یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 1155150
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
عملیات وعده صادق از منظر حقوق بین الملل بررسی شد

حوزه/ به همت گروه فقه و اصول پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی نشست علمی «بررسی عملیات وعده صادق از منظر حقوق بین الملل» برگزار شد و  دکتر غلامعلی قاسمی دانشیار دانشگاه قم، بحث خود را در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت گروه فقه و اصول پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی نشست علمی «بررسی عملیات وعده صادق از منظر حقوق بین الملل» برگزار شد و دکتر غلامعلی قاسمی دانشیار دانشگاه قم بحث خود را در این زمینه ارائه کرد.

دکتر غلامعلی قاسمی، عملیات وعده صادق از منظر حقوق بین الملل را تحلیل کرد و گفت: اصطلاح صبر استراتژیک و صبر راهبردی جمهوری اسلامی در خصوص پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا، یک سیاست راهبردی بود و پاسخ ایران در قالب عملیات وعده صادق، جهت جلوگیری از تکرار اقدامات این رژیم صورت گرفت علت پاسخ ایران در این زمان، حمایت داخلی و بین المللی در محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق و همزمانی آن با جنگ غزه بود و یک درخواست و توقع عمومی جهت پاسخ به این حمله بود.

وی افزود: مشروعیت این علمیات، طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و از باب دفاع مشروع است چرا که مطابق با قطعنامه ۳۳۱۴ و توسعه شاخص های حاکمیتی، بخش کنسولی هر کشوری دارای مصونیت است.

دانشیار دانشگاه قم گفت: مشروعیت عملیات از جنبه دفاع جمعی نیز قابل بررسی است چرا که این حمله در خاک سوریه اتفاق افتاده است و سوریه هم این حمله را محکوم کرده و با ایران همراهی کرده است لذا از جنبه دفاع جمعی قابل توجیه است.

وی افزود: می بایست ضرورت نظامی در پاسخ به حمله وجود داشته باشد در این مورد از سوی ایران ضروری بود که به این حمله پاسخ داده شود چرا که باعث جلوگیری از حملات آتی می شد و نیز پاسخی به تمامی حملات سابق این رژیم بر علیه ایران بود. این ضرورت جهت ایجاد بازدارندگی نیز صورت گرفت, ایران بعد از عدم محکومیت شورای امنیت و عدم صدور قطعنامه بر علیه حمله به کنسولگری به صورت فوری به این حمله پاسخ داد.

قاسمی گفت: لازم بود که بین ضرورت نظامی بودن پاسخ و حمایت از افراد غیر نظامی، یک تعادل و تناسب وجود داشته باشد به همین جهت ایران، مواضع غیر نظامی را مورد حمله قرار نداده و اثر و نتیجه این حمله نیز مناسب بود و قوانین بشر دوستانه نیز رعایت شد.

وی افزود: یک اقدام قهری نظامی از سوی یک دولت در مقابل نقض حقوق بین الملل از سوی دولت دیگر است که این اقدام در وهله اول، مشروعیت ندارد اما در رویه دولت ها وجود دارد و دولت قربانی می تواند از اقدام تلافی جویانه استفاده نماید. این مورد هم می تواند اقدام ایران را توجیه کند در شرح منشور سازمان ملل نیز آمده است که کشور قربانی اگر دچار آسیب شود، جهت جلوگیری از آن می تواند از این رویه استفاده کند. کشورهایی مانند آمریکا هم از این اقدام استفاده کرده اند. علاوه بر این که قاعده ۱۴۵ از قواعد عرفی حقوق بین الملل نیز به این اقدام اشاره دارد و کشورها نیز عملا با آن مخالفت نکرده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha