جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
هم اندیشی

حوزه/ هم اندیشی اساتید علم کلام، مدیران و برنامه ریزان حوزوی با موضوع «چگونگی رواج و برگزاری دروس علم کلام در حوزه های علمیه»با عنوان«فقه اکبر» پنج شنبه شب به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات این جامعه برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  میرکتولی، عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در این نشست گفت: مسئله آموزش موضوعاتی چون مباحث اعتقادی و کلامی، یکی از مسائل مهم است که باید بیشتر به آن توجه شود.

 وی افزود: این هم اندیشی که دومین هم اندیشی مجمع عمومی  بعد از نشست  اخلاق است، بیانگر این حقیقت است که امروز مباحث اعتقادی و کلامی به یکی از موضوعات حساس جامعه و دنیا تبدیل شده و دلیل اهمیت این مسئله، وجود شبهات تازه و جدید در دنیای مدرن است.

استاد حوزه علمیه قم  اظهار داشت: در این هم اندیشی باید به دنبال راهکار مناسب برای پاسخگویی به شبهات، ارائه نقطه نظرات برای بهتر شدن وضعیت مباحث اعتقادی از لحاظ سنتی بودن مباحث گذشته و یا روش های جدیدتری از متون برای مقابله با شبهات تدوین شود، باشیم.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین خاطر نشان ساخت: هدف از این هم اندیشی این است که می خواهیم ببینیم که آیا حوزه نیازمند به مباحث جدید علوم اجتماعی و انسانی رایج در دنیا است؛ یا اینکه همان مباحث سنتی گذشته کافی است و جوابگوی شبهات خواهد بود.

به مباحث کلامی اهمیت داده شود

 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین  بنیادی از اساتید علم کلام حوزه نیز در سخنانی گفت: مباحث کلامی و اعتقادی از موضوعات بسیار جدی و تأثیر گذار  در حوزه و جامعه است هر زمانی که حوزویان به این مباحث اهمیت دادند و در میان حوزویان رواج داشت، جامعه هم از اثرات آن بهرمند شده و هر زمانی حوزه با جدیت مباحث اعتقادی و کلامی را دنبال نکرده جامعه هم متضرر شده است.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: امروز برای تأثیر گزاری بیشتر باید ریشه های اعتقادی و متون کلامی را به طبقه های علم کلام سنتی، علم کلام جدید و منشورهای که بتوانند خیلی خلاصه و چکیده جواب گو باشند ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  بنیادی اظهار داشت:  متون کلامی باید به سمتی برود که بشود خیلی خلاصه شبهات را جواب داد و در آن از هر گونه پیچ و خم پرهیز کرد.

 استاد کلام حوزه گفت: برای موفقیت بیشتر در عرصه اعتقادی لازم است منابعی که شبهات درآن نفوذ می کند شناسایی کنیم که یکی از همین ها شبکه های مجازی است.

وی خاطر نشان ساخت: این شبکه ها کار شان ایجاد و رواج شبهه علیه اعتقادات است، باید در شبکه های  مجازی شبهات بررسی و جواب های لازم داده شود.

اولویت سنجی مباحث درسی ضروری است

در ادامه حجت الاسلام  والمسلمین مفتح نیز گفت: تجربه ثابت کرده که  برای تأثیرگذاری بیشتر نیازمند به برنامه ریزی دقیق، بررسی بیشتر و نگاه واقع گرایانه و آرمان گرا هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: واقعیت موجود این است که طلاب چه قدر می توانند با این شرائط موجود، زمان خود را برای رسیدن به همه برنامه ها تنظیم کنند.

 وی ادامه داد: باید در ابتدا روش استفاده از زمان و برنامه ریزی تحصیلی به طلبه آموزش داده شود که چگونه از زمانی که در اختیار دارد استفاده بهتر را ببرد.

 حجت الاسلام  والمسلمین مفتح گفت: سازماندهی مبانی فقهی و اصولی واقعیت دوم است، یعنی باید بپذیریم بعضی از مباحثی که در شرائط فعلی نیاز به خواندن آن نیست در کتب های فقهی و اصولی حذف و یا اولویت سنجی مطابق با زمان شود تا طلاب بتوانند با خواندن این مباحث ضروری جوابگو باشند.

 استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: در مباحث اعتقادی و کلامی آسیب شناسی کنیم و براساس آن وضعیت متون را طراحی کنیم.

 وی افزود: با آموزش استفاده از زمان، گزینش موضوعات مهم در کتاب های فقهی و اصولی و ترسیمی از وضع مطلوب گذشته و برنامه ریزی برای رسیدن به مطلوب در مباحث اعتقادی، بهترین پیشنهاد برای گذر از شریط فعلی است.

کاستی های علم کلام جبران شود

حجت الاسلام والمسلمین  علم الهدی، دبیر کمیته کلام و پاسخگویی به شبهات  نیز در سخنانی گفت: موضوع کلام از مباحثی است که نمی شود از کنار آن به سادگی گذشت، چون به «فقه اکبر» نام گذاری شده،  همین نام گذاری کار صاحب نظران در علوم کلام را سخت تر می کند.

وی افزود: کاستی های زیادی در موضوع علم کلام و مسائل اعتقادی وجود دارد که باید برای برطرف کردن آن همه وارد میدان شوند و هر کسی عهده دار مسئولیتی شود.

حجت الاسلام  والمسلمین علم الهدی خاطر نشان ساخت: باید بپذیرم تا مسائل کلامی و اعتقادی درست نشود، مباحث دیگر هم درست نمی شود، تا زمانی که انسان اعتقاد به عملی نداشته باشد، آن کار را انجام نمی دهد، پس می بینیم همه چیز به اعتقاد برمی گردد.

 دبیر کمیته کلام و پاسخگویی به شبهات اظهار داشت: زمانی که به دیدار مراجع تقلید حضرات آیات جوادی آملی، مکارم شیرازی و سبحانی و مراجع  نجف اشرف  رفتیم و این مباحث را مطرح کردیم، آنها ابراز خشنودی واستقبال کردند و گفتند: این بار که برزمین مانده باید برداشته شود و پشنهاد هر گونه همکاری را هم در زمینۀ کتب و متن اعتقادی را هم داده اند.

وی افزود: مراجع تقلید تأکید فراوانی بر اهمیت مسائل اعتقادی و کلامی داشته اند و تأکید دارند که حوزه باید این بار زمین مانده را بردارد.

 حجت الاسلام  والمسلمین علم الهدی خاطر نشان ساخت: برای رفع دغدغه های مراجع تقلید، نیازمند به همکاری بیشتر صاحب نظران و اساتید علم کلام برای تدوین متون جدید مطابق با شریط روز برای پاسخ گوی به شبهات هستیم.

دبیر کمیته کلام و پاسخگویی به شبهات گفت: امروز توجه به مباحث اعتقادی و کلامی در حوزه و در بین حوزویان یک ضرورت است و باید با اطلاع رسانی موجی در حوزه ایجاد شود و تا همه در جریان این همراهی قرار بگیرند.

رسالت کلام حوزوی، صیانت از عقائد و مذهب شیعه است

حجت الاسلام  والمسلمین ظهیری نیز از دیگر سخنرانان این هم اندیش بود که  در سخنانی گفت: رسالت کلام حوزوی، صیانت از عقائد و مذهب شیعه است و این صیانت  را باید در سه محور به اجرا درآورد.

 استاد حوزه ادامه داد: جمع آوری شبهاتی که در سطح جهان علیه اسلام ناب طرح ریزی می شود، شبهاتی که از ناحیه معاندین ارائه می شود و شبهاتی که در دورن جامعه اسلامی شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین  ظهیری خاطر نشان ساخت: امروز همه مطالبات از حوزه و صاحب نظران علم کلام در همین سه محور می چرخد. باید حوزه برای این مطالبات حرکتی انجام دهد تا بتواند پاسخگو باشد.

 استاد حوزه افزود: امروز متن های عقائد که در مدارس علمیه تدریس می شود، برای طلبه مغنی خوان فهم و هضم آن سخت است. کتاب «بدایه المعارف» یک کتاب وزین و دارای متنی سنگین است، این کتاب نمی تواند پاسخگوی مدارس باشد.

 وی گفت: این کتاب باید در سطوح بالاتر بکار گرفته شود تا بهتر قابل فهم باشد. همچنین لازم است در کنار این متون، متن هایی به عنوان پاسخگویی به شبهات هم تمهید شود.

حجت الاسلام والمسلمین  ظهیری خاطر نشان ساخت: نهایت اینکه متن های سبک، جای گزین متن های سنگین و یا تحولی در متن های کتاب داده شود  تا اندازه ای مشکلات در این عرصه برطرف شود.

ضرورت تشکیل کارگروهی از اساتید علم کلام در حوزه

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین  زارعی سبزواری  به ارائه پیشنهادت خود پرداخت و گفت: بحث کلام و پیشینۀ آن برای همه در حوزه مشخص و اهمیت آن هم روشن است.

 وی ادامه داد: ولی آنچه مهم است، در حوزه نیازسنجی شود و بررسی کنیم که امروز در حوزه نیاز به مباحث اعتقادی داریم و کدام مباحث در اولویت قرار دارد؟

حجت الاسلام   والمسلمین زارعی سبزواری گفت: باید بررسی کنیم چه شبهاتی در بین خود حوزویان مطرح می شود و اینکه آیا شبهات که در جامعه وجود دارد همان شبهات گذشته است و یا فرق کرده و اگر فرق کرده؟ تا چه اندازه جدید شده است؟ و بر اساس همان شبهات، جوابهای جدید داده شود.

استاد حوزه اظهار داشت:  کارگروهی از اساتید کلام در حوزه تشکیل شود تا نیازها را بررسی کنند.

انتهای پیام:40/313

 

  

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha