پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
مال اف

در قرقیزستان مساجد زیادی داریم اما علما کم هستند و مردم نیازمند حضور راهنمایی علما هستند و به خاطر همین ضعف است که برخی کشورهای خلیج فارس به فکر ترویج افکار افراطی خود در قرقیزستان افتاده اند.

عبدالقادر مالک اف مدیر مرکز مطالعات اسلامی قرقیزستان در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ابراز داشت: قرقیزستان تقریبا پنج میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 90 درصد آنها مسلمان و باقی آنها مسیحی ارتدوکس و غیره هستند و اکثر مسلمانان قرقیزستان نیز حنفی هستند. اما مدتی است که افکار افراطی توسط وهابیان افراطی در کشور ما ترویج می­شود و یکی از مشکلات کنونی ما در قرقیزستان جوانانی هستند که از این تبلیغات سلفی تکفیری تاثیر پذیرفته اند و شاهد این هستیم که برخی از آنها به سوریه و عراق مهاجرت می­کنند و عضو داعش می­شوند.

وی ادامه داد: در قرقیزستان ما مساجد زیادی داریم اما علما کم هستند و مردم و مسلمانان نیازمند حضور علما و راهنمایی آنها هستند و به خاطر همین ضعف است که برخی کشورهای خلیج فارس به فکر ترویج افکار افراطی خود در قرقیزستان افتاده اند.

مالک اف در خصوص جلوگیری از انتشار تروریسم و وهابیت در قرقیزستان گفت: ما باید بر تبلیغات و تدریس و آموزش به جوانان تمرکز کنیم. البته در این زمینه نیازمند قوانین جدید و اصلاح قانون هستیم و دولت اکنون مشغول تغییر برخی قوانین و تعریف خط قرمز در این زمینه است.

وی خاطر نشان کرد: البته بابد توجه داشت جوانان ما که جذب این افکار افراطی می­شوند، فریب می­خورند چون آنها در واقع طالب اسلام هستند و گمان می­کنند این افکار تکفیری مورد تایید اسلام است و از این رو ما وظیفه داریم به مردم و جوانان اهتمام و توجه بیشتری داشته باشیم و اسلام حقیقی و اصیل را به آنها معرفی کنیم و این نیازمند زمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha