسرت می ریختند.

خطیب جمعه قم افزود: گروه چهارم از گروه سوم که به خاطر نداشتن تجهیزات از رفتن به جبهه معاف شدند از نظر عذر و مصداق جدا نیستند اما گروه چهارم دارای ویژگی بودند که گروه سوم نداشتند؛ گروه چهارم برای نرفتن به جبهه اشک ریزان بودند.

وی بیان کرد: از عوامل پیروزی اسلام در آن دوران این است که افراد برای رفتن به جبهه از یکدیگر سبقت می گرفتند و اگر نمی‌توانستند به جبهه بروند غمگین می شدند.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) یادآور شد: در دوران دفاع مقدس نیز افرادی بودند که برای رفتن به جبهه شناسنامه شان را دستکاری می کردند تا بتوانند به جبهه بروند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha