سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
پژوهش

حوزه / استاد حوزه علمیه تهران گفت: پژوهشگر باید دید وسیعی داشته باشد و خود را به منابعی که موافق رأی و نظر خود است، محدود نکند و دیدگاه‌های مختلف ملی و بین المللی را نیز تحلیل و ارزیابی کند و پایگاه‌ها و منابع معتبر را شناسایی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، شانزدهمین پیش نشست چهارمین همایش بین المللی حوراء انسیه(س) با عنوان "فضای سایبری و توانمند سازی پژوهش‌های زنان" با حضور خانم نجفقلی نژاد به همت مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران و با همکاری مدارس علمیه الزهرا(س) و فاطمه معصومه(س) روز گذشته در بندر عباس برگزار شد.

خانم نجفقلی نژاد در این نشست اظهار داشت: برای ارائه پژوهش کاربردی برای محیط و جامعه باید به مقتضیات محیطی و واقعیت‌ها اشراف و تسلط کامل داشته باشیم تا بتوانیم پژوهش‌های مورد نیاز محیط و در جایگاه تیم حرفه‌ای و تخصصی ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: معرفی انواع وب، حالت‌های مختلف اطلاعات و فضای دانشی که منشعب از فضای اطلاعاتی، ابزارهای پژوهشگری و ایجاد و تولید محتوا و مهارت‌های کلیدی پژوهش، عمده مباحث پیش رو خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران ابراز کرد: فضای تحولی و متغیر زندگی و فعالیت‌های پژوهشی به واسطه تکنولوژی و فناوری‌های متعدد، شکل و شمایل آن پیوسته متفاوت می‌شود، لذا اگر پژوهشگر هم راستا با این تغییرات، نوآوری‌های جدید و تکنولوژی‌ها همگام نباشد، پژوهش‌ها و برون دادهای پژوهشی ثمر زیادی نخواهد داشت، لذا لازم است فضاهای اطلاعاتی کنونی بیشتر شناخته شود.

نجفقلی نژاد خاطرنشان کرد: فضای سایبری و وب، فضایی استاتیک بود که تنها امکان خواندن و حالت ایستا و عدم تعامل با محتوای وب داشت و به عنوان وب یک شناخته شده بود، اما فضای دیگری با عنوان وب دو معروف به وب اجتماعی و با ماهیت تعاملی قابل خواندن و نوشتن ایجاد شد و وب سه که مافوق تعاملی و اینترنت غیر متمرکز که با قابلیت خواندن و نوشتن بدون واسطه به طور گسترده فعال شد.

وی تصریح کرد: در سطح دنیا و کشورهای پیشرفته به سمت وب سه در حرکت‌اند اما در ایران به طور عینی مشاهده نشده است، لذا همگام بودن با این فضا و فناوری، موجب می‌شود وقایع ماندگار و اثربخش را تجربه کنیم.

عضو هیئت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران خاطرنشان کرد: در محیط و واقعیت‌های گذشته اطلاعات از قبیل، دست نوشته‌های دوران باستان، پاپیروس‌ها اطلاعات، حالت جامد و ایستایی داشت که امکان تکثیر و اشاعه سریع وجود نداشت که به مرور زمان اطلاعات شدن به واسطه ظهور دستگاه‌های چاپ به سمت مایع شدن پیش رفت و امکان تکثیر اطلاعات در قالب کتاب و منابع اطلاعاتی الکترونیکی و سی دی‌ها افزایش یافت و در حال حاضر اطلاعات به صورت گاز به واسطه ظهور انواع شبکه‌های رایانه‌ای و سیستم‌ها، اطلاعات در هر مکان بدون وابستگی اشاعه پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: فضای دانشی در گذشته خطی و سلسله مراتبی و بدون انعطاف پذیری بود اما در حال حاضر فضای دانشی کنونی کاملا شناور و پویا است، به طوری که با کثرت اطلاعات، انفجار و سیل و افزونی اطلاعات و به تبع آلودگی اطلاعات مواجه هستیم، لذا عدم مهارت در این زمینه موجب می‌شود پژوهش‌ها کم عمق و بدون اثر بخشی باشند.

وی خاطرنشان کرد: زن، اجتماع و خانواده مهمترین عناصر پژوهشی هستند، در اهمیت چنین برون دادهای پژوهشی طبق آمار آمریکا سالیانه میلیاردها دلار جهت تولید ویدیوهای مستهجن سرمایه گذاری می‌کنند که تهاجم تمام عیار علیه کل فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی است که جوانان، زنان و خانواده را مخاطب خود قرار داده است.

استاد حوزه علمیه تهران اضافه کرد: جایزه ای وی ان (AVN Awards) که در جنبه‌های مختلف فیلم‌های مستهجن و پورن را پوشش می‌دهد و به کسانی که این مدل فیلم‌ها را خلق و تولید می‌کنند سالیانه جایزه اهدا می‌کند، بنابراین در مقابل این تهاجم چه پژوهش‌ها و برون دادهای وجود دارد که نسل جوان و خانواده را حفظ کند و برای پژوهش‌های عمیق ضرورت دارد تا مهارت پژوهشگری و ملزومات آن آشنا باشیم.

عضو هیئت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران ابراز کرد: پژوهشگر باید سواد اطلاعات و پژوهشگری خود را ارتقا دهد، با سواد اطلاعاتی کسی است که آموخته باشد چگونه بیاموزد و بتواند مشکلات فرآیند پژوهش خود را مرتفع کند و ارزش اطلاعات را تشخیص دهد و و با دید انتقادی تحلیل و ارزیابی کند و محتوای کیفی جدید ایجاد کند و جنبه‌های اخلاقی و حقوقی استفاده از اطلاعات را بداند و متهم به سرقت علمی و ادبی نشود.

نجفقلی نژاد تصریح کرد: پژوهشگر باید دید وسیعی داشته باشد و خود را به منابعی که موافق رأی و نظر خود است، محدود نکند و دیدگاه‌های مختلف ملی و بین المللی را نیز تحلیل و ارزیابی کند و پایگاه‌ها و منابع معتبر را شناسایی کند.

وی اظهار کرد:‌ اطلاعات موجود در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی از نظم و اعتبار خاصی برخوردار است، اما اطلاعات موجود در فضای وب از آشفتگی برخوردار است، لذا برای استفاده از فضای وب، مهارت لازم را باید تقویت کرد و سواد اطلاعاتی و دیجیتالی را ارتقا داد.

استاد حوزه علمیه تهران یادآور شد:‌ ابزارهای جستجو از قبیل مرورگرهای کروم، موتور جستجو گردو، علم نت، گوگل اسکالر، ابزارهای بین‌المللی بر مبنای هوش مصنوعی، پایگاه‌های استنادی، سامانه‌های ژورنال یاب، آشنایی با ضریب تاثیر مجلات، آشنایی با خدمات غیرحضوری و مجازی کتابخانه‌ها از جمله ملزومات مورد نیاز پژوهشگر است که باید با آن آشنا شود.

عضو هیئت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: هر پژوهشگری دو بال پرواز مسلط به زبان بین المللی از قبیل انگلیسی، عربی و مهارت‌های پژوهشگری را لازم دارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha