جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نرم افزار عروه

حوزه/ نرم افزار موضوعی و شروح کامل کتاب عروة الوثقی اثر سید محمد کاظم یزدی(ره) با عنوان «عروة النور» به همت محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

کارشناس پژوهشی مرکز نور با اعلام این خبر به خبرنگارخبرگزاری حوزه گفت: این تولید جدید، یک معجم موضوعی می باشد و حاوی متن ۷۴ عنوان کتاب فقهی شیعه در ۳۲۲ جلد است.

حجت الاسلام محمدرضا رضایی اسفریزی افزود: این محصول در واقع معجم موضوعی و لفظی کتاب «العروة الوثقی فیما تعم به البلوی»، اثر سید محمدکاظم یزدی می باشد که بیش از سه هزار کلیدواژه ، هفت و هزار و 850 نمایه ترکیبی و 13هزار و 500 موضوع برداشت شده از کتاب «العروة الوثقی» را به مخاطبین خود عرضه می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به امکانات و قابلیت های این نرم افزار گرانسنگ اظهارداشت: ارتباط متن کتاب «العروة الوثقی» با آیات قرآن کریم، ارتباط ترجمه‌ها، شرح ها و تعلیقه‌ها با متن کتاب «العروة الوثقی»، ارجاع اصطلاحات هم عرض در نظام مترادفات، تفکیک اصطلاحات چندمعنایی در نظام مشترکات، ارائه فهرست مفاهیم وابسته در نظام مرتبطات از جمله این قابلیت ها می باشند.

وی ادامه داد: جستجو به روش‌هاي گوناگون در الفاظ و عباراتِ متن و فهرست كتاب‌هاي برنامه، دسترسی به اطلاعات مفيدی درباره كتاب های موجود در برنامه، شرح حال نويسندگان آن ها و نسخه شناسی هر يک از كتب و يادداشت‌برداری، ذخيره‌سازی، ويرايش و چاپ متن از دیگر قابلیت های پژوهشی و تحقیقاتی این محصول جدید است.

علاقه مندان می توانند برای بهره بیشتر از این نرم افزار به فروشگاه مجازی مرکز نور به نشانی www.noorshop.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام 313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha