جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

اقتدا به محمد (ص)؛ نگرشي نو به اسلام در جهان معاصر- نوشته كارل ارنست و ترجمه حجت الاسلام قاسم كاكايي عنوان برگزیده در گروه علمی ترجمه سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را به خود اختصاص داد .

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه :اثر حاضر كه ترجمه‌اي از كتاب "كارل ارنست" است و با اين هدف نگاشته شده تا جايگزين كاملاً متفاوتي براي كتاب‌هايي كه در مورد اسلام در غرب رايج شده باشد. آنچه مؤلف در اينجا ارائه مي‌كند ديدگاه جانبدارانه و در عين حال مدلل و تحليلي در مورد سنت ديني اسلام و مسائلي كه مسلمانان با آن مواجهند، می باشد.

 اين كتاب كه يك قدم بسيار مهم در جهت رفع سوء تفاهم‌ها نسبت به اسلام و مسلمانان محسوب مي‌شود در برابر نظريه‌ي «جنگ تمدن‌ها» پاسخي درخور دارد و سياست‌هاي خصمانه‌ي اروپاييان و آمريكاييان را در قبال اسلام به چالش مي‌كشد. بدين منظور نويسنده‌ي كتاب در فصل اول به اسلام نگاهي اجمالي مي‌افكند و ديدگاه‌هاي ضد اسلامي از قرون وسطي را مورد بررسي قرار مي‌دهد. فصل دوم به تاريخچه واژه‌ي «دين» و تطوّر آن از صدر مسيحيت تا اوايل عصر استعمار اختصاص دارد. اين امر راهگشاي نگاهي نو به چگونگي تلقي محققان از اسلام، چگونگي تعريف اسلام توسط حكومت‌هاي ملي و دولتمردان و چگونگي درآميختن اين تعاريف با اصطلاحات خود مسلمانان خواهد بود. مؤلف در فصل سوم نگاهی به منابع قدسي اسلام دارد. فصل بعد تحت عنوان «اخلاق و زندگي دنيوي» با مفهوم گسترده‌ي اخلاق ديني اسلامي آغاز مي‌شود كه هم از متون فقهي اخذ شده است و هم از كاوش‌هاي فلسفي، همچنين مجموعه‌اي از مسائل مهم در باب اخلاق ديني مانند مفهوم دولت اسلامي، انديشه‌ي اسلامي ليبرال، مسائل جنسيتي، مسأله‌ي حجاب و رابطه‌ي اسلام و علم مورد كاوش قرار مي‌گيرد.

 فصل پنجم با عنوان «معنويت در عمل» با تأكيد بر نقش مشايخ صوفيه و ائمه‌ي شيعه (ع) به عنوان رهبران و واسطه‌هاي معنوي، معنويت و عرفان را در دو سنت تصوف و تشيع بررسي مي‌كند.

 نويسنده در خاتمه تحت عنوان «ايجاد تصوير جديد از اسلام در قرن بيست و يكم» نگاهي دارد به اينكه چگونه ايدئولوژي و تكنولوژي دائماً طرز تلقي مسلمانان و غير مسلمانان را از سنت ديني اسلام تغيير مي‌دهد. در سرتاسر كتاب نقش پيامبر (ص) در متمايز ساختن معنا و روح اسلام مورد تأكيد قرار مي‌گيرد.

"اقتدا به محمد (ص)" از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است .

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha