یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کارگاه امر به معروف

حوزه/ حجت الاسلام جعفرزاده بیان کرد:گام اول در امر به معروف و نهی از منکر علم به تفاسیر آیات و احکام امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت مدرسه علمیه معصومیه تفرش و با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر این شهرستان، کارگاه «نگرشی نو و کاربردی به امر به معروف و نهی از منکر» با حضور حجت الاسلام سید محسن جعفر زاده از اساتید ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم در این مدرسه علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام جعفر زاده به بیان راهکارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گام اول در امر به معروف و نهی از منکر را علم به تفاسیر آیات و احکام امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و بیان داشت: بیست آیه در قرآن در خصوص ضرورت امربه معروف آمده است.

وی با بیان اینکه گام دوم، شناخت معارف و نواهی است، موضوع نواهی را فراتر از بحث حجاب معرفی و تأکید کرد: باید تمام واجبات در جامعه امر شود و از تمام محرمات در جامعه نهی گردد.

حجت الاسلام جعفر زاده در ادامه به مراحل امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: آمر به معروف در مرحله اول باید شخصیت و کرامت انسانی فرد خاطی را حفظ کند و بداند فرد خاطی بنده خداوند است و فقط عمل او بد است نه خود او.

وی افزود: در مرحله دوم باید اعتماد فرد مقابل جذب شود؛ مرحله سوم نرم بودن زبان آمر به معروف و مرحله چهارم رعایت ادب در برخورد با فرد خاطی است؛ همچنین مرحله پنجم صبور بودن و مرحله ششم احترام به عقاید فرد مقابل است.

در ادامه کارگاه، روش های جذاب سازی تذکر لسانی امر به معروف و نهی از منکر را بیان کرده و گفت: بیش از صد روش برای جذاب کردن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد از جمله: ارتباط دوستانه، لبخند زدن، بیان آثار گناه، بیان وعده های خداوند در قرآن، شیوه های مجازی، بیان ضرب المثل و شعر و... .

وی، صبر و اخلاق را دو شرط مهم و اساسی فرد آمر و ناهی دانست و تأکید کرد: بدون داشتن این دو صفت این واجب الهی نتیجه نخواهد داد.

در این کارگاه طلاب به مباحثه و انتقال تجربیات خود پرداختند و راهکارهای متفاوت انجام این فریضه الهی را به یکدیگر منتقل کردند و مقرر شد اعضای گروه با یکدیگر در ارتباط بوده و راهکارهای جدید استاد را دریافت کنند.

برگزاری کارگاه «نگرشی نو و کاربردی به امر به معروف و نهی از منکر» در تفرش

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha