پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
شهید مطهری، سازمان مطلوب روحانیت

حوزه/ نهاد روحانیت و دستگاه رهبری دینی از دیرپاترین و اثرگذارترین نهادهای اجتماعی در همه جوامع به ویژه جامعه ایرانی است. جایگاه ویژه و اثربخش این نهاد، گرچه در طول قرون و اعصار و در دوره‌های مختلف تاریخ ما با فراز و فرودها و افت و خیزهایی روبه‌رو بوده اما هیچ‌گاه به صفر نرسیده و از صحنه اجتماع غایب نبوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «شهید مطهری» با عنوان فرعی سازمان مطلوب روحانیت، ساختار-کارکرد تالیف علی باقری‌فر از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه خبرگزاری کتاب ایران معرفی و بررسی می‌شود.

کتاب «شهید مطهری» به شرح موضوعاتی همچون حوزه و روحانیت در نگاه عام، مزایا و کاستی‌ها، روحانیت و تحولات اجتماعی سیاسی، بایسته‌های اخلاقی و رفتاری روحانیت، نظام تبلیغ و ترویج حوزه، بایسته‌های خطابه و منبر، هدایت و رهبری نسل جوان، لزوم شناخت نسل جدید، اجتهاد و مرجعیت و… پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: نهاد روحانیت و دستگاه رهبری دینی از دیرپاترین و اثرگذارترین نهادهای اجتماعی در همه جوامع به ویژه جامعه ایرانی است. جایگاه ویژه و اثربخش این نهاد، گرچه در طول قرون و اعصار و در دوره‌های مختلف تاریخ ما با فراز و فرودها و افت و خیزهایی روبه‌رو بوده اما هیچ‌گاه به صفر نرسیده و از صحنه اجتماع غایب نبوده است. نقش اثرگذار روحانیت در جامعه ایرانی، فراتر از کمک به افزایش رشد معنوی و اخلاقی مردم، نه تنها تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه را از نظر دور نداشته بلکه در دوره‌هایی در جایگاه بازیگران اصلی این عرصه ظهور یافته و ایفای نقش کرده است.

فارغ از اینکه با این نوع کنش‌گری‌های سیاسی و اجتماعی همدل یا مخالف باشیم و آن را مثبت یا منفی ارزیابی کنیم بر این واقعیت نمی‌توانیم چشم بپوشیم که «هرگونه صلاح و اصلاحی در کار مسلمین یا باید مستقیماً به وسیله سازمان روحانیت که سمت رهبری دینی مسلمین را دارد صورت بگیرد و یا لااقل این سازمان با آن هماهنگی داشته باشد»

در بخش موعظه و مرز آن با حکمت و خطابه آمده است: موعظه و تذکر، نوعی خاص از سخن است در مقابل حکمت و استقلال از جهتی و در مقابل خطابه از جهت دیگر.

اما در مقابل حکمت، از آن جهت است که بر پایه استدلال نیست و برای اقناع عقل و فکر نیست، بلکه برای اقناع و ارضا قلب است و لهذا جنبه تعلیم ندارد که انسان بخواهد سخن تازه‌ای را که طرف نمی‌داند به او یاد بدهد. موعظه یاد دادن نیست، تعلیمی نیست و لااقل هدف این نیست. موعظه تذکار است، یعنی متوجه کردن و متنبه کردن و تجسم دادن یک سلسله مسائل و مطالب است که انسان می‌داند ولی از آنها غافل است و روی آنها را پرده‌ای از غفلت یعنی انبوه اندیشه‌های دنیایی گرفته است. تذکر و مذکر همیشه لازم است و برای هر کس ضرورت دارد. امیرالمومنین علی (ع) گاهی از بعضی اصحاب درخواست موعظه می‌کردند. بدیهی است که شاگرد چیزی ندارد که به استاد بگوید؛ معتذر می‌شدند به اینکه ما در حضور شما چه بگوییم؟ می‌فرمود: در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. از این رو موعظه از نوع تلقین است و واعظ باید قدرت تلقین داشته باشد.

در معرفی این کتاب آمده است: «من روحانیت را از لحاظ هسته اصلی زنده‌ترین دستگاه‌ها می‌دانم ولی عقیده دارم که فقط غُل و زنجیرهایی به دست و پای این موجود زنده و فعال بسته شده و باید او را از قیدها و زنجیرها رها کرد. روحانیت ما درخت اصیل و با ارزش و زنده آفت‌زده است که خودش را باید حفظ کرد و با آفاتش مبارزه کرد. اسلام منهای روحانیت یک تز استعماری است، هیچ چیز نمی‌تواند جانشین روحانیت ما شود.

حاملان فرهنگ اصیل و عمیق و ذی‌قیمت اسلامی تنها در میان این گروه یافت می‌شوند؛ تقواها، ایمان‌ها، معنویت‌ها، اخلاص‌ها و آن جوشش‌ها و جنبش‌ها و فداکاری‌هایی که رمز اصلی بقاء ملت ما است تنها در این سرزمین مقدس سر می‌زند، من نه تنها اصلاح این دستگاه را واجب و لازم می‌شمارم و عملاً آن را مستعبد نمی‌دانم بلکه کاملاً نزدیک و قریب‌الوقوع می‌دانم.» (مجموعه آثار استاد مطهری، ج ۲۴، صص ۵۰۹-۵۰۸، همراه با تلخیص.)

کتاب «شهید مطهری سازمان مطلوب روحانیت» نوشته علی باقری‌فر در ۴۶۵ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان در قطع رقعی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha