یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شبکه اجتماعی

حوزه/ آنچه که در حال حاضر درباره ایمن سازی شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از فیلترینگ و محدودسازی کاربران است، این روش، روش ناکارآمدی در زمینه سالم سازی فضای مجازی است.

حجت الاسلام امیر لهراسبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، در پاسخ به این سئوال که آیا شبکه هاي اجتماعي برای جامعه ما یک فرصت هستند يا تهديد، گفت: از آنجایی که شبکه های اجتماعی فضایی برای گفتگو و تعامل بین افراد و طبقه های مختلف اجتماعی می باشد و با ساز و کاری که دارد می تواند بسترِ توانمندی افراد در زمینه های گوناگون را فراهم کند، از این نگاه شبکه های اجتماعی و در کل فضای مجازی به عنوان یک فرصت شناخته می شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که این محیط با زندگی اکثریت جامعه گره خورده است و به نوعی بیشتر مردم با آن سروکار دارند، نمی توان اثرات آن را در جامعه نادیده گرفت و در واقع به جزئی از سبک زندگی خانواده ها تبدیل شده است، بنابراین اگر کسی بدون شناخت و آگاهی نسبت به محاسن و معایب شبکه های اجتماعی به این عرصه ورود یابد، تهدیداتی که به دلیل عدم آگاهی و غفلت نسبت به این محیط وجود دارد، دامن او را خواهد گرفت.

حجت الاسلام لهراسبی با بیان اینکه مسئولین فرهنگی به ویژه روحانیت و حوزه های علميه در فرهنگ سازي جامعه نقش مهمی ایفا می کنند، اظهار داشت: با توجه به این که دفاع از حریم فرهنگ اسلامی و هویت دینی بر عهده روحانیت، طلاب و حوزه های علمیه می باشد و آنان در متن جامعه و در ارتباط مستقیم با مردم هستند، و چون یکی از وظایف خطیر آنان معرفی صحیح فرهنگ دینی به مردم و پاسخگویی به شبهات مختلف دینی، اجتماعی و فرهنگی می باشد، بنابراین تبیین تهدیدها و فرصت های شبکه های اجتماعی نیز بیشتر متوجه روحانیون و طلاب می باشد.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به تأثیر فضای‌مجازی در زندگی روزمره مردم و تاثیر آن در نهاد خانواده ها، یادآور شد: چنانچه ورود به شبکه های مجازی، همراه با شناخت و آگاهی باشد یکی از بهترین فرصت ها برای دریافت اخبار و انواع اطلاعات سالم می باشد و می تواند تاثیرهای خوبی در فضای خانواده و جامعه و حرکت های اجتماعی و مدنی داشته باشد و اگر بدون شناخت و آگاهی باشد و در این زمینه از طرف مسئولان مربوطه و همچنین خانواده ها فرهنگ سازی انجام نشده باشد، می تواند به یکی از مخرب ترین ابزارها که نهاد خانواده را تهدید می کند تبدیل شود.

وی با تاکید بر لزوم حضور هدفمند روحانیت در فضای مجازی، آن را مهم و با اهمیت خواند و افزود: در فضای مجازی چون مبنا بر تعامل و گفتگو بین افراد است، بی شک دشمن در جبهه فرهنگی مشغول فعالیت و نفوذ به عقاید و باورهای جوانان می باشد، اما متاسفانه حضور روحانیت و طلاب علوم دینی که به عنوان افسران جبهه فرهنگی وظیفه محافظت از اعتقادات دینی جوانان در فضای مجازی را بر عهده دارند، کمرنگ است. بنابراین روحانیون می توانند با استفاده از فضای مجازی ابزار و روش های جدیدی برای تبلیغ و بیان مباحث تبلیغی را تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه فیلترینگ گزینه مناسبی برای ایمن سازی فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي نیست، تاکید کرد: آنچه که در حال حاضر درباره ایمن سازی شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از فیلترینگ و محدودسازی کاربران است که این روش، روش ناکارآمدی در زمینه سالم سازی فضای مجازی است. چون ابزارها و نرم افزارهای مختلف با قیمت ناچیز برای دور زدن فیلترینگ، قابل دسترسی است. به نظر بنده برای ایمن سازی، باید فرهنگِ استفاده از شبکه های اجتماعی به افراد آموزش داده شود و آنان را به نسبت فوائد و مضرات شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی بیشتر آگاه کرد.

حجت الاسلام لهراسبی در پایان خطاب به طلاب و روحانیونی که وارد فعالیت های تبلیغی و دینی در شبکه های مجازی و ارتباط با جوانان می شوند، گفت: طلاب باید این فضا را مغتنم بشمارند. نسل جدید از هوش و استعداد بالایی برخوردار است و اگر قرار است برای این نسل فعالیت تبلیغی و یا فرهنگی انجام شود باید از ابزارها و روش های به روز و کارآمد استفاده کرد که توانایی مواجه با این هوش و استعداد نوجوانان و جوانان جامعه را دارا باشد. به نظرم اگر طلاب و روحانیون با فرصت های تبلیغی در فضای مجازی آشنا شوند، دریچه های خوبی برای پیشرفت در این زمینه به روی شان باز می شود.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha