یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
آیت الله نمازی

حوزه / نمی‌توان واقعه تاریخی را پیدا کرد که یک عالم بزرگ شیعی با مستکبران قراردادی امضا کرده و یا امتیازی به آنها داده باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله نمازی، سه شنبه شب در جمع مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان که با حضور رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور برگزار شد، گفت: اجتماع اساتید و مدیران مدارس حوزوی یکی از پر خیر و برکت ترین اجتماع‌ها است و باید از این اجتماعات به صورت فنی و کارشناسی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امروز رسالت بزرگی در داخل و خارج کشور و در حوزه جغرافیای جهان اسلام و جهان غرب بر عهده روحانیت شیعه است، افزود: سرمایه‌ای که خداوند در اختیار علمای شیعه به برکت ولایت اهل بیت(ع) قرار داده، یک نعمت ویژه است که دیگران از آن محرومند.

نماینده ولی فقیه در کاشان بیان کرد: در این‌گونه جلسات باید کمیته‌های کارشناسی تشکیل شده و عملکرد حوزه‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف، آسیب‌ها، اشکالات و تهدیدها علمی و معنوی ارزیابی شود.

وی ابراز داشت: ما و شما اساتید و مدیران مدارس علمیه عهده‌دار تعلیم و تربیت نوجوانانی هستیم که از مراکز علمی دیگر رویگردان می‌شوند و به حوزه‌های علمیه پناه می‌آورند؛ آنها یک عمر طولانی در اختیار مدیران و اساتید قرار می‌گیرند و در برابر عمر و جوانی آنها مسئولیم.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه در این نشست‌ها باید ببینیم آیا عملکردمان در برابر تعلیم و تربیت و تهذیب قابل قبول است، گفت: تربیت علمی در کنار تربیت معنوی قابل قبول است و هنر شما این است که بعد از چند سال نوجوانان و جوانانی عارف، عالم، زاهد و فارغ از دنیا تحویل جامعه دهید.

وی با بیان اینکه خواندن متون و کتاب‌های درسی و فراگیری اصطلاحات ادبی و اصولی یک فن است، ولی روح حاکم بر فعالیت‌های حوزوی باید معنوی باشد، عنوان کرد: در حوزه علمیه باید کسانی را تربیت کنیم که آزاده باشند و در برابر جاذبه‌های زندگی، دنیا، نام، رسم و عنوان استوار و محکم باشند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه باید آیه شریفه « فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ/ مردانی هستند که دوست دارند پاکيزه باشند، زيرا خدا پاکيزگان را دوست دارد (توبه/ 108)» را بر سر در مدارس علمیه بنویسید، گفت: کسانی وارد حوزه می‌شوند که در تعقیب طهارت و پاکی هستند و می‌خواهند فارغ از جاذبه‌های دنیا باشند؛ رمز بهای روحانیت شیعه در طول تاریخ در کلمه «فارغ از دنیا» است.

وی تصریح کرد: نمی‌توان واقعه تاریخی را پیدا کرد که یک عالم بزرگ شیعی با مستکبران قراردادی امضا کرده و یا امتیازی از آنها گرفته باشد.

آیت الله نمازی بیان کرد: 14 قرن است که شیعه در محاصره دشمنان قرار دارد و به تعبیر امام (ره) هیچ غلطی نکرده‌اند و شما باید همتتان این باشد از این جوان‌ها و نوجوان‌ها، مردان بزرگی تربیت کنید که در برابر آنها بایستند.

وی ادامه داد: روحانیت شیعه در طول تاریخ اهل معامله و کوتاه آمدن از وظایف و رسالتی که بر عهده‌اش است، نبوده و از شهادت استقبال کرده است و این تفکر توحیدی قرآن است که به ما می‌آموزد که در برابر مستکبرین کوتاه نیاییم.

امام جمعه کاشان، تربیت طلاب مخلص را یکی از وظایف اساتید برشمرد و گفت: باید طلابی تربیت کنیم که خالص بوده و کاسب نباشند؛ طلبه‌ها را خالص و فارغ از دنیا تربیت کنید و آنها را تشویق کنید که به کمتر از اجتهاد قانع نباشند، چون عالمی که به اجتهاد می‌رسد منشأ آثار و برکات بسیاری در جامعه است.

عضو خبرگان رهبری خطاببه اساتید با بیان اینکه شما قبل از اینکه مدرس باشید مربی و هم صفت خداوند هستید و این افتخار بزرگی است، اذعان داشت: هیچ جاذبه‌ای جز خداوند نباید در دل طلبه خودنمایی کند. آنها فطرتشان پاک است و آلوده دنیا نشده‌اند و هر چه شما بگویید در قلبشان جایگزین می‌شود.

آیت الله نمازی بیان کرد: با توجه به فضای حاکم در منطقه و کشور، تهاجم فرهنگی یکی از توطئه‌های دشمنان برای تضعیف جوانان است و کسانی می‌توانند با آن مقابله کنند که آزاده و مجذوب دنیا نشده باشند.

وی با بیان اینکه طلبه‌ها سرمایه‌های بزرگی هستند و امروز چشم دنیا به حوزه‌های علمیه دوخته شده است، گفت: دنیای امروز تهاجم زده است و فساد، ظلم، منکر و فحشا دنیا را فراگرفته است و حوزه‌های علمیه است که می‌تواند با این فسادها مبارزه کند.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه آل سعود به عنوان بنی‌امیه امروز، جنایت‌های بسیاری انجام می‌دهد، گفت: برای مقابله با دشمنان اسلام و ایران جهاد فرهنگی و علمی لازم است و باید طلبه‌ها را ملا بار بیاورید و آنها را تشویق کنید که کتاب را سطحی نخوانند تا عالم تربیت شوند.

انتهای پیام/313/30

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha