جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شبکه های اجتماعی

حوزه/فضای مجازی در دست دشمنان اسلام بوده و بر این محیط احاطه کامل دارند و عدم کنترل و نظارت بر آن، ضربات سهمگینی را به پیکره خانواده ها و جامعه وارد خواهد ساخت.

حجت الاسلام حسین مومنی، از کارشناسان حوزوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، با بیان ابعاد مختلف آسیب ها و فرصت های شبکه های اجتماعی، گفت: باید بدانیم که دشمن این پایگاه ها را احاطه کرده و به خانه هر انسانی ورود یافته است. عدم آگاهی از این مطالب و همچنین عدم کنترل و نظارت بر آن، ضربات سهمگینی را به پیکره خانواده ها و جامعه وارد خواهد ساخت. حاصل گفتگو با این کارشناس حوزوی را در ادامه بخوانید

* به نظر شما عدم کنترل و نظارت بر شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی چه تبعات منفی را برای جامعه و مردم آن به همراه دارد؟

همه می توانند در فضای مجازی حضور یابند و حد و تخصیص خاصی هم ندارد، لذا آن را دهکده جهانی نیز گفته اند و این برنامه هایی که تحت عنوان شبکه های اجتماعی وجود دارند، پلی جهت برقراری ارتباط در این فضا می باشد. البته باید به این نکات توجه داشت که اصل و منشأ فضای مجازی از کجا تامین و در جامعه توزیع می شود و این که پایگاه کنترل، نظارت و پردازش اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی در دست چه کسانی است! پس باید بدانیم که دشمن این پایگاه را احاطه کرده و به خانه هر انسانی ورود یافته است. عدم آگاهی از این مطالب و همچنین عدم کنترل و نظارت بر آن، ضربات سهمگینی را به پیکره خانواده ها و جامعه وارد خواهد ساخت.

* نظر شما درباره ی تاثیر اینترنت و شبکه های اجتماعی بر بلوغ زودرس نوجوانان چیست؟ و چه آسیب هایی را به دنبال دارد؟

همان طور که اشاره شد فضای مجازی هیچ گونه حد و تخصیص ویژه ای ندارد، و لذا ورود هر طیفی از افراد بشر در آن فضا ممکن می باشد و پر واضح است در این بین، نوجوانان و اشخاصی که در حال رشد و دوران بلوغ می باشند نیز یکی از این مخاطبین در چنین فضایی می باشند که در آن هر مطلب خوب یا بد، به راحتی قابلیت دسترسی دارد و خطر حضور در این فضا مانند دادن یک چاقوی دولبه تیز به دست این افراد است که هم سود و هم ضرر در آن یکجا جمع شده است و در اختیار داشتن این ابزار و آگاهی های زودتر از بلوغ، می تواند محرک قوی برای ایجاد بلوغ زودرس در آن ها باشد.

* یکی از نکات مهم در این زمینه، مدیریت فضای مجازی و آگاه سازی خانواده ها است. خانواده ها چه نقشی در این زمینه دارند؟ و چگونه می توان این فضا را مدیریت کرد؟

در ابتدا باید دانست که فضای مجازی در دست دشمنان اسلام بوده و بر این محیط احاطه کامل دارند، پس بهترین عمل آن است که افراد در این فضا غیر از آن چه در حد نیاز است، ورود نیابند و بر خانواده ها لازم است در صورت نیاز برای حضور فرزندانشان در این محیط، فرهنگ و آداب استفاده صحیح از این فضا را به آن ها بیاموزند و از دور و نزدیک مراقب رفتار فرزندانشان باشند.

* به نظر شما برنامه هاي کابردي و فراگير در رابطه با ایمن سازی فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي چیست؟

با توجه به آن چه گفته شد، ساختن و پردازش کردن برنامه های ارتباط جمعی در فضای مجازی به دست دشمنان اسلام و ایران است و در طراحی این برنامه ها به گونه ای جاسوسانه وارد خانواده هر شخصی می شوند و به راحتی اطلاعات شخصی افراد را برای سرویس های جاسوسی، توسط این برنامه ها مخابره می کنند و ذیل نام کاربری شخص، ثبت و ضبط می کنند. اما در این بین مهندسان و برنامه نویسان ایرانی نیز برنامه هایی مانند بیسفون و... را طراحی و تنظیم نموده اند که حداقل اطلاعات شخصی هر فرد را از لحاظ امنیتی حفظ می نماید.

* لزوم حضور روحانیت در فضای مجازی را تا چه میزان مهم و با اهمیت قلمداد می کنید؟

روحانیون، مرشدان طریق بندگی خداوند سبحان می باشند، چرا که علمای راستین هستند که حلال و حرام خدا را به مردم می آموزند. این بزرگواران می توانند در گروه هایی از شبکه های اجتماعی حضور یابند و از اطلاعاتی که اشخاص به اشتراک می گذارند با خبر شده و در صورت وجود شبهات دینی و مذهبی و یا هر مسئله دیگر، پاسخ گوی آن باشند.

* میزان تاثیرگذاری فضای مجازی در معرفی دین و اسلام تا چه میزان اهمیت دارد؟

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی محیطی مانند یک دهکده جهانی را تشکیل داده که مسلمان و مسیحی و یهودی و به طور کلی هر شخصی که در آن حضور می یابد یک عضو و یک عنصر و نمونه از دین و آیین خود می باشد و با توجه به این که بیداری اسلامی در این چند دهه اخیر بحمدالله شیوع یافته است، به نظر بنده یکی از راه هایی که می توان افراد بشر را در تمامی این عالم نسبت به دین اسلام و آموزه های آن آگاه ساخت، حضور و نشر مطالب اسلامی در شبکه های اجتماعی می باشد.

انتهای پیام 313/42

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha