سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
قرآن

حوزه/ نشست قرآنی، آسیب شناسی شیوه های آموزش قرآن کریم، با حضور طلاب، پژوهشگران و اساتید قرآن کریم، در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست قرآنی آسیب شناسی شیوه های آموزش قرآن کریم، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا شهیدی پور عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، دکتر کریم دولتی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و نیز حجت الاسلام علی علیزاده دبیر علمی این نشست برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، در ابتدای این نشست، ضمن قرائت آیاتی از کلام نورانی قرآن کریم، اظهار داشت: تعلیم قرآن اصلی است که باید مورد توجه همه مسلمانان قرار گیرد، خداوند متعال تعلیم قرآن را به خود نسبت داده و هدف غایی از بعثت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز تلاوت قرآن ذکر شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، ابراز داشت: بهترین انسان ها کسانی هستند که قرآن را یاد گرفته، به دیگران فرا دهد.

وی با بیان این که یادگیری قرآن یکی از وظایف متعالی مسلمان به شمار می رود،یادآور شد: اقراء و خواندن استاد بر فراگیر و قرآن آموز و نیز خواندن و عرضه آیات الهی توسط فراگیر بر استاد، از مهمترین شیوه های آموزش قران کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور با تأکید بر این که قرآن کریم را نمی توان بدون استاد فرا گرفت، ابراز داشت: در گذر زمان کتابت قرآن کریم، بعد از قرائت نقش اصلی را در آموزش آیات الهی ایفا نموده، نگارش قرآن کریم کمکی بر تثبیت حفظ آیات الهی است.

وی توجه به قرائت آیات الهی بر اساس لفظ استفاده شده توسط نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) را نخستین قدم در آموزش قرآن کریم عنوان کرد و اظهار داشت: قرائت مرحله بالاتر از لفظ بوده، باید مفاهیم آیات الهی نیز  در آن مورد توجه قرار گیرد. تلاوت نیز خود تبعیت و پیروی است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور ضمن تأکید بر توجه به مفاهیم آیات الهی در آموزش قران کریم، اظهار داشت: هیچگاه آموزش قرآن بدون حفظ کامل نمی شود؛ در کلاس های قرآنی باید بر حفظ سوره های آموزش داده شده، تأکید نمود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تعلیم قرآن را در بردارنده، مراحل لفظ، مفهوم و حفظ عنوان کرد و ابراز داشت: حافظ بودن آیات الهی یکی از بایسته های اساسی معلم قرآن است.

وی ضمن تأکید بر مرحله بندی آموزش آیات الهی و تبیین جایگاه متن و محتوا در هر یک از مراحل آموزشی، خاطرنشان کرد: در سیستم های آموزشی تعلیم قرآن کریم، باید انگیزه از سوی فراگیر و طالب معارف قرانی آغاز شود.

سخنران این نشست قرآنی با بیان این که در مباحث آموزش تعالیم الهی، فراگیری قرآن، مقدم بر سایر علوم است، ابراز داشت: انس طلاب با آیات الهی باید مورد تأکید مجموعه های حوزوی قرار گیرد.

وی فراگیران، محیط آموزشی و اساتید را از مهمترین ارکان نظام آموزشی عنوان کرد و اذعان داشت: روش مندی و توجه به متن از اصول اساسی تعلیم قرآن به شمار می رود. در این میان روش مندی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور ضمن تأکید بر مخاطب شناسی در آموزش قرآن کریم، اظهار داشت: اهداف آموزشی که همان تربیت جامعه قرآنی است، باید مورد اهتمام بوده، بهترین روش های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

وی خواندن و شنیدن را از اصلی ترین روش های آموزش قرآن کریم دانست و یادآور شد: در آموزش قرآن کریم، باید ضمن تبیین اهداف محتوایی آیات الهی، بهترین شیوه ای که برای فراگیر امکان دارد را پی گیری نماییم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه توجه به ادای حرکات، تلفظ صحیح حروف و مخارج و صفات ممیزه آن را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اصل در آموزش قرآن کریم، توجه به کاربردی بودن قوائد بر اساس آیات الهی قرائت شده است.

وی بر پرهیز از القاء مبانی آموزشی قرآن کریم توسط استاد تأکید نمود و اظهار داشت: اساتید قرآن کریم باید نقش محوری و کمکی را در میان فراگیران قرآن کریم ایفا نموده، پاسخ ایرادات احتمالی قرائت را در ابتدا به خود فراگیران واگذار نمایند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه توجه به مباحث تجویدی آموزش قرآن کریم را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: تمرین در کلاس های آموزش قرآن کریم، باید توسط استاد آغاز و توسط شاگردان ادامه یابد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، در پایان خاطرنشان کرد: با متون آموزشی قرآن کریم باید توسط اساتید قرآن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

دکتر کریم دولتی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز در ادامه این نشست قرآنی با بیان این که امیدواریم این جلسات آغازی بر تدوین مقالات قرآنی در موضوعات مطرح شده باشد، اظهار داشت: باید محصولات علمی- قرآنی قابل ارائه ای به مجموعه های بین المللی تدوین گردد.

وی با اشاره به این که در آموزش قرآن کریم، ضمن توجه به روخوانی، باید مباحث معنوی و مفهومی آیات الهی مورد تأکید قرار گیرد، ابراز داشت: در آموزش قرآن، نباید خود را گرفتار روش های مرسوم سنتی و یا مدرن نماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان این که هر فردی به اندازه ظرفیت خویش از فیوضات آیات الهی بهره مند می شوند، اظهار داشت: در آموزش قرآن باید به سطح بندی های آموزشی توجه نموده، به پایه های آموزشی که خود به تعداد تک تک افراد حاضر در کلاس بستگی دارد، اهتمام داشت.

دولتی افزود: معلم قرآن در هر شیوه ای که کار می کند، باید بداند هر یک از این فراگیران تا چه اندازه با قران مأنوس بوده، تا چه میزان و حدی قابلیت فراگیری آیات الهی را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، با بیان این که استعداد و توانایی های فراگیران قرآن کریم متفاوت است، خاطرنشان کرد: معلم باید از هنرمندی در سنجش توانمندی فراگیران برخودار بوده، بتواند برنامه ای منسجم برای تک تک فراگیران داشته باشد.

وی ارائه نکات کلیدی آبات الهی به فراگیران را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: بیان نکات کلیدی و نشان دادن چشمه ای از چشمه های نورانی آیات الهی، انگیزه فزاینده ای را در میان فراگیران قرآن کریم ایجاد نموده، تسریع کننده مباحث آموزشی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تدریج در آموزش را از کلیدی ترین مباحث آموزش قرآن کریم عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: همزمان با آموزش قواعد، باید روخوانی و قرائت آیات الهی را مورد توجه قرار دهیم.

دولتی در پایان ضمن تأکید بر قرآن محوری در آموزش های حوزوی با بیان این که در انتخاب شیوه های آموزشی باید حال مخاطبان و فراگیران مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: آموزش قرآن کریم، باید درست و با کیفیت دنبال شود؛ باید از تعجیل در آموزش معارف قرآنی پرهیز نمود.

حجت الاسلام علی علیزاده نیز در ابتدای نشست  قرآنی «آسیب شناسی شیوه­های آموزش قرآن کریم» ضمن اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) با بیان این که معلم قرآن بالاترین آمر به معروف و ناهی از منکر است، اظهار داشت: معلم قرآن در رأس کسانی است، که مورد محبت ذات اقدس الهی قرار دارند.

دبیر علمی این نشست قرآنی در ادامه با اشاره به این که متون آموزشی باید به صورت جزء جزء بررسی شود، خاطرنشان کرد: در شیوه های آموزشی استاد نقش محوری دارد و در هر تعلیم و تعلمی اساتید، رکن اصلی بحث علمی به شمار می روند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha