دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
شهید ایرانمنش

حوزه/دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم از فرزند مجاهد شهید حجت الاسلام والمسلمین علی ایرانمنش از مبارزان انقلاب اسلامی و همسنگر شهید باهنر تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام نیکزاد مشاور وزیر آموزش و پرورش با پاسداشت مجاهدان راه حق و حافظان ارزشهای دینی گفت: حقیقتا انقلاب اسلامی حاصل خون پاک شخصیت هایی چون شهید ایرانمنش است.

وی افزود: اگر نگاهی به ترورهای منافقین و دشمنان انقلاب اسلامی در دهه شصت داشته باشیم معمولا شخصیت های اثر گذار و جریان ساز هدف کینه وعداوت دشمن قرار گرفته اند لذا گروهک منافقین وقتی خود را دررویاویی با تفکر واعتقاد راسخ شهید ایرانمنش زبون و حقیر می بینند، دست به ترور او می زنند.

مشاور وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: وقتی به زندگی با برکت این روحانی و معلم شهید نگاه می کنیم به این حقیقت پی می بریم که تنها راه روشن و بدون آزمون و خطا برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، توجه به سیره و منش معلمان و اساتید شهیدی چون حجت الاسلام والمسلمین ایرانمنش است که با رشادت ها، مجاهدت ها و از خود گذشتگی های خود ارزش های والای اسلامی را در تار و پودی از عشق، به قداست و کرامت معلمی نگاشته اند تا اذهان معلمان امروز و فردا و آینده سازان ایران اسلامی با فرهنگ غنی ایثار و شهادت الفتی عمیق گیرند.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با تبریک هفته معلم و ابرازخرسندی ازاینکه یادگار شهید ایرانمنش راه پدر را در کسوت معلمی ادامه داده است گفت: یکی از رسالت های مهم شما به عنوان فرزند معلم شهید، جهان بینی مبتنی برسیره شهدا و آموزه های دینی است که باید با تبیین سبک زندگی پدر والا مقام خود، خصوصیات شهدا را به نسل جوان منتقل نمود تا قدردان انقلاب و شهدا باشند.

*شهید ایرانمنش را بیشتر بشناسیم

شهید حجت الاسلام علی ایرانمنش سال ۱۳۱۱ در شهرکرمان متولد شد، از دوران دبستان با شهید باهنر همراه و همگام بود. این دو دوست در سال ۱۳۳۱ به صلاحدید استاد خود حاج آقا حقیقی، برای گذراندن مدارج عالی تحصیلی به حوزه علمیه قم عزیمت کردند. در آنجا نزدیک به هشت سال از محضر اساتید عالیقدری چون ایات عظام بروجردی، امام خمینی (ره)، آقا شیخ محمد جواد اصفهانی، سلطانی، مجاهدی و علامه طباطبایی بهره بردند.

در سال ۱۳۳۷ هر دو موفق به اخذ درجه لیسانس از دانشکده الهیات شدند. بعد از آن شهید باهنر برای ادامه تحصیل در تهران ماند و شهید ایرانمنش به کرمان بازگشت. به این ترتیب دست سرنوشت بعد از سالیان متمادی آن دو را از یکدیگر جدا ساخت.

در دهه ۱۳۴۰ با لباس مقدس روحانیت در آموزش و پرورش به شغل شریف معلمی پرداخت. اخلاق و رفتار او در همکاران و به خصوص شاگردان و دانشجویان نفوذ کرد. سعی می کرد کتابهای زمان طاغوت را بر اساس موازین اسلامی تعلیم دهد. به خصوص در مقطع دانشجویی با بیان «احکام» به عنوان یک ماده درسی، جوانان را با اسلام آشنا می کرد. او با شیوه ای منطقی به افشاگری مظالم رژیم ستمشاهی پرداخت و افکار عمومی را به سمت رهنمودهای امام خمینی سوق داد.

بعد از حمله وحشیانه عمال رژیم شاه به مسجد جامع کرمان، فرهنگیان پس از تعطیل کردن کلاس ها در اداره آموزش و پرورش تحصن کردند. اولین کسی که واقعه مسجد جامع را تشریح کرد و فرهنگیان را در حرکت انقلابی، تحصنها، ‌اعتصابات و راهپیمایی ها مصمم ساخت شهید ایرانمنش بود.

پس از پیروزی انقلاب به همان کار باارزش معلمی خویش ادامه داد تا در سال ۱۳۵۹ از طرف شهید باهنر به سمت مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان منصوب شد. در همین دوران مدتی نیز به سمت امام جمعه موقت کرمان منصوب گردید و چند صباحی به این مهم اشتغال داشت. تا در بهمن ۱۳۵۹ مصلحت را در آن دید که مدتی دست از فعالیت در سمت های فوق بکشد.

در سال ۱۳۶۳ مجددا به سمت مدیر کلی آموزش و پرورش استان کرمان منصوب شد. با وجود درگیریها و گرفتاری ها به مسئله جنگ تحمیلی بیش از هرچیز اهمیت می داد.

سرانجام صبح روز ۲۷ بهمن سال ۶۵ قرار بود قبل از اعزام در جمع رزمندگان و دانش آموزان سخنرانی داشته باشد. همه انتظار می کشیدند ساعت از موعد مقرر گذشت ولی خبری از او نشد، در لحظاتی که دیگر انتظار صبر و طاقت را از کف همه ربوده بود، یکی از دانش آموزان آشفته به میان جمع دوید و جریان ترور ایشان را اعلام کرد و منافقین کوردل با انتشار اطلاعیه ای/ اعلام کردند که «ما نماینده امام در منطقه جنوب شرق را به قتل رساندیم».

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha