جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله سبحانی

قلب انسان از ملاحظه صحنه‌های جنایات صهیونیست ها علیه مردم، کودکان و زنان بی‌دفاع غزه به درد می‌آید و این گونه اعمال، نماد وحشی‌گری و جاهلیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی، ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره زمر، در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم با ذکر این مطلب که خداوند در قرآن صفات و عقوبت کار مشرکان را مشخص کرده است، گفتند: مشرکان در روز قیامت به سختی مجازات می‌شوند و تنها ضرر آنها در این دنیا فقط تلف شدن عمرشان نیست، بلکه در آخرت هم گرفتار عذاب الهی می شوند.

ایشان ادامه دادند: بر اساس آیه 16 سوره زمر "لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ النَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ" مشرکان در جایی قرار می‌گیرند که بالای سرشان سایه‌ای از آتش و زیر پایشان نیز سایه‌ای از آتش قرار دارد و هیچ آسایش و امنیتی ندارند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: برخی متاسفانه می خواهند آخرت را کمرنگ جلوه دهند و می گویند که خداوند این مسایل را برای ترساندن مردم بیان کرده است، در حالی که این گونه نیست؛ زیرا خداوند فرموده است که به تمام گفته‌هایش در قرآن عمل خواهد کرد و هر عمل خوب و بد انسان در محضر خدا آزموده شده و کیفر و پاداش آن داده می‌شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی تاکید کردند: هدف خداوند از بیان این تهدیدات و بشارت‌ها، متقی شدن مردم است. در حقیقت اول خدا مردم را از پلیدی‌ها تخلیه می‌کند و بعد در مقام تخلیه آنها را آماده پذیرش نیکی‌ها می‌کند.

ایشان در بیان تفاوت توبه و انابه گفتند: توبه همان بازگشت از گناه است، ولی انابه در حقیقت رفتن به سوی خدا و افزایش معرفت‌الله است. امام سجاد‌(ع) نیز در دعای ماه رمضان خود بیان می‌کند که باید در این ماه به سوی خدا انابه کرد و استعداد مرگ را پیدا کرد، پیش از آن که مرگ به سراغ ما بیاید.

این مرجع تقلید ادامه دادند: مسلمان واقعی اهل فکر و اندیشه و تعقل است، در حالی که بت‌پرستان مثل همین داعشی‌های امروز گرفتارجمود فکری هستند و عقل و منطقی ندارند، آنها اگر کمی عقل داشتند با علمای اسلامی صحبت و یا مناظره کرده و تکلیف خود و دیگران را مشخص می‌کردند و در گذر این صحبت‌ها مشکلات جهان اسلام نیز حل می‌ شد، نه این‌که اسلحه بردارند و مردم بی‌دفاع را بکشند.

ایشان افزودند: اگر قرار بود کسی با کشتن و سربریدن به مقامات والا برسد، فرعون باید عمری جاودانه می‌داشت، نه این‌که حضرت موسی‌(ع) آن را متلاشی کند.

معظم له با ذکر این مطلب که بندگان صالح خدا همیشه به حرف دیگران گوش می‌دهند و به تعقل و تفکر به مبانی اندیشه دینی، راست را از دروغ تشخیص می‌دهند، گفتند: مسلمان واقعی با عقل و منطق خود گهرهای گرانبها را استخراج می‌کند. او حرف الهیون و مادی‌گراها را می‌شنود و با منطق دین خود را انتخاب می‌کند، حتی خداوند اصول دینش را هم معطل به شناخت عقلانی فهم عقلی و پذیرش عقلی آنها کرده است نه تقلید.

حضرت آیت‌الله‌ سبحانی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تصریح کردند: قلب انسان از ملاحظه صحنه‌های جنایات صهیونیست ها علیه مردم، کودکان و زنان دفاع غزه به درد می‌آید و این گونه اعمال نماد وحشی‌گری و جاهلیت است، در حالی که آنها خود را صاحب عقل می‌دانند و دیگران را کم عقل می‌دانند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به میلاد امام حسن‌ مجتبی‌(ع)، گفتند: یکی از بزرگترین خصایل این امام همام، صبر و بردباری بود، حتی ایشان بارها با برخورد کریمانه خود با دشمنان آنها را با حقیقت مکتب تشیع و امامت آشنا و تبلیغات مسموم معاویه را خنثی می‌کردند

معظم له یادآور شدند: یکی از مهمترین خصلت‌های امام حسن مجتبی‌(ع) صبر ایشان بود که از سوی دوست و دشمن تایید شده و تاریخ نیز گواهی این مدعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha