دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آوینی

حوزه / یک کارگردان سینما در آیین گرامیداشت شهید آوینی گفت: شخصیت هنری آوینی به شاعری بیشتر تمایل داشت و فکر می‌کنم سید مرتضی اگر زنده بود فرم سینمای مستند را بعد از جنگ استفاده می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین بزرگداشت سی‌ویکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی «میراث مرتضی» عصر امروز ۲۷ فروردین در تالار وحدت برگزار شد. در آغاز این جلسه سردار علی‌رضا افشار از اعضای اصلی و اولیه جهاد سازندگی که در شکل‌گیری و بازسازی گروه جهاد نقش داشت، گفت: هنر را از لحاظ رویکردی به سه بخش تقسیم می‌کنند. قسمت اول، هنر دولتی است. دولت‌ها تلاش می‌کنند هنر را در اختیار خود گیرند. شکل دوم هنر آزاد است؛ هنری که هیچ قید و بندی را برای خود متصور نیست. این شکل از هنر را غربیان تبلیغ می‌کنند هرچند آنها نیز برخلاف ادعایشان هدف‌هایی را در نظر دارند.

وی افزود: هنر متعهد، سومین شکل از هنر است. در هنر متعهد انسانیت و حقیقت ملاک است. شهید آوینی پرچمدار این شکل از هنر در سینما است. در ابتدای انقلاب، گروهک‌های مختلف فعالیت داشتند. در چنین شرایطی تشخیص حقیقت سخت بود اما در این فضا، آوینی تحت تاثیر اندیشه‌های امام متحول شد و حقیقت را دریافت. تحول آوینی به نحوی بود که فرهنگ ایثار و شهادت را در هنر ساخت و توانست معرف هنر متعهد باشد.

وی در انتها تاکید کرد: هنرمندان باید درباره غزه آثاری تاثیرگذار تولید کنند. برای رسیدن به این خواسته نیز آوینی را الگوی کارشان قرار دهند چون حتی اگر درباره مظلومیت فلسطین فیلم‌های تولید شود اما در آن تاثیرگذاری نباشد هیچ دستاوردی حاصل نخواهد شد.

در ادامه مستند «دهکده برزان» اولین اثر شناخته شده از مرتضی آوینی به نمایش درآمد. این مستند در آرشیو بنیاد روایت فتح و صدا و سیما وجود نداشت و با پیگیری‌های بنیاد روایت فتح و همت فیلم خانه ملی ایران تهیه و در این مراسم برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی این اثر با حضور بهروز افخمی و اسماعیل براری برگزار شد.

براری در آغاز نقد این مستند گفت: در نگاه به تاریخ سینما باید زمان را به عقب برگردانیم و ببینیم چرا این اثر را مطالعه می‌کنیم. تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتن انتظار زیادی است. با مطالعه این فیلم می‌بینیم که آوینی گام های خود را کجا گذاشته است و چگونه قدم برداشته است. این اولین نریشن مرتضی آوینی است، آوینی از نظر من اولین نریشن نویس ایران است. اول این فیلم و آخر آن از نظر ریتم نریشن نویسی متفاوت است و ما آخر فیلم همان آقا مرتضی را می‌بینیم که می‌شناختیم. باید فیلم را از این دیدگاه ببینیم که چگونه مرتضی آوینی خلق شد.

افخمی نیز با بیان اینکه او فیلم بعدی آوینی با عنوان «خان گزیده‌ها» را تدوین کرده، تصریح کرد: احساس کردم مرتضی زیر بار موارد تعیین شده توسط من نمی‌رود و خود او می‌خواهد فرم فیلم را تعیین کند. این فرم ارتباط بین کلام شاعرانه و تصویر، مختص آوینی بود و به تدریج در او پیدا شد. شخصیت هنری آوینی به شاعری بیشتر تمایل داشت و فکر می‌کنم سید مرتضی اگر زنده بود فرم سینمای مستند را بعد از جنگ استفاده می‌کرد.

افخمی در پایان اظهار کرد: آوینی دوست داشت خود حقیقت را کشف کند و از همین رو فرم های مرسوم را نمی‌پذیرفت؛ می‌توان گفت سید مرتضی تلاش کرد این مدل را تحت عنوان «مستند اشراقی» بیان کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha