پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 1098536
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
1

حوزه/ در نشستی با حضور صاحبان ایده و سکوداران انقلابی از حوزه و دانشگاه، طرح «به اندازه انقلاب» از سوی کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام در قم ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «به اندازه انقلاب» عنوان طرحی است برای تجمیع مسائل طراحی دینی پلتفرمها و سکوها، تولید ادبیات و پاسخ یابی به مسائل طراحی دینی با استفاده از ظرفیت طراحان و ایده‌داران پلتفرم‌های اسلامی و انقلابی و نیز ظرفیتهای نهاد دین، علم و صنعت و ایجاد فضایی برای انس و الفت هر چه بیشتر تمام کسانی که دغدغه‌مند این عرصه هستند.

در نشستی که با حضور صاحبان ایده و سکوداران انقلابی در سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی شهر مقدس قم برگزار شد، حجت‌الاسلام رضا سامان مسئول کارگروه مطالعات فضای مجازی به معرفی طرح «به اندازه انقلاب» پرداخت و گفت: در راستای آرمان و ایده فضای مجازی طراز انقلاب، سهم سکوها در کنار تلاش‌های حوزه محتوا و رگولاتوری بسیار پررنگ است و پلتفرم‌ها حکمرانان و پیشتازان این عرصه هستند.

وی در این زمینه چند سوال اساسی را مطرح کرد: کدام زیست بوم و کدام سکوها می‌توانند به اندازه انقلاب و به اندازه حرفی که برای تمدن اسلامی داریم کارگشا باشد؟ کدام سکوها شایسته برآورده کردن انتظار سکان دار انقلاب اسلامی است که «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است»؟ آیا صرف رونوشت از نمونه‌های خارجی‌ها برای تحقق این انتظار کفایت می‌کند؟ آیا ایده و هدف اسلامی در ظرف خنثی یا غیر اسلامی برد قابل قبولی دارد؟ آیا طراحی اسلامی و انقلابی ممکن است؟ به فرض توان ارائه الگوهای متفاوت، آیا این طراحی جدید لزوما طراحی بهتری در راستای اهداف خواهد بود؟ تمایز این نوع طراحی و این نوع مدیریت جدید در چیست؟ آیا می توان گفت تمایز سکوهای مطلوب با سکوهای موجود در هر آن چیزی است که دین، انقلاب و بوم ما آن را می‌طلبد و آن را می‌سازد؟ به این ترتیب در طراحی دینی و انقلابی و بومی چه مسئله‌ها و چه علومی داریم؟

حجت‌الاسلام سامان افزود: آنچه می‌تواند ایده پلتفرم‌ها و ایده فضای مجازی طراز انقلاب و تمدن اسلامی را ایجاد کند؛ انواع شناخت‌ها و علوم اسلامیِ ناظر به طراحی دینی و حکمرانی اسلامی است که یا در حال حاضر وجود دارد و یا باید تولید گردد و بعد از علم به چیستی و چگونگی سکوهای اسلامی، آن چیزی که می تواند این علم را به منصه ظهور و به مقام اثبات کشاند، سکوداران مؤمن و عالم به این علم است.


وی اظهار داشت: حال یک پله برویم جلوتر و در متن واقعیت و در میدان جنگ تمام عیار فکر کنیم که این علم و این سکوداران را چگونه بیابیم؟ اصلا این علم نزد چه کسی است؟ آیا یک فرد یا گروه می‌تواند ادعا کند این علم را به تمامه دارد؟ یا یک رشته علمی و دینی می‌تواند ادعا کند که توان کشف تمام واقعیت‌های این عرصه را دارد؟ اینجا بحث زیاد است و ماهیت میان رشته‌ای سکوها نیازمند ترسیم گرافی از نقش و ارتباط سلسله مسائل و علوم در این امر است.

مسئول کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام خاطرنشان کرد: پاسخ ما و مسیری که برای این سئوالات و دغدغه‌ها اخذ کرده‌ایم این است که بزرگترین دارایی انقلاب در این مسیر، صاحبان ایده و سکوداران انقلابی و سپس ظرفیت‌های نهفته در نهاد علم و دین و صنعت است که می‌توان از طریق تجمیع مسائل طراحی دینی و پاسخ به آنها در یک حرکت جمعی و منظم و در فضایی مملو از اخلاص و نورانیت و وحدت و اخوت نیروهای انقلابی به این هدف نائل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha