جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
فلسطین

حوزه/ یوسف شقره رئیس اتحادیه نویسندگان الجزایر گفت: ما جایزه جهانی فلسطین را بزرگ‌ترین جایزه جهان عرب و اسلام می‌دانیم؛ فلسطین مقاومت را به وجود آورده و درس فداکاری و شهادت را به همه یاد داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در سومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ادبا و شعرا و نویسندگان جهان عرب در سرای ملل نمایشگاه به گفت‌وگو نشستند. هدف ازاین نشست، همفکری و هم‌افزایی نویسندگان و ادبای جهان اسلام با مردم مظلوم غزه و اعلام یاری به آنها بود.

در این مراسم، محسن پرویز، دبیر جایزه جهانی فلسطین گفت: امروز، فلسطین از موضوع اول جهان اسلام تبدیل به موضوع اول عدالت‌خواهان و آزادی‌خواهان جهان تبدیل شده است. وظیفه ما ادبا و نویسندگان است تا این جنایات را به تصویر بکشیم و نگذاریم این صحنه‌های دردناک با گذشت زمان به فراموشی سپرده شود.

طراد حماده، نایب‌رئیس جایزه جهانی فلسطین نیز عنوان کرد: نمایشگاه کتاب امسال در حالی برگزار می‌شود که ما شاهد جنگی وحشیانه از سوی رژیم علیه مردم غزه، لبنان، فلسطین، یمن و سوریه و همه کشورهایی هستیم که در حوزه محور مقاومت فعال و در همسایگی فلسطین هستند. البته همه این کشورها با حمایت مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران مواجهند و درس بزرگی را به دشمن داده‌اند

حماده افزود: جایزه جهانی فلسطین دو عامل را برای ما نمایان کرده است؛ اول اینکه شاهد استقبال گسترده نویسندگان جهان اسلام و غیر از آن درباره مسئله فلسطین هستیم. بنابراین، این مسئله الهام‌بخش همه ملت‌ها شده است. عامل دوم این است که در این جایزه جهانی شاهد انواع مختلف فنون خلاقانه ادبی هستیم؛ همچون خاطره‌نویسی که استاد شفیق جایزه این عرصه را در جایزه جهانی فلسطین کسب کرد و کتابش در خانه همه ما وجود دارد.

منیر شفیق، از متفکران جهان عرب و برنده دوره اول جایزه فلسطین در سال ۲۰۲۲ در بیروت گفت: امروز بعد از گذشت ۴۵ سال می‌بینیم مقاومت فلسطین از لحاظ دستاوردها به سطح بی‌نظیری رسیده است و در نبرد با اسرائیل شاهد تغییر شگرفی هستیم. نقش ایران طی این سال‌ها بسیار پررنگ بوده و آنچه امروز در این جنگ می‌بینیم، در پس آن یک علم و مهندسی وجود دارد. این راهبرد باعث شده فلسطین در مقابله با موشک‌ها و تانک‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

همچنین یوسف شقره، رئیس اتحادیه نویسندگان الجزایر عنوان کرد: ما این جایزه را بزرگ‌ترین جایزه جهان عرب و اسلام می‌دانیم. فلسطین مقاومت را به وجود آورده و درس فداکاری و شهادت را به همه یاد داده است

محمد حورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب نیز گفت: امروز موفق شده‌ایم به عمق آگاهی دست یابیم و این آگاهی به دانشگاه‌های غربی رسیده. این روایت ماست که به آنجا رسیده و روایت رژیم صهیونیستی را نابود خواهد کرد. لذا باید روی این روایت بیشتر کار شود و سازمان‌ها و موسسات فرهنگی و رسانه‌ای نقش مهمی در این خصوص دارند

یدیع الصقور، عضو شورای سیاست‌گذاری فلسطین هم در این نشست عنوان کرد: بعضی از نویسندگان به محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اکتفا می‌کنند؛ اما ما معتقدیم نباید به محکومیت اکتفا کرد و این محکومیت باید به صحنه عمل منتقل شود. درود خدا به شاعر فلسطینی، محمود درویش، که گفت «سرزمین فلسطین مستحق زندگی است».

مازن الزیدی، فعال برجسته فرهنگی نیز گفت: دست‌اندرکاران این جایزه باید توجه کنند که از افرادی در این جایزه نام برده شده تقدیر شود؛ از جمله جوان کویتی که حاضر نشد در برابر حریف اسرائیلی‌اش مسابقه بدهد. در ماه می هستیم و این ماه مصادف است با سالگرد شهادت دو نفر که یکی از آنها شاعر مقاومت، مظفر نوال است که زیاد شناخته‌شده نیست. او آثار بسیار ارزنده‌ای در حوزه مقاومت دارد. همچنین در این ماه شاهد دومین سالگرد شهادت خبرنگار، شیرین ابوعاقله، هستیم. ایشان برای انتقال حقیقت شهید شد؛ همچنین یادی کنیم از ۱۴۲ نفر خبرنگاری که در غزه به شهادت رسیدند.

عباس خامه‌یار، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در پایان این برنامه گفت: جایزه جهانی فلسطین حرکتی پیش‌دستانه است و نشان از هوشمندی بنیان‌گذارانش دارد. طی این ۷۵ سال اشغال فلسطین، رویداد بزرگ و بی‌سابقه طوفان الاقصی و دو پیوست مهمش، یعنی وعده صادق و قیام دانشجویی در سطح جهان، تحولات بزرگی را در زمینه ژئوفرهنگی رقم زده و جهان شاهد این تحولات بزرگ است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha