یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: امثال شهید آوینی جلوه‌های هنر اسلامی بودند، زندگی، شجاعت و کرامت انسانی، درک دقیق و بصیرت آن‌ها از آنان هنرمند ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عصر شنبه در دیدار با اعضای بسیج هنرمندان اظهار کرد: ایام خیر، برکت، رحمت الهی، ماه فضیلت، ماه ضیافت، ماه عظمت، کرامت، رمضان‌المبارک را تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن اصرار دارد هر مسئله‌ای را به توحید ختم کند، برای مثال می‌گوید ولی شما پیغمبر است، ولی شما امیرالمؤمنین و اولاد امیرالمؤمنین هستند، همه این موارد را می‌گوید و اهمیت ولایت آن‌ها را نیز بیان می‌کند، اما در نهایت می‌گوید بدانید هر چه ولایت است متعلق به خداست، پیغمبر و امام مجرای ولایت الهی هستند، منشاء نیستند، این یعنی ولایت را توحیدی می‌کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا در چند جای قرآن فرموده هر چه عزت است فقط متعلق به خداست. بله، عزت خداست که به پیغمبر سرایت کرده است، چون پیغمبر خداست صاحب عزت است، علی (ع) و اولاد او چون به خدا متصل هستند عزیز هستند، یعنی خدا این را به توحید ختم می‌کند. وی بیان کرد: خداوند خیلی از جاها از قوت سخن گفته است، اما در جاهای دیگری برای این‌که ما اشتباه نکنیم و از توحید فاصله نگیریم فرمود «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً»، یعنی همه قوت‌ها متعلق به خداست، در رابطه با شفاعت و بسیاری از موضوعات دیگر نیز می‌توان این معنا را در قرآن دید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تاکید کرد: بدانیم که هنر، آفریده خدا و مهندسی الهی است، بنابراین هنر از هر کجا سر زد باید بدانیم که به خدا بر می‌گردد؛ هر چه هنر است متعلق به خداست، هنر ما این است که هنر خدا را کشف و درک می‌کنیم، هنر خدا را تدبر کرده و پیدا کنیم و توجه ما را جلب کند.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: امام‌ حسین(ع) هنر خداست، اما مگر همه می‌فهمند امام‌ حسین (ع) کیست؟ قرآن هنر برجسته خدای متعال در این عالم است، اما چه کسانی این را می‌فهمند؟ آن‌هایی که وقتی پیغمبر قرآن می‌خواند سرشان را بر می‌گرداندند بویی از هنر نبرده بودند، اما مؤمنین این هنر را می‌فهمیدند. وی عنوان کرد: حقیقتاً قرآن بزرگ‌ترین هنر عالم است، انسان بزرگ‌ترین هنر است، اگر این‌گونه نبود خدا نمی‌فرمود فتبارک الله احسن‌الخالقین، خدا به خودش تبریک گفت زمانی که روح در انسان دمیده شد و این موجود هنرمندانه و با تجلی هنر الهی پا به میدان گذاشت، جهان، انسان و قرآن تجلی هنر خدا هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: افرادی در این عالم آمدند که جلوه‌های هنر به معنای حقیقی و فوق‌العاده بودند، تمام انبیا تجلی هنر خدا هستند، نحوه زندگی آن‌ها و استفاده‌ای که از عمر خود کردند و استفاده‌ای که به آدم‌ها رساندند، ائمه اطهار تجلی هنر خدا هستند، گاهی حتی خودشان کمک کرده‌اند که ما آن‌ها را بشناسیم، برای مثال امیرالمؤمنین (ع) راجع به شخصیت خودشان فرمودند من کوهی سر به فلک کشیده هستم که از دامنه‌های من سیل‌ها و رودها جاری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اینکه حضرت می‌فرمایند از دامنه‌های من سیل جاری است، می‌دانید که چشمه‌ها به هم می‌پیوندند و نهر می‌شوند، نهرها به هم می‌پیوندند رودی را تشکیل می‌دهند، این رودهای کوچک کم‌کم به رودهای خیلی بزرگ تبدیل می‌شوند، همچنین می‌بینیم تمدن‌های بشری همیشه کنار رودخانه‌های بزرگ شکل گرفته‌اند، در حقیقت امیرالمؤمنین(ع) می‌خواهند به ما بگویند آن چیزی که به نام تمدن در کنار رودخانه‌ها شکل گرفت تمدن انسانی نبود، بلکه تمدن سنگ و آجر و تمدن مادی انسانی بود، حضرت می‌خواهند به ما یاد بدهند که تمدن انسانی حقیقی، تمدن کرامت انسانی، تمدن عدالت انسانی، فقط و فقط در کنار رود معارف علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) شکل می‌گیرد

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: این‌ها چشمه هستند، چقدر از این چشمه‌ها از وجود امیرالمؤمنین (ع) جوشیده است، این چشمه‌ها که به هم بپیوندند نهر و رود می‌شوند، تمدنی که با این چشمه‌ها ساخته می‌شود و آدم‌هایی که با این چشمه‌ها تربیت می‌شوند و بر اساس این‌ها جان می‌گیرند و با تغذیه از این چشمه‌ها رشد می‌کنند، این‌ها تمدن‌سازانی می‌شوند که رهبر فرزانه انقلاب همواره ساختن ان تمدن را به ما توصیه می‌فرماید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: امثال شهید آوینی جلوه‌های هنر اسلامی بودند، زندگی، شجاعت و کرامت انسانی، درک دقیق و بصیرت آن‌ها از آنان هنرمند ساخت.

وی ادامه داد: سرمایه‌های هنری به واسطه هنرمندان باید به مردم معرفی شوند، یعنی هنرمندان حلقه اتصال مردم و سرمایه‌های هنری هستند.

شهید آوینی جلوه هنر اسلامی بود

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha