جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله هاشمی رفسنجانی

امام جمعه محمودآباد با بیان این که زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی سراسر مبارزه و جهاد نفسانی برای اعتلای انقلاب و نهضت امام راحل بود، گفت: این عالم بزرگوار در دهه های اخیر جزو سرآمدان و چهره های برجسته و ممتاز بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام سید داوود موسوی، شنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در این شهرستان با بیان این که تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی در حدود یک و نیم قرن گذشته سرشار از وقایع و رخداد های بزرگ و کوچک است، گفت: در تبارشناسی این اتفاقات و تلاطم های سیاسی اجتماعی، جنبش ها و رخدادهای مهمی همچون واقعه تنباکو، نهضت مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد و در نهایت نیز انقلاب عظیم اسلامی بسیار برجسته بودند.

وی با بیان این که همه این وقایع مهم در استمرار نهضت فراگیر پیروزی انقلاب اسلامی در ریشه هایی با هم مشترک بوده اند، افزود: خصلت و روحیه ضد استعماری و استبدادی ملت ایران و پیش قراولی شخصیت های وزین دینی و ملی در راهبری حرکت مردم را می توان از واضح ترین نقاط مشترک این حرکت های مهم بر شمرد.

سخنران این مراسم با اشاره به این که موضوع مهم و حیات بخش ایمان دینی و مذهبی در این کشور سنگ بنای مبارزات، مقاومت ها و جانفشانی ها در یک و نیم قرن اخیر بوده است، تصریح کرد: در همه این وقایع و اتفاقات مهم نقش علما، روحانیت و چهره های ممتاز همواره برجسته و تعیین کننده بوده است.

وی با بیان این که در این راستا جایگاه مرجعیت شیعی و علمای تراز اول همواره سلسله جنبان حرکت ها، تلاش ها و ایستادگی ها بوده است، بیان داشت: حرکت های ضد استعماری و آزادی بخش نیز با رصد دقیق شرایط همواره در کمین عناصر الهام بخش و جهت دهنده نهضت ها بوده و برای خارج کردن و یا کم اثر جلوه دادن این عوامل هیچ گاه کوتاه نمی آمدند.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به این که نهضت اسلامی امام امت از خرداد 42 یکی از بی بدیل ترین قیام ها و انقلاب های مهم جهان و منطقه بر پایه چند اصول مهم استوار بوده است، گفت: به یقین نقش معمار بزرگ انقلاب اسلامی، یاران و شاگردان مجاهد، عالم و روحانی ایشان به عنوان نقش نخست و ممتاز از منظردین و اعتقادات دینی و نقش علماء طراز اول در تبیین مواضع انقلاب اسلامی محسوب می شود.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: همواره در انقلاب های جهان نقش ویژه و مهم بازوهای رهبری، برای پیشبرد اهداف  قیام و بسیج کلیه استعدادها و ظرفیت ها به یقین دارای اثر گذاری خاص و پیش برنده بوده است.

وی با بیان این که برای ارزیابی موفقیت ها، ناکامی ها و تحلیل فرازها و فرودهای انقلاب ها باید جایگاه و عملکرد یاران حلقه اول انقلاب را مورد ارزیابی قرار داد، گفت: حضور شخصیت های بزرگ در کنار امام راحل بستری را برای پیروزی انقلاب و بعد از آن نیز استحکام پایه های نهضت فراهم کرد.

سختران این مراسم با بیان این که زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی سراسر مبارزه و جهاد نفسانی برای اعتلای انقلاب و نهضت امام راحل بود، تصریح کرد: ایشان در دهه های اخیر جزء سر آمدان و چهرهای برجسته و ممتاز بوده است.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی رفسنجانی روزی که پا در میدان مبازره در تبعیت از امام امت و مقتدای خود گذاشت در مقطعی واقع بود که استعداد حاکم در این کشور هر صدایی را با مشت و دشنه خاموش می کرد.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که در خفقان حکومت پهلوی امام و یاران او که تجربه انقلاب و مبارزه را بعد از شکست های مستمر نهضت های قبلی در شرایطی آغاز کرده اند که هر گونه سرنوشتی برای آنها منصور بود، گفت: آیت الله هاشمی با مبانی محکم دینی پا در میدانی گذاشت که در این میدان اعدام، شکنجه، زندان و تبعید سرنوشت در انتظار وی بود اما هیچ یک از این مسائل هاشمی را از صراط مستقیم امام، انقلاب، مبارزه و افشاگری بر علیه حکومت فاسد پهلوی و ایستادگی برای آزادی ملت از فشار حاکمان ستمگر دور نکرد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که آیت الله هاشمی رفسنجانی با اعتقاد به اصالت این مسیر همه سختی ها را به جان خرید و تا پای مرگ در قبل از انقلاب به مبارزه ادامه داد، تصریح کرد: آیت الله هاشمی شناسنامه فراز و فرود انقلاب اسلامی است و در روزهای سخت پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی یکی از چهره های جدی، فعال، پرکار، برنامه ریز، سیاست گذار و سیاستمدار در کنار امام امت حضور داشت.

وی با بیان این که سو قصد در سال های نخست پیروزی انقلاب بر علیه یاران ویژه امام راحل حکایت از نقش و اثرگذاری ایشان و شخصیت های همراه و مبارز دیگر در عرصه تثبیت نظام اسلامی بوده است، گفت: در چند سال نخست پیروزی انقلاب نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی ممتاز و ویژه بوده است.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به این که حضور آیت الله هاشمی در شورای انقلاب و موضع گیری های رسمی در این عرصه حضوری ماندگار بوده است، افزود: در عرصه قانونگذاری، تشکیل قوه مقننه، مدیریت خلاق و هوشمندانه ایشان سنگ بنای مجلس شورای اسلامی تا این مقطع است.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که تلاش های آیت الله هاشمی رفسنجانی در خدمت به انقلاب هیچ گاه به پایان نرسید، گفت: در دفاع مقدس و تهاجم دشمنان، نقش این مبارز کهنسال نیز نقش ممتاز و تعیین کننده و راهبردی تا جایگاه جانشین و فرمانده کل نیروهای مسلح بوده است.

وی ادامه داد: هر انسان منصفی با مرور آن مقطع جایگاه این عزیز سفر کرده را در مدیریت جنگ و مدیریت افکار عمومی و جهت دادن به جنگ روانی علیه دشنان به یقین نقشی کم نظیر و محوری می داند.

سخنران این مراسم در ادامه با بیان این که هاشمی را با زندان، شکنجه، تبعید، ترور، عضویت در شورای عالی انقلاب، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نمی توان عیار سنجی کرد، بیان داشت: عیار هاشمی تعبد، ایمان، ولایتمداری، صبر، سکوت در فراز و فرود های بعد از انقلاب، اخلاص به راه امام، سعادت و رفا ه مردم، پیشرفت ایران، عشق به مقام عظمای ولایت و تلاش همه جانبه برای حفظ عزت نظام اسلامی و امامت اسلامی بوده است.

امام جمعه محمود آباد بیان این که عیار هاشمی رفسنجانی را در پیام سراسر حکمت، بزرگواری و التیام بخش مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت ایشان باید جستجو کرد، گفت: ترسیم نقش ممتاز ایشان در سال های مبارزه، عدم انحراف از مسیر و خط امام، مسؤولیت های سنگین در بعد از پیروزی انقلاب تا روزهای پایانی حیات ظاهری دنیا، همکاری و همدلی 59 ساله در سال های سخت و جانکاه، تحمل دشواری ها، هم فکری و خطر پذیری و هوش وافر و صمیمیت وصف ناپذیر تنها بخشی از تعابیر مهم مقام معظم رهبری در وصف آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

وی افزود: سلوک، ولایتمداری، بلند نظری، سعه صدر و عشق به رهبر معظم انقلاب و اعتلای ایران باید آویزه گوش همگان در استمرار راه امام، شهدا و مسیر اصیل انقلاب اسلامی تحت زعامت مقام معظم ولایت باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha